Dahlemer-Binz, 22 augustus 2020 – Om maar meteen de boel te verklappen: DIE GINGEN NIET! We hadden het zo mooi uitgestippeld; een fijn dagje vliegen vanaf Vliegveld Hilversum. De route zou lopen via Spa-La Sauvenière Airport (EBSP) in de Belgische Ardennen, dan naar Flugplatz Dahlemer Binz (EDKV) in de prachtige Duitse Eifel en als kers op de taart een bezoekje aan de Grumman fly-in op Bonn-Hangelar. Een van de weinige fly-ins die dit jaar doorgang vindt.
Change of plans
De dag liep even anders… We waren op pad met de PH-DON, een Cessna 172P van de ACHA (Aero Club Hilversum-Amsterdam). Helaas liet dit beestje ons op het tweede veld in de steek. De kist wilde bij vertrek niet meer starten.
Low voltage
Al tijdens de vlucht kregen we kort voor de landing de indicatie “low voltage”. Die melding zou roet in het eten van de dag gooien. Het leek erop dat de generator of stroomverdeler niet meer (goed) functioneerde waardoor de stroomvoorziening alleen nog van de accu kwam tot het moment dat deze uitgeput was. Dat moment van uitputting was klaarblijkelijk op Dahlemer Binz op het moment dat we weer weg wilden gaan.
Hulp
Er werd een aantal kundige en bereidwillige mensen gevonden bij de lokale parachutistenclub ‘Skydive Binz’. Voor hun Cessna 208 Caravan gebruiken zij een verrijdbare accu-booster. De PH-DON beschikte over een externe poort om zo’n booster aan te sluiten. Op die manier werd geprobeerd om de kist te starten zonder de “platte” accu te belasten. Helaas zonder succes. De motor kon niet gestart worden.
Beperkingen
Overigens, als de kist wel zou starten was het nog maar de vraag of het verstandig was om ermee terug te vliegen. Geen generator/stroomverdeler en geen accu zou inhouden dat alles wat elektrisch werkt niet functioneert tijdens de vlucht. Dus geen radio, geen transponder, geen aanduiding van de brandstofmeter en bovenal geen flaps tijdens de landing.
Fijn met de trein
Al snel werd duidelijk dat de PH-DON vandaag niet meer ging vliegen. Onze opties werden afgewogen. Overnachten in de Eifel en kijken of het toestel misschien de volgende dag met een opgeladen accu zou starten, iemand vragen om ons op te halen per auto of met de trein terugreizen. Na ampel beraad en met een unanieme meerderheid van stemmen werd voor het laatste gekozen.
De al eerdergenoemde super-behulpzame aanwezigen bij de paraclub waren bereid om ons naar het dichtstbijzijnde station te brengen. Dat was Dahlem, een paar kilometer verderop. Ook hielp men ons met het uitpluizen van de treinen, de vertrektijden en op welk spoor we moesten zijn.
Eifel-Express
Met de “Eifel-Express” gingen we naar Keulen. Deze trein rijdt ieder uur. De reis naar Keulen zou 1:20u in beslag nemen.
Exact één minuut voor vertrek van de eerstvolgende trein kwamen we op het perron aan. Helaas konden we niet instappen, want we hadden nog geen kaartjes! Die moesten we op het andere perron in de automaat scoren. De stipt op tijd rijdende trein wachtte daar uiteraard niet op. Gevolg was dat we met onze verse kaartjes in de hand een uurtje moesten wachten alvorens naar Keulen af te kunnen reizen.
De eerste treinreis verliep voorspoedig. Een mooie route. Het leek wel een aflevering van ‘Rail Away’! Eenmaal in Keulen werd het internationale kaartloket opgezocht om drie tickets met de internationale hogesnelheidstrein ICE te boeken. Er was gelukkig voldoende plek aanwezig. Het station van Keulen ligt aan de voeten van de prachtige Domkerk van Keulen. We hadden net even een paar minuten om de gezellige sfeer bij de trappen van de kerk te proeven. Dat pakten we toch maar mooi even mee!
Uiteindelijk arriveerden we 2:17u later op het station van Utrecht. Daar stond de hybride AirOnline.nl-teamauto met chauffeuse al gereed om ons naar Vliegveld Hilversum terug te brengen. Daar konden we onze eigen auto’s ophalen en het laatste stukje van de reis op de oorspronkelijk geplande wijze afronden. Al met al niet helemaal de dag die we ons hadden voorgesteld, maar wel een avontuur om op terug te kijken.
Hoe is het met de patiënt?
De PH-DON konden we in de hangaar op Dahlemer Binz plaatsen. Pas op maandag 24 augustus 2020 zouden medewerkers van het onderhoudsbedrijf van de ACHA naar Duitsland reizen om de kist op te halen. Aan het begin van de middag vloog hiervoor de PH-SKE, ook een Cessna 172, naar Dahlemer Binz. Een eerste diagnose lijkt op een kapotte stroomverdeler te duiden.
Een korte tijd later vertrok de PH-SKE alweer huiswaarts. In zijn kielzog vloog de PH-DON. Die had men gestart zonder accu door de propeller ouderwets aan te slingeren. De ‘DON’ was niet zichtbaar op de radar en voerde ook geen radioverkeer. Het was duidelijk dat de PH-DON het zonder elektriciteit gedurende de vlucht moest doen. Uiteindelijk zijn beide kisten weer veilig op de thuisbasis Hilversum geland. Daar gaat het toestel verder in quarantaine tot het weer hersteld is.
Ons volgende tripje staat gepland voor begin september. Dan vliegen we naar Eelde. Voor die tijd zullen we voor de zekerheid via de site www.9292.nl onze alternatieve retouropties verkennen. Just in case… 😉
Speciale dank aan de behulpzame personen van Skydive Binz en de havenmeester van Dahlemer Binz. Erg fijn om hulp te krijgen als je dat nodig hebt. Super!
Spitzenkräfte
Besonderer Dank gilt den hilfsbereiten Leuten von Skydive Binz und dem Hafenmeister von Dahlemer Binz. Es ist sehr schön, Hilfe zu bekommen, wenn man sie braucht. Großartig!
Een gedachte over “Ken je die van die drie die naar de Grumman fly-in op Bonn-Hangelar gingen…?”
Wat een dag, wellicht de hobby maar gaan combineren met treinen spotten?!?