JMB Aircraft timmert flink aan de weg met de VL-3 Evolution

F-JDNB / 59-DUU JMB Aircraft VL-3E Evolution Ultimate

Teuge, 12 september 2020 – De afgelopen weken ondernam de importeur van de JMB VL-3 Evolution ultralights veel activiteiten om hun leverbare toestellen in Nederland aan de man te brengen. Er werden diverse gelegenheden georganiseerd waarbij geïnteresseerde piloten kennis konden maken met deze snelle rakkers. Zowel op Teuge als op Texel verschenen demonstratiemodellen voor dit doel. Ook tijdens de Piloot & Vliegtuig Air Fair op zaterdag 12 september waren maar liefst drie VL-3 varianten te aanschouwen. Met twee daarvan werden diverse lokale proefvluchten gemaakt.

OK-SUU 44 JMB Aircraft VL-3 Evolution 915

Het importeurschap voor Frankrijk en de BeNeLux wordt gevoerd door JMB Aviation. Deze onderneming is gevestigd op het Belgische vliegveld Amougies (EBAM). JMB Aviation is hier tevens eigenaar van en op dit veld heeft men les- en onderhoudsfaciliteiten voor de VL-3.

59-DVH / F-JDUM JMB Aircraft VL-3 Evolution

JMB Aviation heeft een rechtstreekse band met JMB Aircraft, de Tsjechische fabrikant van de Evolution. Beide ondernemingen zijn in handen van de Belgische broers Jean Marie en Jean Baptiste Guisset.

F-JDNB / 59-DUU JMB Aircraft VL-3E Evolution Ultimate

Aveko en JMB

De VL-3 is een ultralight die oorspronkelijk ontworpen en gebouwd werd door Aveko uit Brno in Tsjechië. Dit toestel heeft enige gelijkenis met de Lancair 235/320/360 zelfbouwtoestellen.

De VL-3 lijkt in een aantal opzichten op de Lancair 235/320/360 (PH-DBO Lancair 360)

De VL-3 vloog voor het eerst in 2005. De bij Aveko tussen 2007 en 2011 gebouwde toestellen worden aangeduid als VL-3 Sprint. Sinds 2012 vindt de productie plaats bij JMB Aircraft in het Tsjechische Choceň. De modellen die bij JMB gebouwd zijn worden de VL-3 Evolution genoemd.

F-JDNB / 59-DUU JMB Aircraft VL-3E Evolution Ultimate

Varianten

Er bestaan een aantal varianten van de VL-3. Zo is er een VL-3 met een vast onderstel (eventueel geschikt gemaakt voor het slepen van zweefvliegtuigen) en met een intrekbaar landingsgestel. Ook zijn er diverse Rotaxmotoren toegepast, variërend in vermogen. Deze motoren drijven vaste of verstelbare propellers aan. Toegepast zijn:

  • Rotax 912UL (80 pk / 60 kW)
  • Rotax 912ULS (100 pk / 74 kW)
  • Rotax 914UL/F Turbo (115 pk / 84 kW)
  • Rotax 915iS (142 pk / 104 kW)

De VL-3 is een side-by-side vliegtuig. De twee inzittenden zitten naast elkaar. Het interieur is doorgaans erg luxe uitgevoerd met lederen stoelen in custom made samenstellingen. De piloot heeft ook weinig te wensen over met een complete digitale cockpit.

59-DVH / F-JDUM JMB Aircraft VL-3 Evolution

De meeste VL-3’s zijn uitgerust met de 912ULS motor. Daarmee is dit toestel in staat om een kruissnelheid van 145 kts te halen. Met de 914UL/F is het zelfs mogelijk om met 165 kts te kruisen. Opmerkelijke prestaties voor een ultralight. Hiermee geeft de VL-3 de meeste sportvliegtuigen gemakkelijk het nakijken.

F-JDNB / 59-DUU JMB Aircraft VL-3E Evolution Ultimate

Topmodel

En voor wie dat allemaal nog niet genoeg is, JMB Aircraft heeft tegenwoordig ook de Formule1 onder de ultralights leverbaar, de VL-3 Evolution 915. Deze kist heeft de turbocharched Rotax 915 iS aan boord, goed voor 142 pk / 104 kW. En hou je vast, deze kist is in staat om te kruisen met 205 kts!

OK-SUU 44 JMB Aircraft VL-3 Evolution 915

Als je dan in je achteruitkijkspiegel van je flink-gekietelde Cirrus SR22T van bijna € 1 miljoen kijkt zal je van goede huize moeten komen om de VL-3 af te schudden! 🙂

OK-SUU 44 JMB Aircraft VL-3 Evolution 915

Van deze Evolution 915 zijn er inmiddels al meer dan 21 verkocht. Een van de eerste 915’s was ook aanwezig op Teuge bij de Air Fair. Deze Tsjechisch geregistreerde kist trok veel aandacht, niet alleen vanwege zijn prestaties, maar ook vanwege zijn “looks”.

OK-SUU 44 JMB Aircraft VL-3 Evolution 915

Nederlandse VL-3’s

In Nederland vliegen momenteel vier VL-3’s. Eén daarvan is een bij Aveko gebouwde VL-3 Sprint, de overige drie zijn door JMB Aircraft vervaardigd. Alle toestellen in Nederland hebben de Rotax 912ULS motor van 100 pk / 74 kW.

Registration Manufacturer Serial Built Engine Registered
PH-4H5 Aveko VL-3A-3 Sprint 77 2010 912 ULS 26-okt-10
PH-4R8 JMB Aircraft VL-3 E Evolution 267 2018 912 ULS 17-sep-18
PH-4T2 JMB Aircraft VL-3 E Evolution 322 2019 912 ULS 27-aug-19
PH-4T3 JMB Aircraft VL-3 E Evolution 321 2019 912 ULS 17-jul-19

Een gedachte over “JMB Aircraft timmert flink aan de weg met de VL-3 Evolution

  1. Er is nog geen 915 geregistreerd in Nederland. gewicht is boven 472kg onder de 600, valt dus onder EASA LSA. Er schijnt echter nog een restrictie te zijn in NL omdat IL&T de EASA regelgeving nog moet verwerken in Nederlandse wetgeving. Wie heeft veel verstand van dit onderwerp?

Laat een reactie achter bij Rob de GraafReactie annuleren