
Eelde 11 september 2020 / Teuge 12 september 2020 – Bij de Frisian Air uit Dokkum is de afgelopen maanden gewerkt aan het bouwen van een demonstratiemodel van de The Airplane Factory Sling TSi. Frisian Air is de importeur voor Nederland en een groot deel van Europa van dit Zuid-Afrikaanse vliegtuigmerk.

De Sling TSi is ontwikkeld uit de Sling 4 en vloog voor het eerst in 2018. De Sling TSi is één van de weinige zelfbouwtoestellen op de marktdie plaats biedt aan vier personen. Een andere bekende zelfbouw-vierzitter is van Van’s RV-10.

De Zuid-Afrikaanse bouwer van homebuilt-pakketten timmert goed aan de weg. Inmiddels zijn er enkele honderden bouwpakketten van diverse types vervaardigd en wereldwijd verkocht. Deze variëren van “gewoon” tot “snelbouwpakketten”. Bij de laatste versie worden meer delen van het toestel kant en klaar afgeleverd.
The Airplane Factory Ltd. heet tegenwoordig Sling Aircraft Ltd. en is gevestigd op Tedderfield Airpark in Eikenhof bij Johannesburg. In het Nederlandse luchtvaartregister wordt als fabrikant van de Sling toestellen tot nu toe nog The Airplane Factory gehanteerd. Die wijze van aanduiden volgen wij ook.

Sling 2
The Airplane Factory bracht in 2008 voor het eerst de Sling 2 met een experimental-status op de markt. De Sling 2 is met een neuswiel te bouwen, maar ook met een staartwiel.

Deze succesvolle tweezitter werd als ontwerp overgenomen door Sonaca in België. Zij brengen dit zelfbouwmodel in een aangepaste vorm als fabrieksgebouwd toestel aan onder de naam Sonaca S200/S201.

Sling 4
In 2008 volgde de vierzitsuitvoering van de Sling 2. Deze werd logischerwijs Sling 4 genoemd.

Een opmerkelijke prestatie leverde dit model in juli 2013. Met de ZU-TAD werd door de directeur van The Airplane Factory, Mike Blyth, van Zuid-Afrika naar de EAA AirVenture op Oshkosh in de Verenigde Staten gevlogen. Het toestel was hiervoor aangepast met extra brandstoftanks, genoeg voor een vlucht van twintig(!) uur. Tijdens deze onderneming werd een stuk van veertien uur aaneengesloten over water gevlogen! De route liep onder andere van Dakar via de Azoren naar St. Johns in Newfoundland. De terugvlucht naar Zuid-Afrika liep iets conventioneler via Reykjavik op IJsland en via Europa.

Bij The Airplane Factory deinst men niet terug voor opmerkelijke prestaties. Zo werd tijdens de LAA Rally op het Britse Sywell in 2016 in een week tijd een Sling 4 (G-LDSA) gebouwd! De fabrikant faciliteerde dat met plezier.


Sling TSi
De plannen voor de Sling TSi lagen al klaar. Het was alleen wachten tot de Rotax 915iS motor (141 pk / 105 kW) op de markt kwam. In 2018 werd de Sling TSi voor het eerst aan het publiek gepresenteerd tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh in de Verenigde Staten.

Naast een 35% sterkere motor ten opzicht van de Rotax 914UL (115 pk / 86 kW) in de Sling 4 heeft de TSi versterkte vleugels met een gladder oppervlak door de toepassing van “flushed-rivets” (verzonken klinknagels). Ook is de motorbeplating aangepast ten opzichte van de Sling 4.

De Sling TSi is in staat om met 145 knopen te kruisen en kan een afstand van 750 NM afleggen. Optioneel kan het toestel uitgerust worden met een ballistische parachute als noodvoorziening. De eerste Nederlandse Sling TSi is van deze optie voorzien.


Demonstrator
De PH-SLG (c/n 145SK) demonstrator van Frisian Air vloog voor het eerst op 4 september 2020 vanaf het vliegveld van Drachten. Het toestel was inmiddels zo ver getest dat men ermee naar de fly-in op Groningen airport Eelde (11 sep.) en de Air Fiar op Teuge (12 sep.) is gevlogen.


Op beide evenementen werd de kist met belangstellende blikken ontvangen. Op Teuge werden ook een paar demonstratievluchten gemaakt met potentieel geïnteresseerden.




3 gedachten over “PH-SLG The Airplane Factory Sling TSi van Frisian Air, nieuw type in Nederland”
Heel interessant, zeker het bekijken waard !
Groet
Gerard Wichers
In 2011 op de Aero Expo te Bitburg werd de Sling (2) ZU-SOL getoond.
En hoeveel moet dat kosten?