
Leopoldsburg, 1996 – De Antonov An-28 is een doorontwikkeling van de Antonov An-14. Dit model vloog voor het eerst in 1969. Dat was toen nog een gemodificeerde An-14. Daarna zijn er in Sovjet-Unie een paar pre-productiemodellen gebouwd. Dat was overigens pas in 1975. Drie jaar later (1978) besloot men om de productielijn van deze tweemotorige turboprop over te brengen naar Polen. De fabriek van PZL-Mielec werd hiervoor aangewezen. Het zou nog tot 1984 duren voordat het eerste Poolse exemplaar gereed was. Uiteindelijk ontving dit model in 1986 een Russisch typecertificaat. De An-28 is tot 1993 in productie geweest. Op dat moment waren er 191 exemplaren geproduceerd.

In 1996 troffen we op het Belgische veldje Leopoldsburg de YL-KAD. Deze An-28 werd ingezet voor het droppen van parachutisten. Daar is het een ideaal vliegtuig voor vanwege zijn grote achterklep waardoor de parachutisten makkelijk en snel op hoogte uit kunnen stappen.

De hier afgebeelde An-28 is op 1 augustus 1987 ingeschreven als CCCP-28753. Het toestel heeft als constructienummer 1AJ004-02 meegekregen. Op 8 oktober 1993 werd het toestel in Rusland omgeregistreerd naar RA-28752.
In maart 1995 verhuisde deze kist naar Letland als YL-KAD en werd het gevlogen door de Riga Aeroclub. In deze periode was het toestel ook in België actief.
Sinds februari 2014 is de An-28 ingeschreven in Ukraine. De registratie is nu UR-NTE. Na ruim 33 jaar is deze kist nog steeds operationeel.