Juan Ignacio Pombo vloog 85 jaar geleden via de Atlantische Oceaan van Spanje naar Mexico

EC-CBB British Aircraft B.K.1 Eagle II

Madrid, 24 november 2011 – In het Spaanse luchtvaartmuseum ‘Museo del Aire’ op het vliegveld Cuatros Vientos bij Madrid staat een zeldzame British Aircraft B.A.1 Eagle II. Dit is een vliegtuig dat aanvankelijk door British Klemm ontwikkeld was als opvolger van de British Klemm Swallow (een in licentie gebouwde versie van de Duitse Klemm L.25). Bij het ontwerp was gekeken naar de Duitse Klemm L.32. De eerste zes exemplaren werden aangeduid als British Klemm B.K.1 Eagle. Naderhand ging het bedrijf over in British Aircraft Manufacturing en werden de overige 37 toestellen British Aircraft B.A.1 Eagle II genoemd.

Advertentie uit de jaren dertig

De Eagle was een driepersoons vliegtuig met een De Havilland Gipsy Major viercilinder luchtgekoelde motor van 130 pk (97 kW). Het voornamelijk houten ontwerp is van de hand van George H. Handasyde. Dit toestel had een intrekbaar landingsgestel dat door middel van een zwengel opgehaald kon worden. De wielen beschikten over een remsysteem. Voor opslag konden de vleugels opgeklapt worden zodat het toestel minder hangaar ruimte in beslag zou nemen. De meeste exemplaren werden verkocht als sportvliegtuig of als reisvliegtuig voor directieleden van bedrijven. Een Eagle moest in de jaren dertig £1.250 kosten.

Overblijvers

Er zijn slechts drie exemplaren van dit model overgebleven. Eén daarvan is de British Klemm B.K.1 Eagle VH-UTI (c/n 109) uit 1934. Dit toestel bevindt zich in Australië en is luchtwaardig en is gebaseerd bij “The Mission 1937” in Wisemans Ferry, Laughtondale, New South Wales . De eigenaar is Robert Fox.

De gevlogen route van Pombo

Het tweede exemplaar staat in het eerder genoemde museum in Madrid en is de EC-CBB British Klemm B.K.1 Eagle (c/n 108). Dit toestel is teruggebracht naar Spanje en bewaard gebleven na de onfortuinlijke landing in Brazilië (zie hieronder).
Een derde toestel is de EC-KVR. Dit is een British Aircraft B.A.1 Eagle II, met constructienummer 138. Dit toestel stamt uit 1937 en heeft in Australië gevlogen als VH-AAC en in Engeland als G-AFAX. In maart 2006 werd de G-AFAX British Aircraft B.A.1 Eagle II in Engeland gekocht door de Spaanse Fundacion Infante de Orleans uit Madrid. Deze kist is pas in juni 2008 in Spanje ingeschreven en vliegt nog met de registratie”G-AFAX” op zijn romp en het Spaanse kenmerk EC-KVR klein onder de staart.

Juan Ignacio Pombo

Juan Ignacio Pombo

Het toestel in Madrid heeft de registratie “EC-CBB” om een historische reden. Dat was oorspronkelijk de Eagle met constructienummer 108 uit 1934. Met dit toestel is de 21 jarige Spaanse bergbeklimmer Juan Ignacio Pombo van Spanje naar Mexico gevlogen. Een vlucht waarbij hij het stuk tussen Afrika en Brazilië in één ruk voltooide. Een ongeëvenaarde wereldprestatie in die tijd!

Het toestel waarmee hij vloog was voorzien van vijf extra brandstoftanks op de plek van de twee passagiers. Zo kreeg de Eagle een bereik van 3.800 km. Ook konden deze tanks snel geleegd worden bij een eventuele landing op zee. Op die manier zou het toestel in elk geval vier uur moeten kunnen blijven drijven.

