Restauratieproject van de Stinson L-5 Sentinel 42-99252 op Hoogeveen

42-99252 Stinson L-5 Sentinel (c/n 76-1493)

Hoogeveen, 29 augustus 2020 – Eind juli 2020 is op het vliegveld van Hoogeveen een Stinson L-5 Sentinel aangekomen. Helaas is dit toestel nog verre van luchtwaardig. Maar dat is juist de uitdaging voor de kersverse eigenaar van het toestel, Hans van Egmond. De Nederlander Klaas Doornbos vond dit toestel in Denemarken voor de restauratie van zijn Stinson L-5 N57797 na opgelopen stormschade op Hoogeveen in 2019. Hans hoefde niet lang na te denken om deze veteraan uit de Tweede Wereldoorlog over te nemen. De komende jaren zal Hans binnen de ‘Egmond Vintage Wings’ dit toestel weer luchtwaardig gaan maken. Dat doet hij overigens naast de restauratie van zijn Fairchild 24R-46 Ranger waar we al aandacht aan besteed hebben.

42-99252 Stinson L-5 Sentinel (c/n 76-1493)

De betreffende Stinson is de voormalige D-ELKO. Zoals wel vaker het geval is bij voormalige militaire toestellen is het soms lastig de exacte identiteit van een toestel vast te stellen. Dat is bij dit toestel ook aan de orde. In het Duitse luchtvaartregister is niet de juiste identiteit opgenomen. Deze is inmiddels wel vastgesteld aan de hand van het framenummer dat rechts op de romp zit waar het landingsgestel zich bevindt.

Het framenummer 76-1493 is op dit toestel te ontcijferen

Deze Stinson is de voormalige 42-99252 van de United States Army Air Corps (USAAF) met c/n 76-1493. Dat maakt het een Stinson L-5 Sentinel. Voor de identificatie is de hulp ingeroepen in de Verenigde Staten van de Sentinel Owners and Pilots Association. De 42-99252 werd gebouwd als één van de zes vervangende toestellen besteld door de 12th Air Force in Italië.

Deel van de Individual Aircraft Record Card van de 42-99252 (via Sentinel Owners and Pilots Association)

Achterblijver

Na de oorlog zijn veel Amerikaanse militaire toestellen in Europa achtergebleven. Het verschepen terug was te duur en er was in die tijd behoefte aan vliegtuigen om de luchtvaart weer op poten te zetten in Europa. In april 1946 kwam deze Stinson terecht bij de Foreign Liquidation Commission. Deze Amerikaanse organisatie verkocht het toestel en het werd gelukkig niet gesloopt. De Stinson van Hans van Egmond kwam in Duitsland terecht en werd medio jaren zestig de D-ELKO.

D-ELKO Stinson L-5 Sentienl (Foto collectie Hans van Egmond)

Horsefly

Als de restauratie van deze Stinson gereed is hoopt Hans van Egmond zijn toestel uit te rusten met de kleuren van de Horsefly. Dit waren gevechtspiloten en waarnemers die de taak van Forward Air Controller kregen. Deze tactiek werd voor het eerst op 28 juni 1944 toegepast in Italië binnen de XII Air Service Command. De vliegers vlogen op drie tot vierduizend voet en gaven tot twintig mijl achter de Duitse linies bewegende doelen aan voor de aanvalsvliegtuigen (P-51 en P-47). Dat deden ze door middel van radioverkeer en het afwerpen van rookpotten. De aanvalsvliegtuigen hadden de opdracht om aan de meldingen van de Stinsons met een Horsefly-mission voorrang te geven.

42-99252 Stinson L-5 Sentinel (c/n 76-1493)

De Horsefly vlogen met gekleurde vlakken boven op het toestel in de kleuren rood, groen, geel en blauw.  Zo waren ze in de lucht voor de eigen toestellen goed herkenbaar. De Stinson op Hoogeveen zal de blauwe markeringen krijgen.

