CommutersMilitairMuseumWarbirds

Nederlandse Fokker F-27-400M Troopship na 35 jaar terug in Nederland

De N27FF Fokker F-27-400M Troopship op short final

Lelystad, 3 november 2020 – Geweldig nieuws! Vandaag landde de Fokker F-27-400M Troopship met de registratie N27FF op Lelystad Airport. Dit toestel is in oktober 2019 via een veiling aangeschaft door de Stichting Vliegend Nederlands Cultureel Erfgoed (VNCE). Hiermee landde na 2.850 dagen (na de AP-BHZ op 14/01/2013) weer een luchtwaardige Fokker F-27 Friendship/Troopship op Lelystad Airport.

Touchdown! Na 35 jaar op Nederlandse bodem

In november 1985 werd deze Fokker afgeleverd vanaf de vliegtuigfabriek Fokker en nu, na 35 jaar, is het vliegtuig weer terug in ons land. Om te blijven! Hoe mooi is dat!

N27FF Fokker F-27-400M Troopship

Zeusch hangaar

De Stichting VNCE stalt het toestel in de hangaar van Zeusch Aviation. Een plek waar voorheen al eerder historische vliegtuigen onderdak hebben gevonden. Te denken aan de Catalina PH-PBY, de Dakota PH-PBA en tot een paar jaar terug de Fokker F-27 Friendship AP-BHZ.

Excalibur

De N27FF is een militaire versie van de Fokker F-27 Friendship. Deze versie wordt aangeduid als Troopship en de Amerikanen gaven het typeaanduiding C-31A mee. Dit toestel is in 1984/1985 gebouwd door de vliegtuigfabriek Fokker op Schiphol-Oost met constructienummer 10668.

N27FF Fokker F-27-400M Troopship

Als testregistratie kreeg de Troopship op 2 mei 1984 PH-EXJ mee. Die registratie bleef op het toestel staan tot 28 november 1985. Die ene dag werd het toestel als PH-FUB ingeschreven om dezelfde dag zijn Amerikaanse militaire serial te krijgen. Daarna is deze Fokker afgeleverd aan de United States Army als C-31A. Bij de US Army kreeg het toestel serial 85-01608 en de bijnaam ‘Excalibur’ mee. De 85-01608 werd samen met nog een tweede F-27 (85-01607, c/n 10652, ex PH-FUA/PH-EXB) aangeschaft.

Golden Knights

Bij de US Army konden er maximaal vijftig parachutisten mee vervoerd worden. Dit is geen gewone versie van de F-27. Het toestel is voorzien van twee deuren achter in de romp aan weerszijden. Daar konden de parachutisten door naar buiten springen. Met open deuren mag maximaal met een snelheid van 140 kts gevlogen worden. De parachutisten kunnen op een maximale hoogte van 14.000 ft met een snelheid van 105 kts uitstappen.

N27FF Fokker F-27-400M Troopship
De 85-01608 Fokker C-31A Troopship (F27-400M) van de Golden Knights in actie (Dayton, juli 2011)

Op de ‘Excalibur’ stond de registratie in een aangepaste vorm op de staart. Daar stond namelijk 51608. De eerste ‘8’ en de ‘0’ zijn weggelaten. Dit is niet ongebruikelijk in de Verenigde Staten.

Met de twee Troopships zijn tot het najaar van 2019 onafgebroken parachutisten gedropt van het US Army demonstratieteam “Golden Knights”. De toestellen reisden daarvoor door heel Amerika. Inmiddels zijn de Fokkers, die op leeftijd kwamen, vervangen door een tweetal nieuwere De Havilland Canada DHC-8-300 (C-147A) Dash 8 turboprops met de serials 17-01609 en 17-01610.

Een parachutist van de ‘Golden Knights’ (Dayton, juli 2011)

Uit dienst

Na de uitfasering van de Troopships werd de 85-01607 overgevlogen naar Davis Monthan Air Force Base in Arizona. Vanaf daar is de C-31A overgebracht naar het nabijgelegen Pima Air & Space Museum. Het toestel mag daar in de droge woestijnlucht genieten van zijn pensioen.

De zus 85-01607 Fokker C-31A Troopship in het Pima Air & Space Museum (Foto Hans Bergsma)

Veiling

De 85-01608 werd via een veiling te koop aangeboden. Online kon op het toestel geboden worden. Deze kist had op dat moment 17.114,3 ervaringsuren op de teller staan met in totaal 17.831 starts en landingen. De veiling werd gewonnen door de Stichting VNCE.

N27FF Fokker F-27-400M Troopship

Bij de koop van het toestel werden veel reserveonderdelen meegeleverd. Ook kreeg VNCE diverse gereedschappen en materialen in bezit. Deze zullen ook op Lelystad Airport arriveren zodat het toestel de komende jaren kan blijven vliegen. Inmiddels liggen ook nog de nodige F-27 onderdelen, die men in Italië heeft bemachtigd, in de Zeusch hangaar.

Op 24 november 2019 werd de voormalige US Army kist ingeschreven in het Amerikaanse luchtvaartregister als N27FF op naam van Eastern Stearman Inc. Trustee. Dit is een vertegenwoordiger van vliegtuig eigenaren die in Europa voor veel meer vliegtuigen wordt ingezet. Een erg toepasselijke registratie overigens voor dit toestel, ‘27’ voor het type en ‘FF’ voor Fokker Friendship.

