Geen gewone Rebel, nee, een Super Rebel!

N3501 Murphy SR2500TD Super Rebel

Oshkosh, EAA AirVenture, – De Murphy Super Rebel is de vier- of zespersoons uitvoering van de Murphy Rebel. Deze Canadese tweezitter is een populair toestel dat in een bouwpakket te bestellen is bij Murphy Aircraft Manufacturing Ltd. De “gewone” Rebel vloog voor het eerst in 1990 en is een ontwerp van Darryl Murphy en Dick Hiscock. Sinds 1995 bestaat ook de grotere broer, de Super Rebel. Deze kan met een staart- of een neuwswiel worden uitgerust. De taildragger wordt aangeduid als SR2500TD Super Rebel. Met een neuswiel is het een SR2500 Super Rebel.

N46DJ Murphy SR2500TD Super Rebel

De Super Rebel is uitgerust met een Lycoming O-540-4A5 motor die 260 pk (186 kW) levert. En dat is best een pittige krachtbron. En als dat nog niet genoeg vermogen is kan er ook een Vedeneyev M14P stermotor gemonteerd worden. Dan heeft het toestel een vermogen van 360 pk (270 kW). Dat is dezelfde motor die bijvoorbeeld ook in de Yakovlev Yak-52 gebruikt wordt en de typeaanduiding is dan SR3500 Super Rebel. De SR2500 gaat tegenwoordig door het leven als de Rebel Moose en de SR3500 heeft als marktnaam Rebel Yukon meegekregen.

N46DJ Murphy SR2500TD Super Rebel

Het toestel weegt leeg 771 kg en kan maximaal met een gewicht van 1.361 kg het luchtruim kiezen. De zitplaatsen achterin kunnen bereikt worden via een aparte deur aan de linkerkant. Deze zittingen kunnen ook verwijderd worden zodat er veel bagage meegenomen kan worden. Als optie kunnen er nog grotere brandstoftanks gemonteerd worden waardoor de Super Rebel een bereik krijgt van 1.350 km. De Super Rebel is dan ook uitermate geschikt als bushplane in afgelegen gebieden.

N3501 Murphy SR2500TD Super Rebel

Rebels in Nederland

In Nederland vliegt momenteel één “gewone” Murphy Rebel, de PH-RBL. Dat toestel is gebaseerd op Hoogeveen.

PH-RBL Murphy Rebel vliegt vanaf Hoogeveen

En een tweede (PH-VRH) Murphy Rebel Elite is bijna vliegklaar op Midden-Zeeland. De Elite is een verbeterde versie van de Rebel waarbij onder andere een neuwswiel werd toegepast.

PH-VRH Murphy Rebel Elite met neuswiel is bijna klaar op Midden-Zeeland

De Super Rebel komt niet in Nederland voor en is in Europa ook een zeldzaamheid. Wij troffen de in dit artikel afgebeelde Super Rebels aan tijdens de EAA AirVenture op Oshkosh in de Verenigde Staten.

PH-CRE Murphy Rebel is niet langer in Nederland ingeschreven en is G-CIOA geworden

Geef een reactie