MilitairMuseumOld TimersWarbirds

Geslaagde zoektocht naar het constructienummer van de PH-MES CASA 1.131E Jungmann

PH-MES / BJ-007 CASA (Bücker) 1.131E Jungmann

Lelystad Airport, 17 oktober 2020 – De Stichting Vroege Vogels heeft bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL en T) een aanvraag gedaan om hun CASA 1.131E Jungmann in het Nederlandse luchtvaartregister op te nemen, een Bewijs van Inschrijving (BvI).
Het toestel is al sinds 1976 in de collectie van luchtwaardige toestellen opgenomen bij dit fraaie museum op Lelystad Airport. Met de toepasselijke registratie N131EB (131 van het type en EB van ‘Early Birds’) stond dit toestel al jaren ingeschreven. Helaas vloog deze dubbeldekker de laatste jaren niet of weinig. Het toestel is indertijd verkregen in ruil voor het reviseren van een aantal vliegtuigmotoren voor de Franse verzamelaar Jean Salis op La Ferté Alais.

Als N131EB was de CASA (Bücker) 1.131E Jungmann al jaren in de vloot

Deze Jungmann is de in Spanje in licentie gebouwde versie van de Duitse Bücker Bü-131 Jungmann. En het toestel is wel oud, maar ook weer niet zo oud als je van een dubbeldekker zou verwachten. In Spanje werd deze Jungmann namelijk nog in 1954 volop geproduceerd voor de eigen luchtmacht. Het was een prima opleidingstoestel.

Militaire registratie

Bij de Spaanse luchtmacht kreeg deze Jungmann de registratie E3B-478 mee. Opmerkelijk genoeg werd die voormalige registratie later in het register van de Verenigde Staten opgenomen als het constructienummer van het toestel. Dat is natuurlijk niet juist. Deze onjuiste informatie staat ook gedeeltelijk op het oude typeplaatje op de voormalige N131EB.

Het typeplaatje van de N131EB CASA (Bücker) 1.131E Jungmann met het foutieve c/n 478

Aanvraag BvI

Bij de aanvraag voor het BvI werd verzocht om het toestel als PH-MES in te schrijven. Een mooie en toepasselijke verwijzing naar de grondlegger van de Stichting Vroege Vogels, Jaap van Mesdag (1922 – 2015). De registratie PH-MES is nog nooit eerder gebruikt. In 1964 is er wel ooit een reservering voor geweest. Dat was voor een Tipsy Nipper die uiteindelijk PH-MEV is geworden.

In de cockpit staat ook al de toekomstige registratie PH-MES vermeld

Op zoek

Bij het verzoek voor het Bewijs van Inschrijving werd het oude (onjuiste) constructienummer E3B-478 opgegeven. Alleen vroeg men zich bij IL en T af of dit wel correct was. Om het toestel historisch juist te duiden zijn we daarop samen met de vrijwilligers van Vroege Vogels op zoek gegaan naar het echte constructienummer.
Het constructienummer bij de Bücker/CASA Jungmann zit op het buizenframe, helemaal achteraan vlak voor de staart. Normaal is dit deel van de romp met vliegtuiglinnen bekleed en is het nummer niet toegankelijk. Daar is echter over nagedacht. Aan de linkerkant bevindt zich namelijk een kleine driehoekig opening in het linnen die met twee ritssluitingen is afgedicht.

Achter dit driehoekje zit het constructienummer

Nadat we dit open hadden geritst werd er met een zaklampje in de opening geschenen. En ja hoor! Daar zat een kleine ovalen verdikking op het buizenframe. Dat is een opgelast plaatje waarop het constructienummer staat. Het koste evenwel wat moeite om het nummer te ontcijferen, deels omdat de cijfers door de verflaag wat minder scherp te lezen zijn. Het nummer 2082 werd zichtbaar!

Als de ritssluiting geopend is wordt het constructienummer zichtbaar
Het nummer 2082 is duidelijk zichtbaar

De zoektocht naar het nummer is daarmee tot een bevredigend einde gekomen. We kunnen dan ook boeken en bronnen op internet die 2012 als constructienummer aangeven als onjuist bestempelen. Een ook het constructienummer E3B-478, zoals de Amerikanen dat gebruikten, is niet correct.

Tweede Jungmann

Deze vondst smaakte naar meer! Nu wil het geval dat de Stichting Vroege Vogels over nóg een frame van een CASA 1.131E Jungmann beschikt. Dit frame is ooit door Jaap van Mesdag op de kop getikt, maar er is nimmer iets mee gedaan. Het frame is ook op een paar plekken niet vlekkeloos recht en behoeft dus de nodige aandacht. Wellicht een project voor later.
Ook van dit frame is de identiteit niet alom bekend. Er wordt op internet gemeld dat het de voormalige E3B-560 van de Spaanse Luchtmacht zou zijn geweest. Alleen de ware identiteit achterhalen is wel even een dingetje. Het frame hangt namelijk al jaren hoog aan de wand tegen de voorgevel van de museumhangaar op Lelystad Airport.

Het frame van de tweede Jungmann hangt al jaren binnen aan de voorzijde van de hangaar

CASA Stuntmann

Er zat dan ook niets anders op dan een flinke ladder te pakken en te gaan klauteren! Zoals op de foto hieronder te zien is; ik doe nog al mijn stunts zelf!

Alles voor de feiten, zelfs een forse klauterpartij (Foto: Jan Willem Vijvers)

En met resultaat! Want ook dit framenummer hebben we weten vast te leggen. Het is lastig leesbaar, maar dit frame is de 2175.

Dit frame van de CASA (Bücker) 1.131E Jungmann heeft c/n 2175

Mooi resultaat

Daarmee hebben we van twee CASA 1.131E Jungmanns de ware identiteit vast kunnen stellen. Een mooie score. Mede mogelijk gemaakt door de vrijwilligers van Stichting Vroege Vogels, waarvoor dank.
We weten inmiddels dat IL en T ook zo af en toe de site van AirOnline.nl bekijkt. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat met de verkregen informatie van vandaag het BvI voor de PH-MES geen belemmering meer zal zijn!

Een gedachte over “Geslaagde zoektocht naar het constructienummer van de PH-MES CASA 1.131E Jungmann

  1. Hoi Berend Jan
    mag ik je voortaan aanraden om onze Scramble database te raadplegen voordat je van die halsbrekende toeren gaat uithalen. We willen je nog niet kwijt 😉
    In onze Spanje database staat:
    SEARCH RESULTS
    1 record found

    Serial Code Type CN Unit Status First Last Comment Previous ID
    E.3B-560 CASA 1131E 2175 Lelystad Stored see notes

    Het c/n van de PH-MES is wel een vondst… die staat er zo in:
    E.3B-486 CASA 1131E 2082 to D-EDWL To Civil

    Hartelijke groeten
    Gert Jan

Geef een reactie