Wereldrecord

De EC-CBB werd op 4 mei 1935 van Londen naar La Albericia in Spanje afgeleverd. Het toestel werd “Santander” gedoopt, naar de geboorteplaats van de vlieger. Vanaf La Albericia (vlak bij Santander) begint Pombo zijn reis op 13 mei 1935. Op maandag 21 mei 1935 begint de avonturier met de grote oversteek van Bathurst in de toenmalige Britse kolonie Gambia naar Natal in Brazilië. Zij- en tegenwind resulteerden in een uitputtende vlucht van maar liefst 16 uur en 47 minuten. Tijdens de vlucht had de vlieger last van stormen, fel onweer en forse turbulentie. Om dit zo goed mogelijk te omzeilen vloog hij zo laag mogelijk. Om de in totaal de 3.160 km af te leggen, die de twee steden van elkaar scheiden, had Pombo bijna al zijn brandstof nodig. Er was nog slechts een reserve van zeventien liter aan boord na de landing in Natal. De gevlogen afstand was echter wel op dat moment een wereldrecord!

Tekening van de EC-CBB laag over zee in slecht weer

Vervanging

Tijdens het vervolg van de reis vanuit Natal op 26 mei 1935 raakte de EC-CBB onherstelbaar beschadigd tijdens de start na een tussenlanding. De kist raakte prikkeldraad en kon niet meer vliegen. De Spaanse regering, die deze vlucht als een prestigeproject was gaan zien, besloot om voor Pombo een nieuw toestel te kopen. Bij de fabriek in Engeland werd een nieuwe B.K.1 Eagle gekocht, dit exemplaar had constructienummer 115. De “108” is in het museum in Madrid terecht gekomen.

De fabriek British Aircraft gebruikte de vlucht ook in hun advertenties

Blindedarm

De reis liep hierdoor flinke vertraging op. Voordat het toestel gearriveerd was in Brazilië en voordat hij ermee op pad kon was het inmiddels juli. Op 10 juli 1935 kon Pombo weer op pad. Via Suriname, Trinidad, Venezuela, Panama kwam hij op 7 augustus 1935 in Costa Rica aan. Daar volgde weer oponthoud, een acute blindedarmontsteking. Juan Ignacio Pomb moest ter plaatste geopereerd worden en pas na een aantal dagen herstel kon hij op 9 september doorvliegen naar San Salvador.

Met nog de nodige tegenslagen, zoals verdwalen door een niet werkend kompas, landde Juan Ignacio Pombo op 16 september 1935 met zijn nieuwe toestel in Mexico Stad. Hij werd daar verwelkomd door een enthousiaste menigte van zo’n drieduizend personen die het vliegveld overspoelde. In totaal een reis 76 vlieguren en 15.970 km die hierbij ten einde kwam.

Museum

Pombo bleef nog zo’n twee maanden in Mexico en werd vele malen gehuldigd. Op 4 november 1935 keerde hij per schip terug naar Spanje, zonder zijn “Santander”. Het vliegtuig had hij geschonken aan het militair luchtvaartmuseum van Mexico. Drie jaar later zou de toenmalige Mexicaanse minister van defensie opdracht geven om het toestel weer luchtwaardig te maken. Op 15 juli 1939 crashte een onervaren Mexicaanse piloot met het toestel tijdens de landing op een vlucht naar La Paz.

Museo del Aire in Madrid

Spanje is rijk bedeeld met twee B.A.1 / B.K.1 Eagles: een vliegend exemplaar en een statisch exemplaar in het Spaanse luchtvaartmuseum Museo del Aire. Zo blijft de exceptionele vlucht van deze Spaanse luchtvaartpionier meer dan 85 jaar na dato in de herinnering voortleven.

Met dank aan de Britse Aviation Ancestry database en Robert Branbergen voor zijn waardevolle correcties.

Een gedachte over “Juan Ignacio Pombo vloog 85 jaar geleden via de Atlantische Oceaan van Spanje naar Mexico

  1. De EC-CBB is de originele en werd in 1935 als zodanig ingeschreven (c/n 108) en is nooit G-AFAX geweest en was altijd EC-CBB. Hij is namelijk gerepareerd en wordt nu dus tentoongesteld. Maar… er is er nog één: de EC-KVR! Dit is c/n 138 en ex G-AFAX, VH-ACN, G-AFAX. Hij vliegt als “G-AFAX” met de officiële registratie EC-KVR die heel klein is aangebracht. Het genoemde c/n 137 was ooit de G-AERB.

Geef een reactie