
Wilhelmshaven, 1 augustus 2020 – Het was een mager seizoen voor wat betreft luchtvaartevenementen. Verreweg de meeste airshows en fly-ins werden geannuleerd. De reden is ons alom bekend. Toch ging hier en daar een evenementje door. Dat waren dan gelijk de krenten in de 2020-pap. Eén zo’n krentje vonden we op de eerste dag van augustus op het noord-Duitse Jade Weser Airport (EDWI) bij Wilhelmshaven. Daar werd een Breezer fly-in georganiseerd.

Als je de jeugd vraagt wat een Breezer is, dan krijg je al gauw antwoorden die duiden op een alcoholisch mixdrankje. De Bacardi rum in en klein flesje gemixt met allerlei zoete smaken is al jaren populair onder jeugdige C2H5OH-consumenten. In dit geval bedoelen we met de Breezer iets anders, namelijk het Duitse sportvliegtuig van de vliegtuigbouwer Aerostyle Ultraleicht Flugzeuge die tegenwoordig Breezer Aircraft GmbH heet.

Van de Breezer zijn grofweg drie types beschikbaar. Een ultralicht-versie, een LSA (Light Sport Aircraft) model en het Sport-model. Die laatste is de snelste versie, met een intrekbaar landingsgestel. De toestellen zijn voorzien van Rotaxmotoren in diverse uitvoeringen met daardoor verschillende prestaties.

De verschillende modellen zijn ook weer in aparte uitvoeringen te verkrijgen. Hierdoor ontstaat een scharkering aan verschillende benamingen die de soorten Bacardi Breezers vermoedelijk overtreft. Het eerdergenoemde topmodel, de Breezer Sport, heeft een Rotax 915iS motor van 141 pk (104 kW). Een pittig vermogen voor een tweezitter!

Tijdens de fly-in op Wilhelmshaven waren de meeste Breezer varianten aanwezig. Ze stonden netjes op een rij op het veld en waren rustig te bezichtigen. De Breezer is redelijk populair in Duitsland, Engeland en de Verenigde Staten. In Nederland is nog geen Breezer ingeschreven.