AlgemeenBizjets

Twee dikke bizjets en een mooie formatievlucht

D-AHOS Embraer EMB-135BJ Legacy 650

Lelystad Airport, 4 augustus 2020 – In de middag stond voor Lelystad Airport de aankomst gepland van een Embraer EMB-135BJ Legacy 650 bizjet van Air Hamburg. Het bewuste toestel, de D-AHOS (c/n 14501201), arriveerde op een iets meer dan drie uur durende vlucht vanuit Athene (LGAV).

D-AHOS Embraer EMB-135BJ Legacy 650

Gereed

Vlak voor de aankomst van de Embraer werd de D-AFAL uit de spuithal van Satys gereden. Deze opvallende Global Express met grote tribal-versierselen was de afgelopen dagen binnen geweest voor een paar aanpassingen aan het door Satys in mei 2020 uitgevoerde spuitwerk. Nu was deze kist weer gereed voor vertrek.

D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express

Verschillen

Op het eerste gezicht lijkt het of er weinig aan het toestel is veranderd. Je moet dan ook goed kijken wil je het verschil zien met toen het toestel in mei 2020 de spuithal verliet. We zullen er geen “zoek de tien verschillen” van maken, want die zijn er niet. De zichtbare wijziging zit op de motorgondel. Hier is een extra versiering opgekomen aan de voorkant. De toevoeging bestaat uit golvende lijnen en eerlijk gezegd had wellicht een geheel zwart vlak beter gestaan. Maar dat is een kwestie van smaak.

Zo zag de motorgondel er op 20 mei 2020 uit

Niet door Satys!

Alleen nu komt de grap; deze toevoeging is niet gedaan door Satys! Als we de foto’s van de D-AFAL bekijken bij aankomst op Lelystad Airport in juli 2020 dan zien we dat die toevoeging al op het toestel was aangebracht door de eigenaar FAI zelf!

Zo zag de motorgondel er op 26 juli 2020 uit, kort na aankomst voor aanvullende werkzaamheden bij Satys
En zo zag de gondel er vandaag (4 augustus 2020) uit, hetzelfde als op 26 juli!

De overige werkzaamheden vallen niet of nauwelijks op. Het betrof met name werk aan de zwarte vleugels.

D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express test de straalomkeerders

Inmiddels is de D-AFAL weer helemaal inzetbaar. De bizjet werd op het platform gesleept, getankt en ging daarna op pad naar Nuremberg (EDDN), de thuisbasis van FAI. Bij het uitklimmen werd de kist uitgeleide gedaan door een groepje spreeuwen.

D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express in de start
D-AFAL Bombardier BD-700-1A10 Global Express op weg naar Nuremberg

Als je meer wilt lezen over de metamorfose van dit opvallende toestel kijk dan HIER en HIER verder.

De D-AFAL taxiet uit terwijl de D-AHOS landt
Even later zijnde rollen omgedraaid

Op het moment dat de D-AFAL taxi-clearance kreeg zette de D-AHOS van Air Hamburg de wielen op baan 23. En terwijl de D-AFAL naar de kop van de baan reed kon de D-AHOS de – nog warme – plek op het platform innemen.

D-AHOS Embraer EMB-135BJ Legacy 650 met op de achtergrond de D-AFAL
D-AHOS Embraer EMB-135BJ Legacy 650

Na de landing vertrokken de passagiers en bracht de crew de kist in gereedheid voor vertrek. Er werden onder andere een paar blikjes olie aan de motoren toegevoegd. Ook was er tijd voor een momentje rust en kon er een hapje gegeven worden in Café Restaurant Luchthaven Lelystad.

Even rust tussen de vluchten door

Aan het begin van de avond vertrok de D-AHOS weer, nu richting Milaan-Linate (LIML). Een vlucht van zo’n uur en tien minuten. Het callsign van de kist was op beide vluchten “Air Hamburg 837A”.

D-AHOS Embraer EMB-135BJ Legacy 650

Air Hamburg heeft overigens een imposante vloot van maar liefst negentien Embraer EMB-135BJ Legacy’s. In totaal beschikt deze maatschappij over zo’n 35 bizjets.

Close formation

Er was deze middag ook nog een knap staaltje ‘close formation’ vliegwerk te aanschouwen. Nee, niet een ingelaste demo van vliegtuigen, maar een tweetal roofvogels manifesteerden zich boven het veld.

De zeearend geflankeerd door een buizerd

Een enorme zeearend, die in de Flevopolder nestelt, cirkelde op de aanwezige thermiek boven Lelystad Airport. Daarbij werd de grote “vliegende deur” (spanwijdte 1,93 tot 2,44 meter!) steeds geflankeerd door een buizerd. Die laatste dook af en toe naar de zeearend, maar tot een echte “dogfight” in de lucht kwam het niet. Een uniek schouwspel!

Zeearend en buizerd, een unieke formatie!

Geef een reactie