N60190 Stinson L-5 Sentinel in de gele kleuren van de Horsefly (Oshkosh, 2017)

Tijdens de bevrijding van Europa zijn de Horsefly toestellen opgerukt vanuit Italië naar Zuid-Frankrijk en Zuid-Duitsland. De inzet van de Horsefly vliegtuigen markeerde een belangrijke nieuwe taak van vliegtuigen in de oorlog. De tactiek van de inzet van een FAC (Forward Air Controller) gevolgd door close air support is hier ontstaan en wordt nog steeds toegepast. Denk daarbij aan missies boven Korea, Kosovo, Afghanistan en Irak.

Overige Nederlandse Stinson L-5 Sentinel

De Stinson L-5 van Hans van Egmond is de derde van dit type in ons land. Op Hoogeveen staat ook de N57797 Stinson L-5 Sentinel van Klaas Doornbos. De PH-PBB Stinson L-5B Sentinel was ooit het persoonlijk toestel van Prins Bernhard. Deze kist is eigendom van de Stichting DDA Classic Airlines. Als houder treedt de Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht, gebaseerd op Gilze Rijen, op. Daar staat deze kist ook gebaseerd.

Er is nog een vierde Stinson L-5 Sentinel in Nederlands eigendom. Die verblijft in België. Dat is de OO-ETO (ex I-AEFU) van Henk de Jongh.

De geschiedenis van de 42-99252

Datum Gebeurtenis
00-03-44 Productie L5 onder contract AC-34453 bij de Stinson Division an de Consolidated-Vultee Aircraft Corporation in Wyne, Michigan
24-3-1944 Testvlucht van 2 uur als 42-99252
26-3-1944 Naar Detroit City Airport gevlogen om in een krat voor verscheping te gaan
27-3-1944 Toestel wordt geaccepteerd door de USAAF
6-4-1944 Per trein naar opslag in Norfolk, Virginia
11-4-1944 Aan boord van een schip in Norfolk voor levering naar Napels (codenaam DUKO) voor de 12th Air Force in Italië
20-4-1944 Vertrek per schip uit Hampton Roads bij Norfolk
24-4-1944 Verlaten van territoriale wateren VS
9-5-1944 Aankomst in Napels (codemaam DUKO) bij de 12th Air Force in Italië
7-4-1946 Toegewezen en overgedragen aan de Foreign Liquidation Commission (FLC) in Italië voor verkoop
3-3-1965 Verkocht door Aero-Club Ansbach aan Aircraft G.Krautheim GmbH
3-11-1966 D-ELKO gereserveerd door Elmar Hüffer (München)
9-2-1968 BvL uitgegeven
1-8-1968 Geregistreerd op naam van Aerowest Dortmund GmbH (dealer) op Osnabrück
1-11-1968 Geregistreerd op naam van Horst Billmeyer/Karl Kritsch/Armin Rattelsdorfere/Karl Meierhöfer/Hans J.Singer op Hetzleser Berg
1-6-1969 Geregistreerd op naam van Fliegerclub Nürnberg eV op Herzogenaurach
5-8-1971 BvL vervallen, propeller had de grond geraakt, motor moest gewisseld
31-10-1971 Uitgeschreven als D-ELKO
17-2-1974 Gezien in opslag in hangaar Herzogenaurach
00-00-74 In opslag bij Company Hubmann in Grossdechsendorf bij Erlangen
00-00-74 Naar sloperij van Alfred Schmidt in Zirndorf-Leichendorf, Rothenburger Strasse, west van Nürnberg
14-4-1976 Gefotografeerd bij sloperij
22-4-1983 Verkocht door Rudolf Rothkirch aan Jenst Toft (DK)
00-00-83 Vervoer naar Stauning in Denmakrken, opslag romp in de buitenlucht
1-8-1984 Verkocht aan Niels Erik Skaerlund (DK)
1-8-2010 Verkocht aan Hans Jacob Thordsen (DK)
1-10-2014 Verklaring van uitschrijving afgegeven van D-ELKO
00-09-2019 Verkocht aan Klaas Doornbos (NL) voor onderdelen voor restauratie N57797 Stinson L-5 Sentinel na stormschade op Hoogeveen
31-7-2020 Verkocht aan Hans van Egmond (NL) voor restauratie op Hoogeveen

Met dank aan Hans van Egmond, de Sentinel Owners and Pilots Association, Peter Gerhardt en Henk Wadman voor hun bijdrage aan dit artikel.

Geef een reactie