Thuisgevoel op Texel

PH-HCC Guimbal Cabri G2

Texel, 2 oktober 2020 – Als reizen door Europa even niet zo gemakkelijk gaat, dan zijn er in ons eigen land ook mooie vakantiebestemmingen te bedenken. Het Waddeneiland Texel is er daar één van. En op Texel is een leuke combinatie te maken met toerisme en luchtvaart. Naast mooie fiets- en wandelpaden en gezellige authentieke dorpjes is er Texel Airport, het veld waar bijna 100% van alle gebrevetteerde sportvliegers wel eens is geweest.
Op dit vliegveld wordt iedereen gastvrij onthaald door de familie de Bruijn. Is er ooit iemand geweest die zich niet welkom voelde bij aankomst op Texel Airport? Wij hebben nimmer zo iemand ontmoet!

Texel Airport onthaalt bezoekers altijd gastvrij

Ook vandaag werden wij begroet door Havenmeester Ed de Bruijn. Om ons thuis te laten voelen had men ervoor gezorgd dat er een aantal – voor ons zeer bekende bezoekende – toestellen op het veld stonden, klaar om gefotografeerd te worden. Het waren allemaal toestellen van “ons thuisveld” Lelystad Airport…! En zoals vaak de standaard reactie bij cadeaus gold ook hier: “dat had echt niet gehoeven hoor…” 😉 Niet getreurd, blijmoedig werden alle toestellen even vereeuwigd in een waterig najaarszonnetje.

PH-HCC Guimbal Cabri G2

Op de helispot stond de PH-HCC. Alsof het een welgemikte dartpijl betrof was deze kleine Guimbal Cabri G2 in de “bulls eye” aangeduid met een “H” geland. Dit kistje is van HeliCentre op Lelystad Airport.

PH-HCC Guimbal Cabri G2 scoort “bulls eye”
PH-HCC Guimbal Cabri G2

Een tweede “Lelystedeling” was de PH-EGM. Deze Diamond DA 40 NG Star scoort jaarlijks hoog in de lijst van vaakst bezoekende kist op Texel Airport. Een paar keer per week bezoekt de PH-EGM dit Waddeneiland.

PH-EGM Diamond DA 40 NG Star

De D-ETSW hoort thuis in de Pioneer-hangaar op Lelystad Airport. Ook deze D-ETSW Piper PA-32R-301 Saratoga II HP is een regelmatige bezoeker van Texel.

D-ETSW Piper PA-32R-301 Saratoga II HP

En dan hebben we nog de G-BJSV gemist. De Piper Warrior II van Vliegclub Flevo was eveneens vanaf Lelystad Airport naar Texel gevlogen.

Aeroclub Maritime kan er ook wat van

We hadden het al over de PH-EGM en dat dit toestel zo vaak Texel Airport als bestemming had. Nog frequenter laat de PH-DHA zijn neus zien. Aeroclub Maritime is de eigenaar van dit leskistje. De thuisbasis is Maritiem Vliegkamp De Kooy bij Den Helder. Dat is om de hoek en daarom niet verwonderlijk dat men hier regelmatig circuitjes komt draaien tijdens lesvluchten.

PH-DHA Aquila A210

Texel tower

Op de “toren” werd even bijgepraat met Mike, de zoon van Ed de Bruijn. Hij had even tijd omdat zijn zus Stephanie vakkundig de aankomende en vertrekkende toestellen over de radio van de juiste informatie voorzag. Texel Airport is een prachtig voorbeeld van een goed functionerend familiebedrijf. Inmiddels al drie generaties lang wordt Texel Airport door de familie De Bruijn “in de lucht gehouden”.

Nu we er toch zijn

In het kader van “nu we er toch zijn” ook maar even in de grote hangaar gekeken. Daar stond in de hoek het pareltje van het veld, de N1944S Boeing Stearman PT-13D Kaydet. Deze kist dateert uit 1943 en ziet er geweldig uit.

N1944S Boeing Stearman PT-13D Kaydet uit 1943

Alle toestellen in de hangaar naast de toren horen op Texel thuis. Ze zijn niet vaak op andere Nederlandse velden te zien. We noemen de zeldzame Sukhoi Su-26MX PH-SMX, de Piper Cherokee Six PH-TIL en de Amerikaans geregistreerde Rockwell Commander 112 TC-A. Een model dat niet zo veel in Europa voorkomt.

Een andere vaste bewoner van Texel stond aan de noordkant van het veld. Daar troffen we de D-EICY. Dit is een Cessna Cardinal met intrekbaar landingsgestel. Dit exemplaar is in Reims in Frankrijk gebouwd. Door het ontbreken van de vleugelstijl (zoals bij de Cessna 172) heeft de Cardinal een fraaie lijn. Het toestel miste zijn motorbeplating en stond vermoedelijk buiten om proef te draaien na onderhoud.

D-EICY Reims/Cessna F177RG Cardinal RG
D-EICY Reims/Cessna F177RG Cardinal RG zonder motorbeplating
PH-BAD Reims/Cessna F172M Skyhawk, ook in Reims gebouwd en een model mét vleugelstijlen

Parachutespringen

Op deze rustige najaarsdag werd nog volop parachute gesprongen boven het veld. Veelal tandemsprongen. De parachutisten werden op een enkele reis getrakteerd door de PH-BSU (Blue Side Up). Naast deze Cessna 208B Caravan stond ook de PH-JBR nog in de hangaar. Deze Caravan was vandaag niet nodig en had een vrije dag.

PH-BSU Cessna 208B Super Cargomaster
PH-JBR Cessna 208B Grand Caravan

Dakota-ramp

Vorige week was het alweer 24 jaar geleden dat op 25 september 1996 de Douglas DC-3 Dakota PH-DDA voor de laatste maal opsteeg van Texel Airport. Boven de Waddenzee kreeg het toestel te kampen met een motorstoring. Geprobeerd werd een noodlanding te maken op De Kooy. Dat mislukte, de Dakota raakte onbestuurbaar. Daardoor stortte het toestel in ondiep water en alle 32 inzittenden kwamen om het leven. Een tragische luchtramp in Nederland.

Monument Dakota vliegramp 25 september 1996

Ter nagedachtenis aan de slachtoffers is er een herdenkingsmonument op Texel Airport aanwezig. De speciale datum 25 september was nog maar kort gelden. Daarom waren er mooie bloemen te vinden rond de gedenkplaats.

Monument Dakota vliegramp 25 september 1996

 

 

Geef een reactie