Militair

S-459 Eurocopter AS-532U2 Cougar Mk2 komt even op adem op Texel

S-459 Eurocopter AS-532U2 Cougar Mk2 – KLu

Texel, 14 oktober 2020 – Onder civiele vliegers is Texel International Airport al enorm populair. Bij goed weer bezoeken tal van sportvliegers dit groene veld met zijn mooie vlakke grasbaan die de op menig biljarttafel niet zou misstaan.

S-459 Eurocopter AS-532U2 Cougar Mk2 in de landing op baan 04

Maar ook onder militaire piloten is Texel geliefd. Dat was deze dag te merken aan het bezoek van een Eurocopter AS-532U2 Cougar Mk2 van het Defensie Helikopter Commando (DHC) van de Koninklijke Luchtmacht. De Cougar met de registratie S-459 en callsign ‘Duke4’ hoort thuis op de Vliegbasis Gilze-Rijen en is ingedeeld bij het 300 squadron.

Het embleem van de Cougar van het 300 squadron op de S-459

Corsscountry

Eerder op de dag was dit toestel met drie bemanningsleden vanaf Gilze-Rijen begonnen met een crosscountry vlucht boven Nederland. Daarbij werd eerst richting de Veluwe gevlogen om vervolgens naar het westen te vliegen en via Noord-Holland op Texel af te gaan. Rond 12:30u werd de landing ingezet na een straight-in approach. Het toestel was dorstig en de bemanning hongerig. Aan beide behoeftes kon ter plekke invulling gegeven worden.

Door de straffe zijwind hangt de heli lekker scheef tijdens het hoveren naar het platform

Na het aanvliegen van baan 04 werd dwars op de straffe oostenwind naar het tankplatform gehoverd. Daarbij hing de Cougar aardig scheef om op koers te blijven.

De S-459 Eurocopter AS-532U2 Cougar Mk2 wordt behoedzaam naast de brandstofpomp geparkeerd

Bijtanken

Direct na aankomst werd de grote militaire transporthelikopter bijgetankt. Er gingen aardig wat litertjes in de twee brandstoftanks. Deze klant werd ongetwijfeld de winnaar van de dag met de meeste Airmilespunten bij het afrekenen van enige honderden liters kerosine. Doordat de pomp niet meer dan zeventig liter per minuut afgeeft duurde het even tot alles tot de rand toe vol zat.

De S-459 Eurocopter AS-532U2 Cougar Mk2 wordt bijgetankt

Hierna kon de bemanning aan de lunch. Nog net op tijd want vanaf morgen gaat ook restaurant “De Vlijt” op het vliegveld dicht als gevolg van de strengere coronamaatregelen. Wel wordt gekeken of er op het vliegveld de komende tijd voor bezoekers met het vliegtuig een manier mogelijk is om – volgens de RIVM-richtlijnen – iets kleins als een tosti via een afhaalloketje te verzorgen. Zo hoopt men toch een bepaalde vorm van service te kunnen blijven bieden. Vandaag was het echter nog “business as usual” in het restaurant en de drie bemanningsleden lieten het zich dan ook smaken.

Vuil

In de tussentijd konden wij de S-459 met bouwjaar 1997 even rustig fotograferen. Daarbij viel op hoe vuil dit type heli wordt van de uitlaatgassen uit de twee Turbomeca Makila 1A2 turbinemotoren. Het toestel is al donker gecamoufleerd, maar vanaf de uitlaten naar de staart toe is het uiterlijk meer zwart dan bruingroen.

S-459 Eurocopter AS-532U2 Cougar Mk2 – KLu

De Nederlandse roundel was voor de herkenbaarheid even met een sopje “schoon” gemaakt. De registratie was vanuit sommige invalshoeken eigenlijk niet te lezen.

De Nederlandse roundel was met een sopje provisorisch gereinigd
Zo is de registratie nog wel te lezen…
…maar vanuit deze invalshoek bijna niet meer

Cornfield Range

Tegen 14:00u waren mens en machine weer opgeladen om de weg te vervolgen. Vlak voor het opstarten wezen we de bemanning op de luchtmacht collega’s die met een C-130H Hercules boven de Cornflied Range op Vlieland rondjes vlogen. “Oh, dan kunnen we ze wel even gedag gaan zeggen” antwoordde één van de vliegers!

G-275 Lockheed C130H Hercules na een passage over Vlieland
Door wat optisch bedrog lijkt de Hercules tussen de kitesurfers door te laveren

De Hercules bleek de G-275 als ‘Netherlands Air Force 25’ (NAF25) vanaf Vliegbasis Eindhoven. Aan het kaartje hieronder is te zien hoeveel runs dit toestel over de Vliehors uitvoerde.

De G-275 C-130H Hercules maakte talloze rondjes boven de Cornfield Range

Tijdens de passages werd regelmatig dicht langs Texel gevlogen. Daarbij was een mooi beeld te maken van de Hercules die de kenmerkende Texelse vuurtoren passeert.

De G-275 Lockheed C130H Hercules passeert het icoon van Texel; de vuurtoren

Opstarten

Ondertussen werd de Cougar op het vliegveld van Texel in gereedheid gebracht. De vliegers deden hun pre-flight checks.

De loadmaster maakt de kist gereed voor vertrek

De loadmaster stond buiten het toestel om te kijken of de helikopter naar behoren opstartte. Dat was het geval waarna zij als laatste kon instappen.

Bij het opstarten houd één persoon de boel buiten in de gaten

De Cougar draaide een kwartslag en vloog vervolgens rustig in de richting 04 naar het noorden. Niet veel later werd overgeschakeld op de frequentie (122.1) van de Cornfield Range.

S-459 Eurocopter AS-532U2 Cougar Mk2 – KLu

Terugvlucht

De Hercules was kennelijk erg druk bezig en er was geen plek om even langs te kunnen vliegen. Daarop vertrok de S-459 richting Terschelling en Ameland. Ook bij de Vliegbasis Leeuwarden werd even later aangeklopt. Daar maakte het toestel een approach. Uiteindelijk zou het een vlucht van 2,5 uur worden boven het oostelijk deel van Nederland alvorens de Cougar weer op zijn thuisbasis landde. Daarmee heeft deze heli aardig wat uurtjes boven Nederland gehangen vandaag.

Via een lange terugweg vertrekt de Cougar naar haar thuisbasis op Gilze-Rijen

 

 

 

Geef een reactie