Homebuilt

Inholland University of Applied Sciences in Delft legt de hand op tweede Dragonfly II voor elektrificatie

PH-HBR Viking Dragonfly II

Lelystad Airport, 28 augustus 2020 – Nadat de leden van Project Dragonfly van Inholland University of Applied Sciences in Delft eerder (20 maart 2019) de hand wisten te leggen op de niet-afgebouwde Viking Dragonfly II van Thom Sijs (PH-APS/PH-SYS), heeft men nu een tweede exemplaar gevonden. Het gaat hier om de PH-HBR. Deze Dragonfly II hing de laatste jaren aan het plafond van de ‘Prekas-hangaar’ op Lelystad Airport en is op dit moment niet luchtwaardig.

Zo hing de PH-HBR Viking Dragonfly Mk.II de laatste jaren in de ‘Prekas-hangaar’

Net als de eerste Dragonfly II gaat Inholland dit toestel gebruiken bij de studierichting Aeronautical & Precision Engineering voor het ombouwen van dit model naar een elektrisch aangedreven vliegtuig. Met dit project leren de studenten, maar ook de docenten, wat er zoal komt kijken bij het ontwikkelen van een elektrisch vliegtuig en het werken met composietmaterialen in de luchtvaart.
Het eerste toestel, dat geschonken werd door het luchtvaartmuseum Aviodrome en Thom Sijs, is minder ver voltooid dan het exemplaar wat men nu in handen heeft gekregen. Het ligt daarmee voor de hand dat dit tweede exemplaar eerder het luchtruim zal kiezen dan de eerste Dragonfly II

Zo zag de eerste (PH-APS/PH-SYS) Viking Dragonfly Mk.II eruit voor de overdracht van Aviodrome

Op vrijdag 28 augustus 2020 werd de PH-HBR in de hangaar op Lelystad Airport onder leiding van projectleider Mark Ommert gereed gemaakt voor transport. De maandag daarop is het toestel gedemonteerd over de weg naar Delft vervoerd. De registratie PH-HBR was inmiddels verwijderd van het toestel.

De cockpit van de PH-HBR Viking Dragonfly II is niet meer compleet
PH-HBR Viking Dragonfly II

Het is de bedoeling dat de Dragonfly II uitgerust gaat worden met een elektromotor van Saluqi Motors uit Helmond. Verder wordt er binnen dit project samengewerkt met andere sterke partners zoals de TU Delft, het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, Siemens en Rotterdam – The Hague Innovation Airport.

PH-HBR Viking Dragonfly II

Historie PH-HBR

De PH-HBR is een Viking Dragonfly II zelfbouwtoestel. Het constructienummer van deze kist is 124 en het werd gebouwd onder NVAV No. 48 en RLD No. A82-030. De start van de bouw was 1 oktober 1982. Dat was dezelfde datum als de start van de bouw van de eerste Dragonfly II van Inholland. De bouwer Henk Brouwer heeft meegelift op de afspraken die Thom Sijs had gemaakt met de vroegere Rijksluchtvaartdienst (nu IL en T) over de bouw van composiet-zelbouwvliegtuigen in Nederland.
Op 15 september 1999 ontvingen ‘The Dragonflyers’ uit Zeist het Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) van de PH-HBR. Deze ‘Dragonflyers’ werden gevormd door Henk Brouwer, J.R. Steketee en F. Leeuwenburgh.
Op 23 december 2004 werd het toestel overgeschreven op naam van G.N. Zandstra. Twee jaar later, op 15 september 2006 zou het BvL van dit toestel verlopen. Dit werd nimmer vernieuwd en op 4 december 2013 is de registratie PH-HBR uit het Nederlandse luchtvaartregister verwijderd.

PH-HBR Viking Dragonfly II

Twee van de drie

Het is op zich uniek te noemen dat Hogeschool Inholland met hun Project Dragonfly de hand heeft weten te leggen op twee Nederlandse Dragonfly II amateurbouwtoestellen. Er zijn er namelijk ooit maar drie geweest in Nederland. Het derde toestel (PH-JOP) is een paar jaar geleden – in niet-luchtwaardige staat – verkocht naar Polen.

PH-JOP Viking Dragonfly was het derde toestel in Nederland

De vorderingen rondom dit project zijn te volgens via de website van Project Dragonfly.
De gegevens over de historie van de PH-HBR zijn mede tot stand gekomen door raadpleging van de website van Herman Dekker (www.hdekker.info).

Zo ziet een complete luchtwaardige Viking Dragonfly eruit (N19GK Viking Dragonfly, Oshkosh, juli 2015)

2 gedachten over “Inholland University of Applied Sciences in Delft legt de hand op tweede Dragonfly II voor elektrificatie

  1. Hoi BJ, even een kleine correctie: het NLR heet alweer enige jaren net anders en is bovendien tegenwoordig koninklijk; de officiele naam is nu: Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum.
    Wilde het toch maar even benoemen aangezien je altijd zo mooi compleet bent in je aanduidingen, bovendien werk ik hier 😉

Geef een reactie