67-0275 McDonnell Douglas F-4E Phantom II van 32nd TFS haalt een frisse neus

67-0275 / CR McDonnell Douglas F-4E Phantom II – USAF

Soesterberg, 18 augustus 2020 – Een aantal museumtoestellen uit het depot van het Nationaal Militair Museum (NMM) op Soesterberg stond de afgelopen dagen in de buitenlucht om een frisse neus te halen. Tussen 12 en 18 augustus 2020 moest er tijdelijk ruimte gemaakt worden in het museumdepot waardoor een aantal kisten op het grote platform bij de museumhal werden geparkeerd.

De line-up met toestellen uit het depot bij het NMM

De vliegtuigen waren op een keurige manier neergezet zodat er prachtige foto’s van gemaakt konden worden. Vooral in de ochtend, met de zon in het oosten.

67-0275 / CR McDonnell Douglas F-4E Phantom II – USAF

Er waren dan ook vele luchtvaartfotografen die de afgelopen tijd de wekker vroeg hadden ingesteld om ongehinderd door overige publiek en in alle rust de vliegtuigen te kunnen fotograferen. De toestellen waren te bezichtigen zonder daarvoor eerst het museum in te hoeven.

67-0275 / CR McDonnell Douglas F-4E Phantom II – USAF

Wat ons betreft de leukste en fraaiste kist in het rijtje was de McDonnell Douglas F-4E Phantom II in de kleuren van het 32nd Tactical Fighter Squadron (TFS). Deze eenheid was tussen 1955 en 1994 gebaseerd op Vliegbasis Soesterberg, waar nu het museum gevestigd is. Van 1969 tot en met 1978 werd gevlogen met de F-4E Phantom II.

67-0275 / CR McDonnell Douglas F-4E Phantom II – USAF

Kenmerkend voor F-4E toestellen die op Soesterberg gestationeerd waren was de staartcode CR. Dit was een verbastering van ‘Camp New Amsterdam’, zoals de Amerikanen hun Nederlandse basis noemden. Ook de oranje tip op de staart hoort bij dit squadron en geeft de band met het Nederlandse huis van Oranje weer.

De oranje tip op de staart hoort bij het 32nd TFS

Diezelfde verbinding met het koningshuis is terug te vinden in het door Disney ontworpen squadronembleem van de “Wolfhounds”, de bijnaam van het 32nd TFS. In dat embleem zijn namelijk ook oranje sinaasappels verwerkt. Dit is het enige embleem van de Amerikaanse luchtmacht waar een relatie met een koningshuis in verwerkt is.

Het squadronembleem van de “Wolfhounds” aan de linkerzijde van de Phantom

Ook in augustus 2018 werd dit toestel een poosje in de buitenlucht gestald. Dat was toen ter gelegenheid van de ‘Luchtvaartdagen’ die toen bij het museum gehouden werden en waar veel publiek op af kwam. Zoveel zelfs, dat tijdens de normale openingsuren er niet een “schone” foto van de F-4E gemaakt kon worden, zonder publiek erbij. Dit jaar lukte dat aanzienlijk beter!

Veel publiek rond de 67-0275 in augustus 2018

De Phantom op Soesterberg is de 67-0275 en heeft constructienummer 3011. De registratie is authentiek alleen heeft dit toestel zelf nimmer op Soesterberg gebaseerd gestaan. Het toestel vloog voor het eerst op 15 mei 1968. Het fiscale jaar waarin een toestel in de Verenigde staten wordt gekocht hoeft niet altijd gelijk te zijn aan het bouwjaar van het vliegtuig. In dit geval respectievelijk 1967 (“67” aan het begin van de registratie) en 1968 (het bouwjaar).

67-0275 / CR McDonnell Douglas F-4E Phantom II – USAF

Op 25 september 1989 kwam een einde aan de actieve loopbaan van dit toestel. Toen kwam het in opslag bij de inventaris van het AMARC (Aircraft Maintenance And Regeneration Center) op Davis-Monthan Air force Base in Arizona. Ook wel ‘the desert boneyard’ genoemd. Vervolgens is dit exemplaar overgegaan naar het National Museum of the United States Air Force Loan Program op Wright Field in Dayton (Ohio). Deze organisatie heeft het toestel uitgeleend aan het Nationaal Militair Museum in Soesterberg.

67-0275 / CR McDonnell Douglas F-4E Phantom II – USAF

In juli 2011 arriveerde de – toen nog grijze – Phantom in Nederland. De kist was in de haven van Antwerpen aangekomen en op 25 en 26 juli 2011 werd het aanstaande museumtoestel over de weg naar de spuithal van QAPS (tegenwoordig Satys) op Lelystad Airport gebracht.
Een kleine maand later, op 22 augustus 2011, vond het transport naar Soesterberg plaats. De Phantom verdween vervolgens in de opslag van het museum. Omdat men op dat moment bezig was met de nieuwbouwlocatie op de voormalige luchtmachtbasis Soesterberg was er geen ruimte om het toestel in de collectie op te nemen.
Helaas bleek ook na opening van het museum in december 2014 dat er nog steeds geen plek was ingericht voor deze prachtig uitziende kist. Niet in de binnencollectie, maar ook niet op het buitenterrein. Alleen de McDonnell Douglas F-15A Eagle heeft een prominente plek in het museum. Deze kist hangt aan het plafond en is mooi ten toon gesteld.

