Schiphol, januari 1995 – De Gulfstream IIB die we vandaag uitlichten is er een met een gevarieerd leven. Dit toestel rolde in oktober 1972 van de band bij de Grumman Corporation in Savannah, Georgia als Gulfstream II. De maanden daarop is het toestel gereed gemaakt voor zijn eerste eigenaar, de regering van Ivoorkust. Al in november 1972 werd het toestel omgeregistreerd van N824GA naar TU-VAF. Het zou nog tot maart 1973 duren voordat het toestel naar West-Afrika werd afgeleverd.
Ingeruild
Het Afrikaanse avontuur duurde tot februari 1980. Toen werd het toestel ingeruild bij de fabriek voor een nieuwe Gulfstream III. Dat toestel met c/n 462 kreeg dezelfde registratie, TU-VAF.
Gulfstream wist het tweedehands toestel weer te verkopen en in de loop der jaren kreeg het toestel diverse eigenaren met diverse registraties. Toen het de fabriek verlieg had dit model nog geen winglets en was het daarmee een Gulfstream II of G1159. Rond 1984 zijn de winglets gemonteerd en daarmee werd het toestel een Gulfstream IIB of G1159B.
Slotakkoord
Als laatste is deze oude verkocht naar Mexico als XB-KKU. Dat was op 13 juni van 2007. Een paar maanden later, op 7 oktober 2007, zou deze Gulfstream helaas verongelukken. Dat gebeurde op een vlucht ’s avonds van Bonaire-Flamingo International Airport (TNCB) naar Santo Domingo-Mayor Buenaventura Vivas Airport (SVSO) in Venezuela. Het toestel vloog IFR. Tijdens de eindnadering van de bestemming raakte de kist op negen kilometer van de luchthaven boomtoppen. Daarna stortte de kist neer. De twee piloten, die als enige in het toestel zaten, kwamen hierbij helaas om het leven. Een roemloos einde van deze mooie klassieke bizjet.
Toen wij het toestel in januari 1995 op Schiphol-Oost troffen stond het op naam van de Gyrofalcon Group uit Virginia.
Levensloop van de Gulfstream IIB c/n 119
Registratie | Datum | Opmerking |
N824GA | okt-72 | Grumman Corporation, Savannah, Ga. |
TU-VAF | nov-72 | Republic of Ivory Coast, West Africa |
TU-VAF | mrt-73 | Del ex Page Airways, San Antonio, Tx |
N825GA | feb-80 | Grumman Corporation, Savannah, Ga. |
C-FHBX | dec-80 | Hudsons Bay Oil & Gas, Calgary, Alberta, Canada |
N2991Q | apr-82 | Sheraton Ins Incorporated hotels, De. |
N60HJ | aug-82 | rrg |
N60HJ | jul-84 | ITT Europe Incorporated, New York, NY. (as G1159B) |
N875E | okt-84 | new reg ntu |
N720G | jul-84 | ITT Europe, Brussels, Belgium (replaced G-1 c/n 145) |
N73LP | mei-88 | Louisiana-Pacific Corp. |
N928GF | nov-91 | Gyrofalcon Group Inc., Va. |
N130EL | new reg ntu | |
N928GF | dec-00 | New World Aircraft Llc Allentown, Pa. |
N500MA | 22-12-2000 | New World Aircraft Llc Allentown, Pa. |
N305SJ | ? | Empire Airways Inc. |
N500MA | 20-3-2007 | Mobarak Aircraft Llc Ft Pierce Fl. |
XB-KKU | 13-6-2007 | exported to Mexico |
XB-KKU | 7-10-2007 | Cr Santo Domingo, Venezuela on flight from Bonaire, 2 pilots killed |