ParachutistenTwins

YL-KAD PZL-Mielec An-28 als parakist op Leopoldsburg in 1996

YL-KAD PZL-Mielec An-28 – Riga Aeroclub

Leopoldsburg, 1996 – De Antonov An-28 is een doorontwikkeling van de Antonov An-14. Dit model vloog voor het eerst in 1969. Dat was toen nog een gemodificeerde An-14. Daarna zijn er in Sovjet-Unie een paar pre-productiemodellen gebouwd. Dat was overigens pas in 1975. Drie jaar later (1978) besloot men om de productielijn van deze tweemotorige turboprop over te brengen naar Polen. De fabriek van PZL-Mielec werd hiervoor aangewezen. Het zou nog tot 1984 duren voordat het eerste Poolse exemplaar gereed was. Uiteindelijk ontving dit model in 1986 een Russisch typecertificaat. De An-28 is tot 1993 in productie geweest. Op dat moment waren er 191 exemplaren geproduceerd.

YL-KAD PZL-Mielec An-28 – Riga Aeroclub

In 1996 troffen we op het Belgische veldje Leopoldsburg de YL-KAD. Deze An-28 werd ingezet voor het droppen van parachutisten. Daar is het een ideaal vliegtuig voor vanwege zijn grote achterklep waardoor de parachutisten makkelijk en snel op hoogte uit kunnen stappen.

YL-KAD PZL-Mielec An-28 – Riga Aeroclub

De hier afgebeelde An-28 is op 1 augustus 1987 ingeschreven als CCCP-28753. Het toestel heeft als constructienummer 1AJ004-02 meegekregen. Op 8 oktober 1993 werd het toestel in Rusland omgeregistreerd naar RA-28752.
In maart 1995 verhuisde deze kist naar Letland als YL-KAD en werd het gevlogen door de Riga Aeroclub. In deze periode was het toestel ook in België actief.
Sinds februari 2014 is de An-28 ingeschreven in Ukraine. De registratie is nu UR-NTE. Na ruim 33 jaar is deze kist nog steeds operationeel.

Geef een reactie