Hilversum, 18 september 2020 – Op Vliegveld Hilversum stond in de vroege ochtend een fraaie Beech G36 Bonanza te schitteren in de zon. De dag ervoor was dit toestel aangekomen vanuit Denemarken, Københavns Lufthavne Roskilde (EKRK) om precies te zijn. De Beech ontwaakte in de felle najaarszon en liet zich bereidwillig fotograferen.
Het bijzondere aan dit toestel is wel dat het en Russische registratie draagt. Sportkisten uit Rusland zien we in Nederland niet zo vaak. En sportvliegtuigen van westerse makelij zijn niet wijdverspreid in Rusland.
Ook bijzonder is het dat het hier een hagelnieuw toestel betreft. Deze kist heeft constructienummer E-4138 en is gebouwd in 2020.
Als ex registratie wordt N919JT genoemd, al lijkt dat kenmerk maar kort toegekend te zijn. Het toestel is op 19 juni 2020 zowel in- als uitgeschreven. Bij de uitschrijving staat vermeld dat het toestel naar de Russische Federatie is gegaan. Daarbij heeft de Bonanza de Russische registratie RA-07845 gekregen.
De G36 uitvoering van de Bonanza is sinds 2006 in productie en heeft een “glazen cockpit”. Dit model beschikt over een Garmin G1000 instrumentarium. De G36 versie is een doorontwikkeling van de A36 variant. Als motor is een krachtige Continental IO-550-B gemonteerd. Die krachtbron levert 300 pk (220 kW). Daarmee kan het toestel met 176 kn (326 km/u) kruisen.
In totaal zijn er sinds 1947 al meer dan 17.000 Bonanza’s in vele uitvoeringen geproduceerd. Het is dan ook uniek dat dit model na meer dan zeventig jaar nog altijd van de band rolt.