D-EGRU Oberlerchner JOB-15-180/2, een zeldzame vondst op Dahlemer Binz

D-EGRU Oberlerchner JOB-15-180/2

Dahlemer Binz, 23 augustus 2020 – Tijdens ons bezoek aan het veldje Dahlemer Binz in de Duitse Eifel onthulde één van de openstaande hangaars een zeldzame Oberlerchner JOB-15. Van dit Oostenrijkse model zijn er tussen 1962 en 1966 maar 23 gebouwd. De schatting is dat daar ruwweg nog de helft van luchtwaardig is. Dit was pas (of al?) onze zevende JOB die tegenkwamen. En dat na ruim veertig jaar vliegtuigen fotograferen!

D-EGRU Oberlerchner JOB-15-180/2

Over de Oberlerchner JOB-15 hebben we al eens uitvoerig de geschiedenis opgehaald. Dat doen we nu niet nog een keer, maar het is best aardig om dat artikeltje uit juni 2018 nog eens door te lezen.

D-EGRU Oberlerchner JOB-15-180/2

Vandaag zagen we de D-EGRU. Dit kistje heeft constructienummer 055. Deze JOB stamt uit 1963 en is in december van dat jaar gaan vliegen. De Oostenrijkse registratie direct na de bouw was OE-CAI. Dit was de vijfde JOB die gebouwd is. Al kort na aflevering werd deze kist D-EGRU en heeft daarna altijd deze registratie gehouden.

Het typeplaatje van de D-EGRU Oberlerchner JOB-15-180/2

Ongeval

Op 18 september 1965 is de D-EGRU tijdens een doorstart tegen de grond gevlogen in het Duitse Arnbruck (Beieren). Van de vier inzittenden raakte de piloot zwaargewond. Het toestel werd later herbouwd en kreeg toen in plaats van een 150 pk een 180 pk motor. De typeaanduiding werd hierdoor gewijzigd van JOB-15-150 naar JOB-15-180/2.

D-EGRU Oberlerchner JOB-15-180/2

De D-EGRU is luchtwaardig en werd bij een evenement in 2018 op het nabijgelegen vliegveld van Wershofen ingezet voor rondvluchten. Het is twijfelachtig of de doorsnee passagier daarbij doorhad in wat voor uniek toestel zij vlogen…

D-EGRU Oberlerchner JOB-15-180/2

Voor de aardigheid hieronder nog een plaatje van de overige zes Oberlerchner JOB-15’s die we ooit gezien hebben.

Geef een reactie