
Zeewolde, 20 september 2020 – Gasballonnen zie je niet iedere dag boven ons land! Het was daarom best bijzonder om vandaag de D-OWBO te zien varen. Deze Warsteiner gasballon was opgestegen bij de ballonclub Teuto bij Ibbenbüren. De start was in het donker en na een vaart van zo’n zeven uur werd de landing ingezet aan de Gruttoweg 45 bij Zeewolde. Aan boord piloot Axel Hunnekuhl en vier passagiers.
We hadden al vroeg in de morgen deze ballon gezien op Flightradar. En het feit dat deze ballon lang bleef doorvaren leidde tot de conclusie dat het hier om een gasballon moest gaan.
Tegen 11:00 uur hing de D-OWBO boven Harderwijk. De hoogte was toen nog zo’n 4.000 ft. Door de noordoostenwind werd de gasballon de Flevopolder ingedreven. Daar moest wel de landing plaatsvinden want na de Flevopolder zou men toch wel dicht bij het luchtruim van Schiphol komen en dat is geen geschikte plek voor een luchtballon.

Eenmaal boven de polder werd ter hoogte van Zeewolde wat gas geventileerd om lager te gaan varen. Er werd duidelijk naar een geschikte landingsplek gezocht.

Vlak voor de landing ging het sleeptouw overboord. Deze is bedoeld om al slepend over de grond de ballon vaart te laten minderen. Er stond namelijk een fors grondwindje uit het noorden in de polder.
Landing
Vakkundig werd de ballon even voor het middaguur op de Gruttoweg geparkeerd. Zo was er geen enkele schade aan gewas of landbouwgrond en kon de volgwagen makkelijk bij de ballon komen.

We waren na de landing als eerste bij de ballon. De vijf inzittenden waren net bezig om het laatste beetje gas uit de enveloppe te laten lopen. Helaas moesten we kort voor de landing een stuk omrijden omdat sommige kleine weggetjes in de polder nu eenmaal doodlopen. Met “een snuifje gas erop” waren we toch snel bij de gelande ballon.

Inmiddels waren ballonfanaten Bram van der Sluis en Michel Rakhorst ook ter plaatse. Niet veel later kwam ook het busje met de aanhanger voor de ballon aan tuffen.

Ballast
Het bleek dat er nog aardig wat ballast aan boord was. De vaart had wat dat betreft nog wel even langer kunnen duren. De overgebleven zakken met het fijne, droge zand werden uit de mand getild om bij een volgende vaart gebruikt te worden.


Gedurende de vaart was er aardig wat zand op de bodem van de mand gemorst. Een gemiddeld Noordzeestrand deed hier niet voor onder. Door simpelweg de mand even op zijn kop te zetten werd de vloer “aangeveegd”.


Type
De mand van de gasballon is van de D-IBBENBÜREN. Dat is een Ballonbau Wörner K-1000/3-STU gasballon uit 2001. Het constructienummer van die ballon is 5077. De D-OWBO is een netloze Ballonbau Wörner NL-1000 (inhoud 1.000 m³) maar is volgens ons van een jongere datum (2006?). Het constructienummer weten we niet.

CTR
Na de landing werd nog even contact gezocht met de verkeersleiding van Lelystad Airport. Het bleek namelijk dat de ballon in de Lelystad CTR was geland. De piloot had alleen voor de landing verzuimd om op te roepen. Hij was op dat moment druk met het zoeken van een geschikte landingsplek tussen de gewassen, windmolens en hoogspanningsmasten. In die fase van de vaart is gasballonvaren echt multitasking. Had natuurlijk anders gemoeten en dat zal deze piloot ook vast geen tweede keer overkomen.

Inpakken
Een van de zwaardere klusjes van het bergen van de gasballon is het oprollen van het sleepkoord. Deze moet opgerold worden tot een grote bal zodat die bij de volgende vaart in een zak buiten aan de mand kan hangen. Bij het uitwerpen moet het touw zonder in de knoop te raken uitrollen.


De ballon verdween in een oude zak van een heteluchtballon. De enveloppe bleef met zijn klossen aan de mand vastgekoppeld zitten. Dat vergemakkelijkt een volgende vaart. De mand en de ballon zitten dan al aan elkaar vast.





Afsluiting
Nadat alles in de aanhanger was geplaatst was het tijd voor een toast op de goede afloop van de vaart en het mooie avontuur. Daar hoort natuurlijk een vrolijke groepsfoto bij!


Zelf hebben we ook een keer een gasballonvaart gemaakt bij Ballonclub Teuto. Dat verslag is HIER terug te lezen.