PH-ZCZ Beech B200 Super King Air afgeleverd aan Zeusch Aviation op Lelystad Airport

PH-ZCZ Beech B200 Super King Air

Lelystad, 13 augustus 2020 – Vandaag meldde de nieuwste aanwinst in de vloot van Zeusch Aviation zich op Lelystad Airport. De PH-ZCZ Beech B200 Super King Air (c/n BB-1281) is de vierde Beech turboprop waarmee Zeusch gaat vliegen. De nieuweling was 48 dagen hiervoor uit de Verenigde Staten aangekomen op Rotterdam – The Hague Airport. Daar werd het toestel in de hangaar van Rijnmond Air Services (RAS) omgeregistreerd van N287RA naar PH-ZCZ. Meer over de trans-Atlantische ferryvlucht van juni 2020 is HIER te vinden.

Het identificatieplaatje van de PH-ZCZ

Helaas is de nieuwe registratie in minder sierlijke letters uitgevoerd dan voorheen. Maar ja, dat is een richtlijn die door IL en T gesteld wordt.

Ferryvlucht

Na een korte testvlucht boven Brabant, waarbij even op 18.000 ft gevlogen werd koerste de PH-ZCZ vandaag richting zijn nieuwe thuisbasis. Via de Veluwe arriveerde de kist boven de Flevopolder.

De gevlogen route van de PH-ZCZ van Rotterdam naar Lelystad

Van de toren op Lelystad kreeg de Beech toestemming voor een straight-in approach voor baan 05 met een 8 NM final. Het verzoek om eerst een low-over te maken werd helaas afgewezen vanwege de drukte van het overige vliegverkeer in het circuit.

De PH-ZCZ Beech B200 Super King Air op short final (Foto: Richard Poeser)

Saluut

Eenmaal op de grond mocht de PH-ZCZ achter de follow-me aan rijden. Hierbij werd de het toestel getrakteerd op een watersaluut van de brandweer ter verwelkoming als nieuwe bewoner van het vliegveld. Een aangename verrassing met dit tropische weer!

Fotosessie

Hierna werd de PH-ZCZ in de hangaar geplaatst en konden we de kist rustig fotograferen. Daarbij werd zelfs even spanning op de cockpit gezet om de instrumenten mooi uit te lichten.

De cockpit van de PH-ZCZ Beech B200 Super King Air
PH-ZCZ Beech B200 Super King Air
De PH-ZCZ werd gezelschap gehouden door zijn broertje, de PH-ZBZ

Fotoluik

De PH-ZCZ is momenteel voorzien van maar een paar zitplaatsen. De achterste fauteuils zijn op verwijderd.

De cabine van de PH-ZCZ Beech B200 Super King Air

Achter in de kist is het kaal en leeg rondom het fotoluik. Deze glazen plaat in de bodem van het toestel is ter bescherming met folie afgedekt. Hierboven kan een gestabiliseerde camera gemonteerd worden zodat de Beech als surveykist ingezet kan worden.

Het fotoluik van de PH-ZCZ zit onder de plastic beschermfolie

Indonesië

We kwamen nog een kleine herinnering in het toestel tegen uit de tijd dat deze Super King Air in Indonesië bij Gatari Air vloog. Van juni 1993 tot half december 1998 was deze kist als PK-HPH geregistreerd. Die registratie was op een van de vloerdelen handgeschreven terug te vinden.

Op dit vloerdeel staat nog (handgeschreven) de voormalige registratie PK-HPH

De volledige geschiedenis van deze Super King Air uit 1987 is hieronder weergegeven.

N287RA Beech B200 Super King Air – BB-1281 (1987)
Registratie Datum Eigenaar
PH-ZCZ 31-07-2020 Zeusch Aviation
N287RA 15-1-2020 Eastern Stearman Inc (Trustee), Leesburg VA / Zeusch Aviation
N287RA 10-3-2015 Delta Investment Group Llc, Memphis TN
C-FAMB 31-12-2013 Golosky Services Ltd (G-Sky Aviation)
C-FAMB 8-8-2013 1431128 Alberta Ltd
C-FAMB 30-1-2003 Air Mikisew Ft McMurray (Contact Air)
C-FAMB 10-1-2003 BBS Aircraft Inc.
N856TC 8-11-1999 Aeroflight Charter Network
N281WJ 20-9-1999 Aeroflight Charter Network
SE-LMO 15-12-1998 Danir Utvecklings AB
(N281W) ? ntu
PK-HPH 00-6-1993 Gatari Air
(N521FA) ? ntu
N30721 00-2-1993 United Beechcraft
N30721 00-1-1993 Beechcraft East
N30721 23-8-1888 First Aviation Services Inc, Teterboro NJ
N30721 00-2-1988 Beechcraft East

 

Twee Beech turboprops in de Zeusch hangaar

Geef een reactie