SportvliegtuigenUltralights

Centurion, Cirrus en Tobago op bezoek, Blackshape weer terug op het nest

N213GC Cessna T210M Turbo Centurion II

Lelystad Airport, 19 oktober 2020 – Vanaf Breda / Seppe arriveerde vandaag een mooie Cessna T210M Centurion II. Dit toestel met de registratie N213GC stamt uit 1978. Voorheen droeg deze kist de Nederlandse registratie PH-VDC.

N213GC Cessna T210M Turbo Centurion II (Hilversum, 1983)

Deze Centurion is geassembleerd bij Reims in Frankrijk. Het toestel vloog als eerste voor Duikbedrijf Vriens BV uit Bergen op Zoom. Daarna volgenden nog een paar eigenaren tot de kist op 29 september 2014 Amerikaans geregistreerd werd als N213GC. Tegenwoordig staat het toestel op naam van Transal Aero Service gevestigd op Midden-Zeeland. Dat is ook de locatie waar het toestel naar toe vertrok.

N213GC Cessna T210M Turbo Centurion II
N213GC Cessna T210M Turbo Centurion II

Een andere leuke bezoeker was de OO-EFC. Deze Cirrus SR22X Turbo is van ASL Academy op Antwerpen. De leskist deed een retourtje vanaf zijn Belgische standplaats.

OO-EFC Cirrus SR22X Turbo

Sinds het vertrek van de Martinair Flight Academy naar Groningen Airport Eelde zien we nog geregeld toestellen een touch and go maken op Lelystad Airport. Nog maar zelden wordt er een full-stop gemaakt. De PH-MLW was vandaag de uitzondering op de regel.

PH-MLW Socata TB-10 Tobago

Uit quarantaine

Op 7 april 2020 raakte de PH-4Q1 Blackshape BS100 Prime beschadigd tijdens een landingsincident op het vliegveldje van Middenmeer. Het toestel schoot van de baan en belandde in een belendend perceel. Het toestel liep daarbij – gelukkig herstelbare – schade op. De twee inzittenden liepen geen kwetsuren op.
Voor reparatie meldde de kist zich bij de ziekenboeg bij de Italiaanse fabriek in Monopoli. Afgelopen weekend werd de patiënt ontslagen en reisde in twee dagen terug naar Nederland. Tegen het einde van de zondag landde het kistje weer op zijn thuisbasis Lelystad Airport.

De PH-4Q1 Blackshape BS100 Prime is weer terug op Lelystad Airport

Op dit moment ontbreken nog de roundels en overige bestickering van Air Combat Europe die het toestel voorheen had. Dat was indertijd in Nederland aangebracht en zal hopelijk spoedig weer opnieuw ter verfraaiing van de Blackshape worden aangebracht. De typeaanduiding staat nu in het zwart in plaats van in het wit op de neus.

Zo zag de PH-4Q1 eruit voor zijn ongelukkige landing

Geef een reactie