Zwitsers bliksembezoek en nieuwe gast voor spuithal Satys

HB-VTW Cessna 525 CitationJet M2

Lelystad Airport, 14 september 2020 – De Zwitserse Cessna 525 CitationJet M2 HB-VTW maakte een wel heel korte stop vanmiddag. Het toestel kwam vanuit Dortmund om een passagier af te zetten.

HB-VTW Cessna 525 CitationJet M2
HB-VTW Cessna 525 CitationJet M2

Het toestel maakte een visual approach en draaide in zodra het veld “in sight” was. Na de landing werd de CitationJet vakkundig door de marshaller op zijn plek gezet.

De HB-VTW Cessna 525 CitationJet M2 wordt netjes binnengehaald

Na een korte stop van zo’n twintig minuten werden de motoren alweer gestart. De vlucht ging naar Grenchen in Zwitserland. Daar was de werkdag ook begonnen.

HB-VTW Cessna 525 CitationJet M2

Deze Cessna M2 is een doorontwikkeling van de succesvolle Cessna 525 CitationJet serie. Dit model kenmerkt zich onder andere door de kleine winglets aan het uiteinde van de vlegels. De HB-VTW is in 2019 gebouwd en is sinds 11 december 2019 ingeschreven op naam van Transwing uit Zug.

Aanbellen

De Belgische Falcon 7X had zijn hielen nog niet gelicht bij Satys of de volgende klant drukte alweer op de deurbel. Deze keer is de D-IAWE aan de beurt. Dit is een Cessna 425 Conquest I. Van dit model zijn er tussen 1980 en 1986 slechts 236 gebouwd. Het toestel met een drukcabine was bedoeld als concurrent voor de Beech King Air.

De D-IAWE Cessna 425 Conquest I voor de spuithal van Satys

De D-IAWE stamt uit 1984 en wordt gevlogen door Aerowest uit Hannover. Daar is het toestel gebaseerd en dat was dan ook de plaats van herkomst vandaag.
De D-IAWE kon overigens bellen wat hij wilde, er werd niet opengedaan. De kist stond dan ook in de middag voor de spuithal te wachten. Het toestel zal vast eerste gelegenheid naar binnen verdwijnen.
In maart en april 2018 zijn al twee andere Cessna 425 Conquest I’s van Aerowest gespoten bij Satys. Dat waren de D-IAWG en de D-IPCG. Beide kisten werden wit gespoten met een blauw-grijze striping. Dat zou ook zomaar het recept voor de D-IAWE kunnen worden.

Zo kwam de D-IAWG van Aerowest in maart 2018 uit de spuithal van Satys

Oost-west

De Beech B200 Super King Air van COWI A/S vloog vandaag ook weer. Deze dag een missie van 4:30 uur. Ook nu was het surveygebied in het zuiden van het land. Boven het noordelijk deel van Limburg werd in oost-westelijke banen heen en weer gevlogen.

De surveyvlucht van de OY-CKP

Na de vlucht keerde het toestel weer terug naar Lelystad Airport om op zijn inmiddels vertrouwde plek op het Delta platform te parkeren.

OY-CKP Beech B200 Super King Air

Retourtje Eelde

Nog een Beech B200 Super King Air in de vorm van de PH-ZCZ streek neer op de baan. Deze kist van Zeusch Aviation maakte een trainingsvlucht naar Groningen Airport Eelde alwaar een paar approaches gemaakt werden.

PH-ZCZ Beech B200 Super King Air
PH-ZCZ Beech B200 Super King Air

Jetstreams

De BAe Jetstreams van AIS Airlines hebben gedurende de corona-ellende weinig te doen. Diverse Jetstreams staan dan ook werkloos op Lelystad Airport. Vandaag zagen we de PH-NCI en PH-FCI buiten voor de deur staan.

PH-NCI en PH-FCI BAe Jetstream 32 – AIS Airlines

In de hal waar ook de Boeing 737 flightsimulator staat waren nog twee Jetstreams aanwezig. Een was niet te lezen, de andere (rechts achteraan) is de PH-CCI. Deze kist is aardig uit elkaar gehaald. Zo te zien is de staartvleugel niet compleet, zitten er geen motoren aan en is de rompbeplating ter hoogte van de propellers verwijderd.

PH-…CI en PH-CCI BAe Jetstream 32 – AIS Airlines

Varia

Ter hoogte van de ANWB-testbaan hebben we aan het einde van de middag nog een paar lokale kisten weten te fotograferen. Ook was een mooie buizerd te zien. Er hoeft niet altijd een registratie op een vliegend object te staan om ons te kunnen bekoren!

Buizerd

Een gedachte over “Zwitsers bliksembezoek en nieuwe gast voor spuithal Satys

Geef een reactie