Old TimersWarbirds

G-HDAE De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22

G-HDAE / WP964 De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22

LAA Rally Sywell, 31 augustus / 1 september 2018 – De G-HDAE is een oude De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22 uit 1951. Bij dit kistje is de historie nog niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt. Je zou namelijk denken dat dit een oude Chipmunk is die in dienst is geweest bij het Britse Army Air Corps. Het militaire kenmerk WP964 is echter niet authentiek. Sterker nog, deze kist heeft nimmer voor de Britse strijdkrachten gevlogen!

G-HDAE / WP964 De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22
G-HDAE / WP964 De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22

Dit toestel heeft constructienummer C1/0280 en dan komen we uit bij een DHC-1 Chipmunk 22 die gebouwd is voor de Portugese luchtmacht. Deze kist maakte deel uit van een serie van tien toestellen die in Chester gefabriceerd zijn. De overige zestig Portugese Chipmunks zijn in licentie in Portugal zelf gebouwd. Dit toestel kreeg de militaire registratie 1304 mee.

G-HDAE De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22 op Schaffen-Diest (13 augustus 2005)

Tot 1998 is er militair mee gevlogen. Daarna kwam het in handen van de Aeroclub Madeira en werd de registratie CS-DEA toegekend. Op dat moment is het toestel flink gereviseerd. De kist is toen ook voorzien van een knalgeel uiterlijk. De voormalige Portugese militaire kenmerken bleven op de staart van het toestel behouden. Ook werd de kist voorzien van een enorme haaienbek.

Het militaire serial 1304 en de vlag en roundel van Portugal bleven op het toestel aanwezig
De G-HDAE De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22 was voorzien van een enorme haaienbek

Tot juni 2003 zou de CS-DAE in Portugal vliegen. Daarna werd de kist naar Engeland verkocht en werd het de G-HDAE. Van 1 september2003 tot en met 12 januari 2006 kwam het toestel te staan op naam van een tweetal Belgen. Eén daarvan was de bekende organisator van de jaarlijkse Old Timer Fly-in op Schaffen-Diest, Guy Valvekens. Niet verwonderlijk dat we het toestel dan ook daar in augustus 2005 voor het eerst konden fotograferen.

G-HDAE / WP964 De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22

Inmiddels is Airborne Classics Ltd. de eigenaar geworden. Dat is een groep vliegers die met het toestel gezamenlijk vliegen. Ook heeft deze club in 2015 de Chipmunk grondig gerestaureerd. Dit exemplaar heeft relatief gezien nog maar weinig vlieguren gemaakt (3.000 uur). Na de restauratie van 2015 is er dan ook een Chipmunk voor de dag gekomen die bijna zo goed als nieuw is. Het toestel met een De Havilland Gipsy Major 10 Mk.2 motor moet dan ook nog jaren mee kunnen.

De G-HDAE / WP964 De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22 beschikt over een Gipsy Major 10 Mk.2 motor

Tijdens deze restauratie is het toestel voorzien van Britse Army Air Coprs kleurenschema en het kenmerk WP964. Waarom nu juist voor de WP964 is gekozen is ons niet helemaal duidelijk. Het zou ermee te maken kunnen hebben dat Prins Charles destijds op de oorspronkelijke WP964 heeft leren vliegen.

G-HDAE / WP964 De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22

Er heeft namelijk wel ooit een WP964 bij het Army Air Coprs gevolgen. Dat toestel heeft constructienummer C1/0826. Deze kist vliegt nog altijd in Rand in Zuid-Afrika als ZU-DXO.

G-HDAE / WP964 De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22

De G-HDAE kwamen we tijdens de LAA fly-in op Sywell in augustus/september 2018 tegen. Daar kwam het toestel beide dagen binnen om later op de dag ook weer te vertrekken. Door het glimmende uiterlijk ziet het toestel er showroom-shine en onberispelijk uit.

G-HDAE / WP964 De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22

Geef een reactie