Sportvliegtuigen

RA-2917G Piper PA-32R-301T Saratoga II TC uit Rusland op Lelystad Airport

RA-2917G Piper PA-32R-301T Saratoga II TC

Lelystad Airport, 8 september 2020 – Eén van de leukere bezoekers op Lelystad Airport mogen we de Russische Piper PA-32R-301T Saratoga II TC met de registratie RA-2917G wel noemen. Het merendeel van de vliegtuigen in Rusland is van Russische makelij. Echter sijpelen er steeds meer “westerse” toestellen het land binnen. Deze Piper Saratoga uit 1999 met c/n 3257098 is er daar ook één van.

Het typeplaatje van de RA-2917G Piper PA-32R-301T Saratoga II TC

Deze kist heeft inmiddels een rijke geschiedenis. Nadat het toestel uit de Piper fabriek in Vero Beach (Florida) rolde kreeg het korte tijd het Amerikaans kenmerk N9515N mee. Dit toestel was één van de 75 exemplaren die dat jaar vervaardigd werden.

RA-2917G Piper PA-32R-301T Saratoga II TC

Snel

De Piper PA-32R-301T Saratoga II TC is een snelle kist. Het toestel beschikt over een 300 pk (220 kW) sterke turbocharged Lycoming motor (TIO-540-AH1A). Daarmee kan deze zespersoons kist een maximale snelheid behalen van 192 knopen en met een genoeglijke 75% power ingesteld zo rond de 177 knopen kruisen. Daar kun je flink mee opschieten en zo’n 780 Nm (1.445 km) afleggen.

De RA-2917G Piper PA-32R-301T Saratoga II TC stond stevig ingepakt na de landing

OY, OK, F, RA

De kist werd afgeleverd naar Denemarken. Per 26 mei van 1999 werd dit de OY-JAG op naam van Air Alpha Aircraft Sales. Het Deens avontuur was van korte duur want op 1 oktober van datzelfde jaar ging dit toestel naar Tsjechië als OK-LAB.

RA-2917G Piper PA-32R-301T Saratoga II TC

In Tsjechië hield deze Saratoga het een tijdje uit en wel tot 9 maart 2005. Toen stond een verhuizing naar “la douce France” opstapel. De kist werd vervolgens F-GPBI. Vorig jaar, op 19 augustus 2019 om precies te zijn, werd het toestel in Frankrijk uitgeschreven en vertrok het naar Rusland. Daar kreeg deze Saratoga per 23 september 2019 zijn huidige registratie RA-2917G. Dit is overigens het tweede toestel dat dit kenmerk heeft toegewezen gekregen. Tussen 27 juli 2018 en 27 juli 2019 was dit een Aeroprakt A-22 ultralight.

RA-2917G Piper PA-32R-301T Saratoga II TC

Kaliningrad

De thuisbasis van deze kist is Sergiyev Posad – Vikhrevo Airport (UUCW). Dat is een vliegveld ten noordoosten van Moskou. Op zondagmiddag 6 september 2020 was de RA-2917G aangekomen op een vlucht vanuit Khrabrovo – Kaliningrad International Airport (UMKK). Kaliningrad ligt in een Russische enclave ingeklemd tussen Polen en Litouwen. De terugvlucht naar Rusland werd een vlucht naar opnieuw Kaliningrad.

De route van de RA-2917G van Lelystad naar Kaliningrad

Pyjama

Al vroeg in de ochtend werd de enorme Siberische “pyjama” waar het toestel in had geslapen uitgetrokken. Zelden hebben we een vliegtuig zó ingepakt gezien als deze RA-2917G. Kennelijk een manier om de kist in de buitenlucht te beschermen tegen de barre koude Russische winters.

RA-2917G Piper PA-32R-301T Saratoga II TC ingepakt en wel
De “pyjama” mag uit

De “pyjama” werd opgeborgen in de speciale “pyjamaberging” tussen de motor en de cockpit. De Saratoga werd vervolgens gecheckt en er gingen nog een paar litertjes olie in het motorblok. Er was al bij aankomst getankt voor de terugvlucht.

Lage wolkenbasis

Na de nodige plichtplegingen bij de Marechaussee werd ingestapt. Toen men klaar was om de motor te starten bleek dat de wolkenbasis te laag hing om VFR te kunnen vertrekken. Want hoewel de RA-2917G met een IFR-vluchtplan wilde vertrekken, op Lelystad Airport vindt de start wel onder VFR-condities plaats. Voor (special) VFR moet de wolkenbasis minimaal op 600 ft liggen zodat op zicht in elk geval een circuit op 500 ft gevlogen kan worden.

RA-2917G Piper PA-32R-301T Saratoga II TC

De bemanning moest even wachten, maar na een paar minuten kwam het verlossende woord, de bewolking zat op 600 ft en de motor mocht gestart worden. Helaas bleek op het moment van taxiën dat de wolkenbasis weer iets lager lag, broken op 400 ft en overcast op 500 ft. De kist, die inmiddels bij holdingpoint S1 was aangekomen, moest opnieuw wachten. Omdat dit wat langer duurde werd de motor uitgezet en er werd regelmatig met de toren afgestemd of de bewolking al iets opgetrokken was.

RA-2917G Piper PA-32R-301T Saratoga II TC taxiet naar de startbaan

Opgetrokken

Na een klein uurtje wachten was het dan zo ver. De toren gaf aan dat de bewolking opgetrokken was tot 600 ft, net genoeg om te vertrekken. Binnen een minuut stond de Saratoga op de baan om te starten. Men kon dan toch eindelijk op pad. De vlieger trok de Saratoga opmerkelijk snel van de baan en dat terwijl er baanlengte genoeg voorhanden is. Wat weifelend koos de kist het luchtruim. Nadat de wielen ingetrokken waren liep de snelheid geleidelijk op en klom de kist vlot uit.

De kist werd snel “losgetrokken”
Al snel werden de wielen ingetrokken

GRONY 1M

Direct toen de Piper in de prut verdween werd overgeschakeld op Ducht Mill om IFR de weg te vervolgen. Via een GRONY 1M instrument-departure werd koers gezet richting Eelde.

RA-2917G Piper PA-32R-301T Saratoga II TC

Dat die route via een linkerbocht verloopt en niet via een rechterbocht zoals na de start gevlogen werd zullen we maar een bijzaak noemen. De kist klom naar een hoogte rond de 10.000 ft en verliet vervolgens via Groningen ons land in oostelijke richting. Na een vlucht van drie uur werd de Russische bestemming bereikt.

De IFR GRONY 1M route van de RA-2917G (Kaart AIP Netherlands)

 

Geef een reactie