Teuge, 12 september 2020 – De afgelopen weken ondernam de importeur van de JMB VL-3 Evolution ultralights veel activiteiten om hun leverbare toestellen in Nederland aan de man te brengen. Er werden diverse gelegenheden georganiseerd waarbij geïnteresseerde piloten kennis konden maken met deze snelle rakkers. Zowel op Teuge als op Texel verschenen demonstratiemodellen voor dit doel. Ook tijdens de Piloot & Vliegtuig Air Fair op zaterdag 12 september waren maar liefst drie VL-3 varianten te aanschouwen. Met twee daarvan werden diverse lokale proefvluchten gemaakt.
Het importeurschap voor Frankrijk en de BeNeLux wordt gevoerd door JMB Aviation. Deze onderneming is gevestigd op het Belgische vliegveld Amougies (EBAM). JMB Aviation is hier tevens eigenaar van en op dit veld heeft men les- en onderhoudsfaciliteiten voor de VL-3.
JMB Aviation heeft een rechtstreekse band met JMB Aircraft, de Tsjechische fabrikant van de Evolution. Beide ondernemingen zijn in handen van de Belgische broers Jean Marie en Jean Baptiste Guisset.
Aveko en JMB
De VL-3 is een ultralight die oorspronkelijk ontworpen en gebouwd werd door Aveko uit Brno in Tsjechië. Dit toestel heeft enige gelijkenis met de Lancair 235/320/360 zelfbouwtoestellen.
De VL-3 vloog voor het eerst in 2005. De bij Aveko tussen 2007 en 2011 gebouwde toestellen worden aangeduid als VL-3 Sprint. Sinds 2012 vindt de productie plaats bij JMB Aircraft in het Tsjechische Choceň. De modellen die bij JMB gebouwd zijn worden de VL-3 Evolution genoemd.
Varianten
Er bestaan een aantal varianten van de VL-3. Zo is er een VL-3 met een vast onderstel (eventueel geschikt gemaakt voor het slepen van zweefvliegtuigen) en met een intrekbaar landingsgestel. Ook zijn er diverse Rotaxmotoren toegepast, variërend in vermogen. Deze motoren drijven vaste of verstelbare propellers aan. Toegepast zijn:
- Rotax 912UL (80 pk / 60 kW)
- Rotax 912ULS (100 pk / 74 kW)
- Rotax 914UL/F Turbo (115 pk / 84 kW)
- Rotax 915iS (142 pk / 104 kW)
De VL-3 is een side-by-side vliegtuig. De twee inzittenden zitten naast elkaar. Het interieur is doorgaans erg luxe uitgevoerd met lederen stoelen in custom made samenstellingen. De piloot heeft ook weinig te wensen over met een complete digitale cockpit.
De meeste VL-3’s zijn uitgerust met de 912ULS motor. Daarmee is dit toestel in staat om een kruissnelheid van 145 kts te halen. Met de 914UL/F is het zelfs mogelijk om met 165 kts te kruisen. Opmerkelijke prestaties voor een ultralight. Hiermee geeft de VL-3 de meeste sportvliegtuigen gemakkelijk het nakijken.
Topmodel
En voor wie dat allemaal nog niet genoeg is, JMB Aircraft heeft tegenwoordig ook de Formule1 onder de ultralights leverbaar, de VL-3 Evolution 915. Deze kist heeft de turbocharched Rotax 915 iS aan boord, goed voor 142 pk / 104 kW. En hou je vast, deze kist is in staat om te kruisen met 205 kts!
Als je dan in je achteruitkijkspiegel van je flink-gekietelde Cirrus SR22T van bijna € 1 miljoen kijkt zal je van goede huize moeten komen om de VL-3 af te schudden! 🙂
Van deze Evolution 915 zijn er inmiddels al meer dan 21 verkocht. Een van de eerste 915’s was ook aanwezig op Teuge bij de Air Fair. Deze Tsjechisch geregistreerde kist trok veel aandacht, niet alleen vanwege zijn prestaties, maar ook vanwege zijn “looks”.
Nederlandse VL-3’s
In Nederland vliegen momenteel vier VL-3’s. Eén daarvan is een bij Aveko gebouwde VL-3 Sprint, de overige drie zijn door JMB Aircraft vervaardigd. Alle toestellen in Nederland hebben de Rotax 912ULS motor van 100 pk / 74 kW.
Registration | Manufacturer | Serial | Built | Engine | Registered |
PH-4H5 | Aveko VL-3A-3 Sprint | 77 | 2010 | 912 ULS | 26-okt-10 |
PH-4R8 | JMB Aircraft VL-3 E Evolution | 267 | 2018 | 912 ULS | 17-sep-18 |
PH-4T2 | JMB Aircraft VL-3 E Evolution | 322 | 2019 | 912 ULS | 27-aug-19 |
PH-4T3 | JMB Aircraft VL-3 E Evolution | 321 | 2019 | 912 ULS | 17-jul-19 |
Een gedachte over “JMB Aircraft timmert flink aan de weg met de VL-3 Evolution”
Er is nog geen 915 geregistreerd in Nederland. gewicht is boven 472kg onder de 600, valt dus onder EASA LSA. Er schijnt echter nog een restrictie te zijn in NL omdat IL&T de EASA regelgeving nog moet verwerken in Nederlandse wetgeving. Wie heeft veel verstand van dit onderwerp?