(Motor)zweefvliegtuigen

D-KWHV Diamond HK36TTC-ECO Super Dimona, het meetvliegtuig van de Jade Hochschule

D-KWHV Diamond HK36TTC-ECO Super Dimona

Wilhelmshaven, 1 augustus 2020 – Op het vliegveld van Wilhelmshaven (officieel JadeWeser Airport / EDWI) is een bijzondere Diamond Super Dimona motorzwever gestationeerd. Het gaat hier om de D-KWHV. Dit is een Diamond HK36TTC-ECO Super Dimona. Dit toestel heeft constructienummer 36.581. Dat is tevens het laagste constructienummer welke in het EASA-certificaat van dit model genoemd wordt. Dat maakt dat dit het eerste exemplaar is van deze bijzondere ‘Special Mission’ versie van de Super Dimona.

Het typeplaatje van de D-KWHV Diamond HK36TTC-ECO Super Dimona
D-KWHV Diamond HK36TTC-ECO Super Dimona

De Diamond HK36TTC-ECO Super Dimona is een bijzondere versie van dit populaire type motorzwever en is in 1998 ontwikkeld. Als motor beschikt dit toestel over een 115 pk (84 kW) sterke Rotax 914 (F3 of F4) motor. Het toestel is geschikt voor speciale missies. Hierbij valt te denken aan fotovluchten of meetvluchten met speciale apparatuur.

D-KWHV Diamond HK36TTC-ECO Super Dimona

Meetvluchten is waar de Jade Hochschule het toestel voor gebruikt. De Jade Hochschule is een universiteit van toegepaste wetenschappen en is gevestigd in het Duitse Nedersaksen. Dit opleidingsinstituut is in 2009 opgericht als opvolger van de Fachhochschule Oldenburg / Ostfriesland / Wilhelmshaven. Deze universiteit heeft campussen in Wilhelmshaven, Oldenburg en Elsfleth en telt ongeveer 6.700 studenten. Het toestel wordt door de universiteit “Jade One” genoemd.

De D-KWHV heet “Jade One”

De D-KWHV heeft een spanwijdte van 16,33 meter. Het totale startgewicht van deze motorzwever is 930 kg, dat is best zwaar voor een degelijk type toestel. Daarbij valt het toestel voor de EASA-certificering in de ‘Ristricted Category’. Van dat startgewicht kan 300 kg aan nuttige lading besteed worden. Voor meetapparatuur hangen onder de vleugels twee speciale gondels, ieder van deze containers kan 50 kg aan sensoren herbergen. In de romp zelf is nog eens plaats voor 30 kg aan meetspulletjes, in totaal 130 kg. De rest van de nuttige lading is voor brandstof, de piloot en de waarnemer.

De linker container voor meetapparatuur
De container onder de rechtervleugel
Ook in het bagagecompartiment kan 30 kg aan apparatuur mee. Op de romp zitten aan aantal sensoren

Om de apparatuur te kunnen laten werken is er een 28V DC voeding van 40A aanwezig. Deze is schaalbaar naar 5V en 12V. En er is een 230V DC omvormer aan boord.
Dit model kan meer dan zes uur in de lucht blijven en is in staat om daarbij zo’n 1.000 km af te leggen.

D-KWHV Diamond HK36TTC-ECO Super Dimona

Geef een reactie