Hahnweide, 13 – 15 september 2019 – Tijdens het Old Timer Treffen op Hahnweide in Duitsland waren in september 2019 een tweetal Cessna Skymasters te zien. Beide kisten hadden een militaire achtergrond. De eerste was de bekende Nederlandse Cessna O-2 N590D die op Teuge thuishoort.
De tweede was een Spaans geregistreerd exemplaar EC-MYM. Dat toestel bekijken we even nader. Deze kist was getooid in de kleuren van de United States Air Force. Daarbij draagt het toestel als serial ‘40024’ en ziet de kist er uit als een Cessna O-2. Deze uitmonstering is echter niet authentiek. Het gaat hier namelijk om een oud militair vliegtuig van de ‘Força Aérea Portuguesa’ (FAP) oftewel de Portugese luchtmacht. Daar heeft dit toestel gevlogen met de militaire registratie 13723.
Milirole
Cessna nam in 1960 de gebouwen van de Franse vliegtuigbouwer Max Holste in Reims (Frankrijk) over. Voor de Europese markt werden daar vervolgens in licentie diverse type Cessna’s gebouwd waaronder de Cessna 337 Skymaster
De EC-MYM is een bij Reims doorontwikkelde en gebouwde Skymasterversie, de Cessna FTB 337G Milirole. Dit model heeft een Robertson STOL-modificatie van Sierra Industries en beschikt over ophangpunten onder de vleugel voor bewapening. Deze ‘push-pull’ versie van de Skymaster werd uitgerust met een tweetal Continental TSIO-360-D turbomotoren van 225 pk (165 kW). Van deze versie zijn er ooit 61 van de band gerold, een bescheiden aantal ten opzichte van het totaal van 2.993 gebouwde Skymasters. Portugal heeft met 32 van deze toestellen gevlogen tussen december 1974 en juni 2007.
Mengelmoes
Als we goed naar deze Skymasterversie kijken dat is het eigenlijk een mengelmoes van een gewone Skymaster en de pressurized versie. Die laatste heeft in de romp aan weerskanten vier kleine ronde raampjes zitten in verband met de drukcabine. Die kleinere ramen zijn beter bestand tegen de cabinedruk dan twee grote rechthoekige ramen. Ook heeft de pressurized versie maar één deur, aan de rechterkant.
De FTB337G heeft de romp van een pressurized Skymaster. Daarbij zijn alleen de twee kleine ronde raampjes achterin blijven zitten. In de deur en vooraan aan de linkerkant is een rechthoekige ruit gekomen. Ook het onderdeurtje dat naar beneden klapt is voorzien van twee kleine observatieruitjes. Door de grotere ramen vooraan gaan we ervan uit dat dit model geen drukcabine heeft.
Portugese roots
De EC-MYM stamt uit 1975 en heeft als constructienummer FTB3370024. De twin heeft, voordat het bij de FAP ging vliegen, als CS-ABD geregistreerd gestaan. Eerst was de militaire registratie 3723, later is dat gewijzigd in 13723. Vervolgens werd EC-JGL voor de kist gereserveerd maar het werd uiteindelijk de EC-MYM.
Per 23 januari 2007 werd het toestel in Spanje ingeschreven op naam van AVIALSA Aviación Agrícola del Levante, S.L. Het toestel zou daarna opgeslagen gestaan hebben op Valencia. Sinds mei 2018 zit er weer leven in het toestel en werd het opnieuw in Spanje ingeschreven als EC-MYM. De huidige eigenaar is José Luis Olias Sanchez en hij heeft het toestel – vermomd als Cessna O-2 – gebaseerd staan op Madrid–Cuatro Vientos Airport (LECU).
O-1 en O-2
Deze eigenaar beschikt naast zijn (niet origineel beschilderde) Cessna O-2 ook nog over een mooie Cessna O-1 Bird Dog. Dit toestel, de EC-MAB, was drie jaar geleden te zijn bij de voorgaande editie van het Old Timer Treffen op Hahnweide. Benieuwd waar José Luis Olias Sanchez over drie jaar mee naar Hahnweide komt!