Belgische Robinson en Duitse Skylane RG

OO-PMP Robinson R44 Raven

Lelystad Airport, 10 september 2020 – Vanuit het Belgische Knokke arriveerde de Robinson R44 Raven met de registratie OO-PMP. Dit toestel staat op naam van Patrick Cauwels van Boatchartering NV uit Knokke-Heist. De OO-PMP stamt uit 2011 en heeft als constructienummer 2120.

OO-PMP Robinson R44 Raven

De zwarte OO-PMP arriveerde vanaf heliport Knokke-Westkapelle (EBKW). Dit jaar arriveren er regelmatig helikopters vanaf deze heliport. Zo is de OO-ECB Eurocopter EC 120B Colibri ook regelmatig van de partij uit die richting. De OO-PMP bleef voor een paar uurtjes staan op het Delta-platform en vertrok toen weer huiswaarts.

OO-PMP Robinson R44 Raven

Het model R44 Raven kwam in 2000 op de markt. Deze versie heeft hydraulisch ondersteunde besturing en verstelbare voetpedalen ten opzichte van eerdere versies. Ten onrechte wordt dit type nog wel eens aangeduid als Raven I. Dat  komt omdat er later ook een Raven II uitgebracht werd. Alleen wist men bij de eerste Raven versie nog niet dat er een tweede zou verschijnen en dus hoort er geen “I” achter te staan. Dit voor de puristen onder ons. 😉

OO-PMP Robinson R44 Raven

Reims/Cessna FR182 Skylane RG

Deze Cessna 182 met een intrekbaar landingsgestel is in 1978 gebouwd bij Reims/Cessna in Frankrijk. Het is een Cessna FR182 Skylane RG. Dit model is uitgerust met een 235 pk (175 kW) sterke Lycoming O-540 motor. In Europa zijn er in totaal zeventig exemplaren van deze versie vervaardigd (FR18200001 t/m FR18200070). De hier afgebeelde D-EHWZ heeft als constructienummer FR18200022 en is dus één van de eerste Europese Cessna 182’s met een intrekbaar landingsgestel.

D-EHWZ Reims/Cessna FR182 Skylane RG

Geïmporteerd in Nederland

Van 15 januari 1979 tot en met 27 april 1979 heeft dit toestel een Nederlands kenmerk gehad, te weten PH-AXW. Dit was een tijdelijke registratie die door de toenmalige Nederlandse importeur Air Services Holland op Teuge werd gebruikt om de export van Cessna’s uit Frankrijk vlotjes te laten lopen. Er stond hierna een ander Nederlands kenmerk te wachten, PH-ADM. Die registratie is evenwel niet toegekend. De registratie heeft zelfs op het toestel gestaan, maar de kist werd uiteindelijk verkocht naar Duitsland en werd D-EHWZ. (Bron: www.hdekker.info)

Al eerder zagen we de D-EHWZ Reims/Cessna FR182 Skylane RG op zijn thuisbasis (Stadtlohn, 17 februari 2019)

Later in 1979 zou het kenmerk PH-ADM worden toegekend aan een Amerikaans gebouwde Cessna TR182 Turbo Skylane RG (c/n R18200794).

D-EHWZ Reims/Cessna FR182 Skylane RG in de start

De D-EHWZ was afkomstig van zijn thuisbasis Stadtlohn. Na geland te zijn op Lelystad Airport steeg de kist weer op voor een lokale vlucht. Die voerde ten noorden van de Flevopolder voor “some airwork” en vervolgens werden na terugkomst nog een aantal touch and go’s gemaakt. Men wilde er tien maken, maar gezien de drukte in het circuit is dat aantal niet gehaald. Halverwege de middag vertrok de Skylane RG weer huiswaarts.

De D-EHWZ Reims/Cessna FR182 Skylane RG strekt de benen

Kort na de start werden de wielen ingetrokken. Op de voor diverse Cessna types (C177RG, C172RG, C182RG en C210) kenmerkende wijze werden de “benen” naar achteren gestrekt om even later zijdelings in de romp te verdwijnen. Dat moment ziet er altijd wat klungelig uit met die iele pootjes naar achteren. Het doet ons altijd denken aan een startende ooievaar.

D-EHWZ Reims/Cessna FR182 Skylane RG

Strak in de lak

De PH-SVU zit sinds geruime tijd strak in de lak. Deze Robin van de Vliegclub Rotterdam kwam op bezoek en is onlangs omgespoten. In die kleuren hadden we dit kistje nog niet kunnen fotograferen. Het toestel was wit met een blauw/goudkleurige striping. Tegenwoordig is het toestel voorzien van diverse tinten grijs. Geen vijftig, maar wel genoeg om het toestel er “sexy” uit te laten zien!

PH-SVU Robin DR.400-135CDi EcoFlyer in nét geen vijftig tinten grijs
Zo zag de PH-SVU Robin DR.400-135CDi EcoFlyer er vroeger uit (Lelystad, 12 mei 2016)

Geef een reactie