MuseumRuimtevaart

Ruimtevliegtuig XCOR Lynx bij Aviodrome

XCOR Lynx mock-up

Lelystad Airport, 17 oktober 2020 – Sinds begin van deze maand beschikt het luchtvaartthemapark Aviodrome over een mock-up van een ruimtevliegtuig. Geen echte, maar een op ware grootte gebouwd model. Het gaat om een XCOR Lynx.
Het bedrijf XCOR Aerospace wilde met de Lynx het ruimtetoerisme gaan ontwikkelen. Als geschikte lanceerplaats had men de – nog te bouwen – ruimtehaven Caribbean Spaceport op Curaçao op het oog. De uitvoering van deze vluchten kende een Nederlandse inbreng.

Space Expedition Corporation

Voor de ruimte-expedities met de XCOR Lynx hadden in 2008 de Nederlanders Harry van Hulten en Luitenant-Generaal buiten dienst Ben Droste het bedrijf Space Expedition Corporation (SXC) opgericht. In 2010 sloten Michiel Mol en Maarten Elshove zich hierbij aan. In 2014 nam XCOR Aerospace het bedrijf SXC over en hernoemde de onderneming XCOR Space Expeditions. Het plan was om rond 2015 met de Lynx commerciële ruimtereizen aan te kunnen gaan bieden.

XCOR Lynx mock-up

Vlucht

Met de Lynx was het de bedoeling om horizontaal te starten vanaf een startbaan om dan drie minuten lang met MACH 2,9 verticaal omhoog te schieten. Om dat te kunnen zou het toestel uitgerust worden met vier XR-5K18-raketmotoren.
Op een hoogte van 192.000 ft (58,5 km) zouden de motoren uitgaan. Gedurende vier tot zes minuten zou de Lynx dan nog hoogte winnen tot uiteindelijk 338.000 ft (103 km). Op die hoogte zou de enige passagier samen met de piloot aan boord gewichtsloosheid ervaren. Dit evenwel zonder de stoel te kunnen verlaten, daar was de cabine niet ruim genoeg voor.

De cabine van de XCOR Lynx is net ruim genoeg voor een piloot en een passagier

Zoals aan alles een eind komt eindigde de geplande ruimtereis dan met een spiraalvlucht naar beneden waarbij ongeveer 4.5 g aan kracht op het toestel en de inzittenden zou komen te staan. Na ongeveer een uur zou dan de landing op Curaçao weer plaatsvinden. Een tripje zou aanvankelijk rond de $95.000,- moeten gaan kosten maar dat werd later al op $150.000,- geschat.

Niet van de grond

Dit alles hierboven is met veel “hadden”, “was” en “zou” geschreven. Dat komt omdat het hele feest niet doorgegaan is. De Lynx had al in 2015 voor het eerst zullen vliegen. In 2016 werd de verdere ontwikkeling – die plaatsvond in de Mojave Desert in de Verenigde Staten – gestaakt. Er is een prototype gebouwd, maar die heeft nooit gevlogen. Uiteindelijk ging het hele project in 2017 failliet.

Volkel

In Nederland werd voor dit project indertijd geprobeerd geïnteresseerden en fondsen te werven door middel van een full-scale mock-up van de Lynx. Dit levensgrote toestel was te zien op onder andere de Luchtmachtdagen op Volkel in juni 2013. Toen nog onder de naam van Space Expedition Corporation met de registratie “SXC-001”.

XCOR Lynx mock-up op Volkel op 14 juni 2013

Soesterberg

Na het faillissement van XCOR is de Lynx mock-up in bruikleen ten toon gesteld in het Nationaal Militair Museum (NMM) op Soesterberg. Daar stond het toestel buiten op het platform.

XCOR Lynx mock-up

Aviodrome

Nu is de Lynx verhuisd naar Lelystad Airport. Op zich een logische verhuizing. In het NMM past het thema ruimtevaart minder goed. In Aviodrome wordt wel aandacht aan de ruimtevaart besteed waardoor de XCOR Lynx hier beter tot zijn recht komt.
Bij Aviodrome is de Hawker Hunter F.51 die bij de entree stond verplaatst. Dit oude Britse gevechtsvliegtuig staat nu in de schaduw van de KLM Boeing 747. Zodoende is er een prominente plek voor de XCOR Lynx bij de ingang van het museum gekomen. Niet te missen!

Zo stond de WV395 Hawker Hunter F.51 voorheen bij de entree
Nu is de WV395 Hawker Hunter F.51 verplaatst naar de Boeing 747

Geef een reactie