Drie Gulfstream demonstrators op Schiphol-Oost

N600GS Gulfstream G600 (c/n 73009)

Schiphol, 26 september 2020 – De Gulfstream Aerospace Corporation verzorgde de afgelopen dagen in samenwerking met de Nederlandse privéjet operator Exxaero een demo met drie van hun fabriekstoestellen. Al op 23 september landden de N630GA Gulfstream G650ER en de N600GS Gulfstream G600 op Schiphol-Oost. De volgende dag kwam daar nog de N202GA Gulfstream G280 bij. De drie toestellen werden op 24 en 25 september 2020 voor de General Aviation terminal op Schiphol-Oost geparkeerd zodat een select publiek de luxe vervoersmiddelen van dichtbij kon bekijken.

N600GS Gulfstream G600 (c/n 73009) samen met de N630GA Gulfstream G650ER (c/n 6430)

Door de coronacrisis zijn dit jaar de diverse beurzen voor privéjets (zoals EBACE in Genève) afgelast. Een unieke actie daarom van Gulfstream om op deze manier met hun handelswaar naar potentiële klanten toe te komen.

N202GA Gulfstream G280 (c/n 2202)

Huisstijl

Alle drie de toestellen waren getooid in de huiskleuren van Gulfstream. De N202GA en N600GS hadden beiden nog groot hun typeaanduiding in de staart staan. Na de demodagen was het op zaterdag 26 september tijd voor vertrek, althans voor twee van de drie toestellen.

Drie Gulfstreams in de huisstijl

G280

De Gulfstream G280 N2020GA stamt uit 2020 en is op 1 augustus 2020 pas ingeschreven. Een hele verse machine dus! De G280 wordt sinds jaar en dag voor het grootste gedeelte in Israël gebouwd bij Israel Aerospace Industries (IAI). De afwerking en aflevering vindt plaats op Savannah in Georgia in de Verenigde Staten. De G280 is een doorontwikkeling van de vroegere IAI 1124 Westwind. Dit model is in de collectie van Gulfstream opgenomen en verkoopt goed, er vliegen er inmiddels al meer dan 200 van want de N202GA is nummer 202.

N202GA Gulfstream G280 (c/n 2202)

G600

De G600 is samen met de G500 ontwikkeld uit de G650. Kort door de bocht is de G600 de opvolger voor de G550 (en de G500 voor de G450). De G500 en G600 lijken op elkaar. Beiden modellen hebben de neus van de G650 meegekregen. De G600 is 1,51 meter langer dan de G500 en heeft een hoger startgewicht. Beiden hebben zeven ramen.

N600GS Gulfstream G600 (c/n 73009)

De Gulfstreams worden gezien als de Rolls Royce onder de privéjets. Niet in de laatste plaats omdat ze doorgaans Rolls Royce motoren hebben. Alleen daar is men met de G500/G600 vanaf gestapt. Deze toestellen hebben Pratt & Whitney PW800 motoren gekregen.

N600GS Gulfstream G600 (c/n 73009) met Pratt & Whitney motoren

De G600 heeft sinds juni 2019 zijn Amerikaanse FAA typecertificaat. Pas in mei 2020 volgde het Europese EASA typecertificaat voor dit model. Daarmee is de weg vrij om de G600 in Europa in te schrijven.

N600GS Gulfstream G600 (c/n 73009)

Tot op heden zijn er zo’n veertig G600’s afgeleverd. Daaraan zijn er nu twee ingeschreven op het eiland Man en één in het dwergstaatje San Marino. Daarmee is het nog dun gezaaid met dit type in Europa. Verreweg de meeste toestellen zijn Amerikaans geregistreerd.

N600GS Gulfstream G600 (c/n 73009)

De G600 die kwam demonstreren op Schiphol was de N600GS. Dat toestel stamt uit 2019 en heeft constructienummer 73009. Het toestel staat sinds september 2019 op naam van Gulfstream Aerospace.

N600GS Gulfstream G600 (c/n 73009)

G650ER

De Gulfstream G650ER is momenteel het topmodel van Gulfstream. Nog even, want dan wordt het in de schaduw gezet door de nóg grotere G700. De G700 is drie meter langer en is momenteel in testfase en is nog niet gecertificeerd.

N630GA Gulfstream G650ER (c/n 6430)

De G650ER is de Extended Range versie van de G650. Dit toestel is een van de snelste bizjets en kan maximaal met Mach 0,90 (516 kn / 956 km/u) vliegen. Ook is het een kilometervreter. De range van dit toestel is een indrukwekkende 7.500 nm / 13.890 km.

N630GA Gulfstream G650ER (c/n 6430)

De N630GA die op Schiphol was is gebouwd in 2020. Deze kist heeft constructienummer 6430 en staat pas sinds 5 augustus 2020 ingeschreven. Net als de G280 was dit een gloednieuw vliegtuig.

N630GA Gulfstream G650ER (c/n 6430)

De N630GA maakte op zaterdag 26 september 2020 eerst nog een lokale vlucht van zo’n 1,5 uur. Daarna is dit toestel, net als de G600 weer naar de Verenigde Staten vertrokken.

N630GA Gulfstream G650ER (c/n 6430)

Gulfstreams in Nederland

Gulfstreams met een Nederlandse registratie zijn zeldzaam. In Nederland vliegt momenteel alleen de Koninklijke Luchtmacht met een Gulfstream G1159C (GIV). Deze kist, met de militaire registratie V-11, staat op de nominatie om vervangen te worden door een tweedehands Gulfstream G650. Daar is Defensie momenteel naar op zoek.

Voor de V-11 Gulfstream G1159C (GIV) van de luchtmacht wordt een vervanger gezocht

Verder heeft tussen februari 1970 en december 1972 Frits Philips met de PH-FJP gevlogen. Dat was een Gulfstream G1159 (GII), een vroege voorloper van de huidige G500/G600/G650 serie.
Tot slot heeft van juni 2011 tot juni 2012 de PH-YMA gevlogen. Dat was een Gulfstream G200, een voorloper van de huidige Gulfstream G280.

De PH-YMA Gulfstream 200 stond maar kort ingeschreven

Benieuwd of de aanwezigheid van de fraaie Gulfstreams op Schiphol-Oost in de nabije toekomst zal leiden tot nieuwe PH-geregistreerde Gulfstreams. Het klinkt als een cliché, maar de tijd zal het leren!

Geef een reactie