Op het buitenterrein staan de North American F-86F Sabre en de Convair F-102A Delta Dagger. Beiden toestellen getooid in de kleuren van het 32nd TFS omdat deze types eveneens bij dit squadron gevlogen hebben. Op het platform is plek genoeg voor nog een toestel zou je zeggen…

Nu is een langdurig verblijf in de buitenlucht in ons Hollandse klimaat niet het meest optimaal voor het behoud van de toestellen, maar ze zijn tenminste voor het publiek zichtbaar. En dat geldt niet voor de Phantom. Jammer. We moeten het dus doen met de spaarzame momenten dat dit toestel even een frisse neus komt halen.

MiG-21 kill

Deze McDonnell Douglas F-4E Phantom II heeft dan wel niet bij het 32nd TFS op Soesterberg gevlogen, het toestel heeft wel een rijke geschiedenis. De “0275” heeft in een oorlogssituatie missies gevlogen en is daarbij ook succesvol geweest. Het toestel vloog toen met een “JJ” staartcode bij het 34rd TFS. Tijdens de Vietnamoorlog was deze kist uitgeleend aan het 469th TFS werd het weer gevlogen door vliegers van het 35th TFS. Er werd tijdens deze oorlogssituatie veelvuldig gemengd, gemixt en gewisseld met units en personeel binnen de luchtmacht.
Op 12 september 1972 vloog de “0275” met piloot Lt. Col. Lyle L. Beckers en WSO (Weapon Systems Officer) 1Lt Thomas M. Griffin (beiden van het 35th TFS) een missie in de Vietnamoorlog waarbij een Noord-Vietnamese MiG-21 werd neergehaald. Daarbij werd gebruik gemaakt van de AIM-9 lucht-lucht raket en het M.61 boordkanon.

De MiG-kill op de 67-0275 / CR McDonnell Douglas F-4E Phantom II – USAF

Om deze actie te herinneren is aan de linkerzijde op de luchtinlaat nog een rode ster te zien. Dit als bewijs voor de MiG-kill. Ook na het bezoek aan de spuiterij op Lelystad is deze rode ster weer op het toestel aangebracht. Dat tijden kunnen veranderen blijkt eens te meer omdat deze Phantom vandaag vredig naast een MiG-21 opgesteld stond op het platform van Soesterberg.

Levensloop

De historie van de 67-0275 hebben we geprobeerd op een rijtje te zetten.

67-0275 McDonnell Douglas F-4E-35-MC Phantom II – c/n 3011
Date Remarks
15-05-68 First Flight
28-08-68 33rd TFW, 40th TFS Eglin (code “EE”)
10-05-69 388th TFW, 34 TFS Korat – Thailand (code “JV”)
05-69 Name “Sweetie Pie” added
12-09-72 Shot down North-Vietnamse MiG-21
23-06-74 3rd TFW, 36th TFS Osan – South Korea (code “UK”)
30-09-74 51CW, 36 TFS Osan – South Korea (code “OS”)
24-05-75 Overhaul and modifications at  Air Asia – Taiwan
05-75 51st Composite Wing commander plane
11-08-77 3rd TFW, 90th TFS Clark – Philippines (code “PN”)
09-81 50th TFW Hahn – Germany (code none)
04-82 3rd TFW at Clark – Philippines (code “PN”)
09-84 4th TFW, 337th TFS Seymour Johnson – USA (code “SJ”)
04-85 37th TFW, 562nd TFS & 563rd TFS George – USA (code “WW”)
11-88 35th TFW, 20th TFTS & 21st TFTS George – USA (code “GA”)
25-09-89 WFU AMARC Davis-Monthan – USA (parkingcode “FP310”)
25-07-11 Arrived by boat Antwerp – Belgium
26-07-11 Paintshop QAPS Lelystad Netherlands in grey c/s (code “GA”)
22-08-11 Painted as 32nd TFS to museum Soesterberg, Netherlands (code “CR”)

 

67-0275 / CR McDonnell Douglas F-4E Phantom II – USAF

Een gedachte over “67-0275 McDonnell Douglas F-4E Phantom II van 32nd TFS haalt een frisse neus

  1. Een prachtig gerestaureerde F4e Phantom, wat bij velen een mooie herinneringen naar boven haald van het Phantom tijdperk van het 32e tfs squadron op Soesterberg!

Geef een reactie