Lelystad, 13 augustus 2020 – Vandaag meldde de nieuwste aanwinst in de vloot van Zeusch Aviation zich op Lelystad Airport. De PH-ZCZ Beech B200 Super King Air (c/n BB-1281) is de vierde Beech turboprop waarmee Zeusch gaat vliegen. De nieuweling was 48 dagen hiervoor uit de Verenigde Staten aangekomen op Rotterdam – The Hague Airport. Daar werd het toestel in de hangaar van Rijnmond Air Services (RAS) omgeregistreerd van N287RA naar PH-ZCZ. Meer over de trans-Atlantische ferryvlucht van juni 2020 is HIER te vinden.
Helaas is de nieuwe registratie in minder sierlijke letters uitgevoerd dan voorheen. Maar ja, dat is een richtlijn die door IL en T gesteld wordt.
Ferryvlucht
Na een korte testvlucht boven Brabant, waarbij even op 18.000 ft gevlogen werd koerste de PH-ZCZ vandaag richting zijn nieuwe thuisbasis. Via de Veluwe arriveerde de kist boven de Flevopolder.
Van de toren op Lelystad kreeg de Beech toestemming voor een straight-in approach voor baan 05 met een 8 NM final. Het verzoek om eerst een low-over te maken werd helaas afgewezen vanwege de drukte van het overige vliegverkeer in het circuit.
Saluut
Eenmaal op de grond mocht de PH-ZCZ achter de follow-me aan rijden. Hierbij werd de het toestel getrakteerd op een watersaluut van de brandweer ter verwelkoming als nieuwe bewoner van het vliegveld. Een aangename verrassing met dit tropische weer!
Fotosessie
Hierna werd de PH-ZCZ in de hangaar geplaatst en konden we de kist rustig fotograferen. Daarbij werd zelfs even spanning op de cockpit gezet om de instrumenten mooi uit te lichten.
Fotoluik
De PH-ZCZ is momenteel voorzien van maar een paar zitplaatsen. De achterste fauteuils zijn op verwijderd.
Achter in de kist is het kaal en leeg rondom het fotoluik. Deze glazen plaat in de bodem van het toestel is ter bescherming met folie afgedekt. Hierboven kan een gestabiliseerde camera gemonteerd worden zodat de Beech als surveykist ingezet kan worden.
Indonesië
We kwamen nog een kleine herinnering in het toestel tegen uit de tijd dat deze Super King Air in Indonesië bij Gatari Air vloog. Van juni 1993 tot half december 1998 was deze kist als PK-HPH geregistreerd. Die registratie was op een van de vloerdelen handgeschreven terug te vinden.
De volledige geschiedenis van deze Super King Air uit 1987 is hieronder weergegeven.
N287RA Beech B200 Super King Air – BB-1281 (1987) |
||
Registratie | Datum | Eigenaar |
PH-ZCZ | 31-07-2020 | Zeusch Aviation |
N287RA | 15-1-2020 | Eastern Stearman Inc (Trustee), Leesburg VA / Zeusch Aviation |
N287RA | 10-3-2015 | Delta Investment Group Llc, Memphis TN |
C-FAMB | 31-12-2013 | Golosky Services Ltd (G-Sky Aviation) |
C-FAMB | 8-8-2013 | 1431128 Alberta Ltd |
C-FAMB | 30-1-2003 | Air Mikisew Ft McMurray (Contact Air) |
C-FAMB | 10-1-2003 | BBS Aircraft Inc. |
N856TC | 8-11-1999 | Aeroflight Charter Network |
N281WJ | 20-9-1999 | Aeroflight Charter Network |
SE-LMO | 15-12-1998 | Danir Utvecklings AB |
(N281W) | ? | ntu |
PK-HPH | 00-6-1993 | Gatari Air |
(N521FA) | ? | ntu |
N30721 | 00-2-1993 | United Beechcraft |
N30721 | 00-1-1993 | Beechcraft East |
N30721 | 23-8-1888 | First Aviation Services Inc, Teterboro NJ |
N30721 | 00-2-1988 | Beechcraft East |