Extra Extra voor Leaseweb

G-EXLT Extra EA 300/LT

Lelystad Airport, 23 oktober 2020 – Vanaf Chichester/Goodwood Airport (EGHR) in Engeland werd vandaag de G-EXLT overgevlogen naar Lelystad Airport. Vanaf nu hoort deze kist thuis in de Flevopolder. De G-EXLT is door Leaseweb aangeschaft, naast hun eigen Extra EA 300/LT PH-ZWS. Een extra Extra!

G-EXLT en PH-ZWS Extra EA 300/LT

Broer en zus

Toeval of voorbestemd? De G-EXLT is van hetzelfde type als de PH-ZWS. Beide toestellen zijn een Extra EA 300/LT. En beide kisten hebben als bouwjaar 2011. Sterker nog, de kisten zijn na elkaar gebouwd en hebben elkaar al in de fabriek in het Duitse Schwarze Heide ontmoet. De G-EXLT heeft constructienummer LT004, de PH-ZWS is heeft LT005. Ook hebben beide kisten dezelfde beschildering, alleen daar waar de PH-ZWS oranje is, heeft de G-EXLT rode vlakken.

Broer en zus, de gelijkenis is duidelijk

PH-ZWZ

Nog voor de (harde?) Brexit zal de G-EXLT tot Nederlander genaturaliseerd worden. De registratie die het toestel zal gaan krijgen is PH-ZWZ.

G-EXLT Extra EA 300/LT

Ook zal het toestel dezelfde kleuren en belettering krijgen als de PH-ZWS. De rode vlakken zullen oranje gemaakt gaan worden.

Samen vliegen

Het is de bedoeling dat de G-EXLT samen met de PH-ZWS gaat vliegen. Leaseweb neemt regelmatig relaties mee de lucht in om hen de snelheid en de onbegrensde mogelijkheden van het aerobaticvliegen te laten ervaren. Een mooie parallel naar hun snelle IT-hostingdiensten.

G-EXLT en PH-ZWS Extra EA 300/LT zullen straks samen gaan vliegen

300/LT of 330/LT

Beide toestellen staan zowel in Engeland als in Nederland ingeschreven als Extra EA 300/LT. Op de neus van beide kisten staat als typeaanduiding echter Extra 330LT vermeld. Dat laatste is de commerciële benaming van de EA 300/LT. Wij houden de typeaanduiding aan van het EASA-typecertificaat en dat is 300/LT.

Op de G-EXLT en PH-ZWS staat Extra EA 330/LT, formeel is het een EA 300/LT

Te koop

Na de bouw in 2011 is dit toestel direct naar Engeland verhuisd. De G-EXLT heeft sinds 11 mei 2011 in Engeland gevlogen. De eigenaar heeft er in ruim negen jaar maar weinig mee gevlogen. Met het toestel werden eigenlijk alleen maar korte lokale vluchtjes gemaakt vanaf Goodwood. De Extra werd met 130 uur op de teller via de website PlaneCheck te koop aangeboden.

G-EXLT Extra EA 300/LT

De G-EXLT is mooi compleet uitgerust met een Garmin 430, Garmin 328, Aspen PFD, Aspen MFD, EI MVP-50P engine monitor en een rooksysteem voor het showelement. Ook de voorste zitpositie is van instrumenten voorzien.

G-EXLT en PH-ZWS Extra EA 300/LT

Welkom

De PH-ZWS heeft de G-EXLT boven Noord-Holland onthaald. Gezamenlijk vlogen de twee toestellen naar Lelystad Airport, iets wat ze in de toekomst beslist vaker zullen gaan doen. In hun kielzog vloog de N747GK Cessna 182T Skylane. Dit toestel functioneerde als volgvliegtuig voor de G-EXLT tijdens de overtocht naar Nederland.

De PH-ZWS Extra EA 300/LT vertrekt om de G-EXLT te verwelkomen
De N747GK Cessna 182T Skylane was het volgvliegtuig bij de aflevering van de G-EXLT

Na aankomst werden beide Extra’s voor de Leaseweb-hangaar gezet. Een mooi moment om de aanwinst even te bekijken en om beide Extra’s bij elkaar te fotograferen. Daarna werden beide kisten naast elkaar in hun hangaar geplaatst. De extra Extra voor Leaseweb is daarmee goed op zijn nieuwe stek aangekomen.

De G-EXLT Extra EA 300/LT in zijn nieuwe onderkomen, de Leaseweb-hangaar

Geef een reactie