BizpropsHomebuiltSportvliegtuigen

Starten – lopen, een oude bekende en de Deense Beech eindelijk aan de slag

PH-ZME Vans RV-10 kort voor de eerste motorstart

Lelystad Airport, 13 september 2020 – Vandaag bereikte de bouw van de PH-ZME Vans RV-10 een unieke mijlpaal; de motor werd voor het eerst gestart. En wij hadden het geluk daarbij te mogen zijn! De bouw van deze Vans vierzitter was al in 2005 begonnen. Nu, na vijftien jaar, was het dan eindelijk zo ver dat het toestel tot leven werd gewekt, de Lycoming IO-540-D4A5 werd gestart. Een spannend moment! De bouwer Henkjan van der Zouw zat in de cockpit. Met de verkeerstoren was afgestemd dat er alleen even op een laag toerental gedraaid zou worden. De startmotor draaide en paar slagen en gretig begon de motor te lopen, alsof het blok daar jaren op gewacht had en nu mocht het dan eindelijk doen waar het voor gemaakt is: draaien!

De motor van de PH-ZME Vans RV-10 slaat meteen aan

De motor klonk meteen geweldig! Na een korte draaiperiode werd de motor weer uitgezet en kon gecheckt gaan worden of alles nog in orde was voor het brandschot.

De PH-ZME Vans RV-10 gaat naar binnen voor een paar checks

De PH-ZME was al in augustus 2019 naar Lelystad Airport gekomen. Per trailer welteverstaan. Daarvoor was er aan het toestel bij de bouwer thuis gewerkt.

De PH-ZME staat sinds 25 juni van dit jaar in het Nederlands register ingeschreven. Met het behalen van de mijlpaal van vandaag zal het vermoedelijk niet lang meer duren voordat deze kist op eigen kracht gaat taxiën, daarna gevolgd door het ultieme doel; de eerste vlucht.

De PH-ZME Vans RV-10 is bijna klaar voor de “maiden flight”

Mooney 305 TSE Rocket

Op zaterdag 12 september was de G-JBRD op Lelystad Airport geland. Dit is een pittige Mooney 252 TSE uit 1985. Het constructienummer van deze kist is 25-1001.

G-JBRD Mooney M.20K Model 252

Onder het raampje van de cockpit staat overigens Mooney 305 TSE Rocket vermeld. Dat houdt in dat deze Mooney gekieteld is met een zwaardere Continental TSIO-520-NB motor die 305 pk (224 kW) levert. Hierdoor is deze kist supersnel. Nadeel is wel dat de motor een slokje brandstof lust en ook de nodige litertjes olie er doorheen draait. Met deze krachtbron is het toestel wel in staat om er 228 kts aan snelheid uit te persen. Daarmee is dit een van de snelste sportkisten.

G-JBRD Mooney M.20K Model 252 is een 305 TSE Rocket conversie

De G-JBRD is uitgerust met long range tanks. In totaal kan er 100 US Gal (378 liter). Aan brandstof meegenomen worden. De kist heeft daardoor een bereik van 1.000 NM. Nadeel is wel dat zoveel brandstof ten koste gaat van de overige nuttige lading van het toestel. Het toestel is verder compleet uitgerust voor IFR-vluchten. In de cockpit is een Garmin G500 beeldscherm gemonteerd.

G-JBRD Mooney M.20K Model 252

Oude bekende

We kennen dit toestel nog van vroeger. De eerste jaren heeft dit toestel in de Verenigde Staten gevlogen als N252JS voordat het in 1988 naar Nederland kwam. Daar werd het als PH-VDS ingeschreven. In de tijd dat de PH-VDS rondvloog is het voorzien van een nieuw kleirenschema. Dat zijn de kleuren waar het toestel nu ook nog mee vliegt.

PH-VDS Mooney M.20K Model 252 (Lelystad, 24 augustus 2014)

Begin 2016 werd dit toestel verkocht naar Engeland. Per 11 februari 2016 kwam deze kist op naam te staan van Robert John Doughton. Zijn initialen zijn met een beetje goede wil in de registratie G-JBRD terug te vinden.

Zo zag de PH-VDS eruit in zijn eerste kleurenschema (Teuge, 1990)

Momenteel staat de kist te koop met 1927 uren op de teller. De vraagprijs van de kist is £ 135.000.

Aan de slag

Op 20 augustus 2020 was de Deense Beech B200 Super King Air OY-CKP al aangekomen op Lelystad Airport. Dit surveytoestel van het bedrijf COWI A/S stond toen een aantal dagen werkloos op het platform voordat het onderdak kreeg in de hangaar bij Zeusch Aviation.

OY-CKP Beech B200 Super King Air

Zaterdag 12 september maakte de Beech dan eindelijk een lokale vlucht. De route leek richting het zuiden te lopen, naar Limburg. Na een paar bochten bij Maastricht op 8.700 ft werd weer koers gezet naar Lelystad Airport. Na 1:15 uur was de vlucht alweer voorbij.

OY-CKP Beech B200 Super King Air

Vandaag ging men in de herkansing. Nu ging het beter. Er werd op 8.300 ft een patroon noord-zuid gevlogen gevolgd door een aantal banen oost-west. Daarna was het “thuis-best” en kwam de OY-CKP na iets meer dan vijf uur weer terug naar Lelystad. Daar werd de kist op het Delta-platform geparkeerd en bijgetankt.

De route van de OY-CKP; noord-zuid, oost-west en dan “thuis best”
OY-CKP Beech B200 Super King Air
OY-CKP Beech B200 Super King Air

 

Geef een reactie