Patatvlucht zonder patatlucht

C-FMFL Dassault Falcon 2000EX

Lelystad Airport, 4 september 2020 – Het was maar een kort vluchtje deze ochtend voor de C-FMFL. Deze Dassault Falcon 2000EX arriveerde vanuit Rotterdam – The Hague Airport (EHRD). Daar was het toestel in de avond van 2 september aangekomen op een vlucht vanaf Copernicus Airport Wrocław  (EPWR).

C-FMFL Dassault Falcon 2000EX

On tour

Deze Falcon 2000EX met constructienummer 249 is sinds 4 oktober 2018 in gebruik in Canda als C-FMFL. Daarvoor vloog deze bizjet uit 2012 in de Verenigde Staten als N620V. De kist is duidelijk deze week met een Europees tournee bezig met plaatsen als Bordeaux, Biarritz, Lille, Bremen, Wrocław, Rotterdam en nu Lelystad. Op 1 augustus 2020 was het toestel vanuit Canada in Bordeaux aangekomen, vermoedelijk voor onderhoud bij Dassault op Bordeaux-Mérignac Airport.

C-FMFL Dassault Falcon 2000EX

McCain

Dit toestel is van de bekende Canadese friet-gigant McCain Foods Ltd. uit Florenceville-Bristol in de staat New Brunswick. McCain is een familiebedrijf dat in 1957 in Canada werd opgericht door de broers Harrison en Wallace McCain. Het bedrijf is wereldmarktleider op gebied van aardappel-diepvriesproducten. Inmiddels is één op de drie frietjes een McCain-frietje. McCain begon in Nederland in 1973 in het hart van de Europese aardappelvelden met een fabriek in Lewedorp in Zeeland. Nederland beschikt over de beste grond en het beste klimaat voor aardappels.

C-FMFL Dassault Falcon 2000EX met logo en de huiskleuren van McCain

Tweede C-FMFL

De registratie C-FMFL is al vele jaren in gebruik op een vliegend bedrijfsvervoermiddel van McCain. Al op 22 december 1986 kreeg men namelijk de eerste C-FMFL afgeleverd. Dat was toen een Dassault Falcon 50 met constructienummer 96 en bouwjaar 1982. Deze kist vliegt nu nog als N77ME.

De eerste C-FMFL was een Dassault Falcon 50 met c/n 96 (Schiphol, 1987)

De oude Falcon 50 C-FMFL was een vaak geziene gast op Schiphol-Oost. McCain doet namelijk al jaren goede zaken in ons “pieper-landje”. Daarom zijn de McCain bizjets regelmatig in Nederland te zien.

Op Lelystad Airport

De Falcon 2000EX kwam op Lelystad Airport binnen via een vier mijl final voor baan 23. Omdat er werkzaamheden bij de brandstofpomp waren was de taxibaan ter hoogte daarvan voor deze brede kist geblokkeerd. Als gevolg moest de C-FMFL helemaal terugtaxiën op de baan naar exit S1 om vanaf daar naar het Delta platform te gaan.

C-FMFL Dassault Falcon 2000EX backtracking over the runway

Na een anderhalf uur was de Falcon gereed voor vertrek en was de enige passagier voor vandaag gearriveerd. Snel werd toestemming om de motoren te starten aangevraagd en in no-time was de C-FMFL weer op pad. De cirkel van deze week is daarmee weer rond want het toestel vloog terug naar Aéroport de Biarritz-Anglet-Bayonne (LFBZ) in het zuidwestpuntje van Frankrijk.

C-FMFL Dassault Falcon 2000EX in de start op weg naar Biarritz

Vloot

Naast deze Falcon 2000EX heeft McCain nog de beschikking over een tweede bizjet. Dat is een Learjet 45XR (c/n 45-275) de toepasselijke registratie C-FRYS. Vroeger vloog er naast de Falcon 50 ook nog een IAI-1124 Westwind (c/n 188) met de registratie C-GRDR voor McCain.

Geen patatlucht

Tegenwoordig worden er proeven gedaan (onder andere door de KLM) met het vliegen op oud frituurvet. Door dit te mengen met de kerosine ontstaat een duurzame brandstof die het milieu minder belast. Dat zou een mooie duurzaamheidsdoelstelling voor een bedrijf als McCain kunnen wezen naar onze mening. We hebben niet het idee dat deze Falcon 2000EX daar al op vliegt want we hebben geen patatlucht geroken bij de binnenkomst van deze “patatvlucht”… 🙂

C-FMFL Dassault Falcon 2000EX

Geef een reactie