Het zou tot 14 maart 2020 duren voordat de N27FF het luchtruim koos. Toen werd de kist overgevlogen van Laurinburg-Maxton – KEMB (North Carolina) naar een onderhoudsbedrijf op West Georgia Regional Airport – KCTJ bij Carrollton (Georgia).

Ferry vlucht

Zondag 1 november 2020 was het dan eindelijk zo ver, de kist was gereed om naar Nederland gevlogen te worden. De Nederlandse crew was daarvoor al naar de Verenigde Staten gereisd. Alle technische-, administratieve- en coronahobbels waren genomen. De overtocht wordt begeleid door AirOps24. Dit Eindhovense bedrijf is gespecialiseerd in het wereldwijd afleveren van vliegtuigen. Op deze vlucht vliegt de zeer ervaren Edwin Boshoff mee, de voormalige testvlieger van Fokker.

N27FF Fokker F-27-400M Troopship

De eerste dag werden twee trajecten gevlogen, eerst van Georgia Regional Airport naar Montréal-Pierre Elliott Trudeau International Airport (CYUL) in Canada, een vlucht van 3 uur en 38 minuten. Daarna werd koers gezet naar Canadian Forces Base Goose Bay (CYYR). Na een vlucht van 2 uur en 24 minuten werd daar overnacht.

N27FF Fokker F-27-400M Troopship

Goose Bay is een prima springplank voor vluchten over de Oceaan naar Europa. De volgende dag vertrok de N27FF richting IJsland, Keflavík Airport (BIKF) om precies te zijn. Kort na de start keerde de Fokker echter terug naar Goose Bay. Kennelijk was er een reden om niet door te vliegen. Het onvoorziene oponthoud was gelukkig van korte duur en rond 14:00u UTC probeerde de bemanning het opnieuw. Nu met succes, er werd richting IJsland gevlogen. De bestemming werd na zo’n 4 uur en 45 minuten vliegen bereikt.

N27FF Fokker F-27-400M Troopship

Vandaag, 3 november 2020 werd het laatste deel van de reis afgelegd, van Keflavik naar Lelystad Airport. Een vlucht van meer dan vier uur. Via een landing op baan 23 werd de N27FF door de brandweer onthaald met een watersaluut. Daarna taxiede de kist direct door naar platform ‘Foxtrot’ richting de Zeusch hangaar. Vele belangstellenden konden zo een paar plaatjes van deze unieke kist schieten alvorens de Fokker voor geruime tijd de hangaar inging.

De N27FF Fokker F-27-400M Troopship krijgt een mooi brandweersaluut
N27FF Fokker F-27-400M Troopship

De F-27 werd achteruit ingeparkeerd. Daarna werden de hangaardeuren gesloten. De marechaussee en de douane deden hun werk om de inzittenden en hun bagage aan een onderzoekje te onderwerpen. Daarna was het tijd voor taart en champagne om de succesvolle ferryvlucht in klein gezelschap te vieren.

Ondertussen konden wij de N27FF uitgebreid fotograferen in de hangaar. Ook de binnenkant van het toestel werd uiteraard bekeken. Daar was goed te zien hoe het toestel eigenlijk in twee delen is opgedeeld. Het voorste deel heeft comfortabele vliegtuigstoelen en achterin zitten voor de parachutisten bankjes langs de zijkant.

De cockpit van deze 35 jaar oude Fokker
In het voorste deel staan stoelen

Ook opvallend waren de vele handtekeningen van de parachutisten van de Golden Knights die in het toestel zijn geplaatst. Een mooi tijddocument van dit vliegtuig.

Vele handtekeningen aan de binnenkant van de kist
De N27FF Fokker F-27-400M Troopship beschikt over een vrachtdeur links vooraan

Onderhoud

Nu de Fokker F-27 op Lelystad geland is zal het de komende maanden voor groot onderhoud in de hangaar blijven. Er zal een C en D check uitgevoerd gaan worden. Als al het benodigde onderhoud achter de rug is en het coronavirus onder de duim, zal de Stichting VNCE met de F-27 gaan vliegen.

N27FF Fokker F-27-400M Troopship

Doelstelling

De Stichting heeft namelijk als doel het aankopen, restaureren en beheren van historische vliegtuigen die een rol gespeeld hebben in de Nederlandse vlieghistorie. Daardoor wordt het behoud gewaarborgd en kan het erfgoed gepresenteerd worden aan het nageslacht. De aanschaf van deze Fokker past natuurlijk prima bij die doelstelling!

N27FF Fokker F-27-400M Troopship

De N27FF zal gaan deelnemen aan luchtvaartdagen en airshows. Er zullen sponsor- en donateursdagen georganiseerd gaan worden. In samenwerking met musea zal VNCE evenementen organiseren. En de Stichting stelt hun vliegend erfgoed beschikbaar voor audio en visuele media. Los van het vliegen spant de Stichting zich ook in om documentatie over vliegend erfgoed beschikbaar te stellen.

N27FF Fokker F-27-400M Troopship

Het bestuur van de Stichting VNCE wordt gevormd door een drietal personen die de historische luchtvaart een bijzonder warm hart toedragen. De Stichting VNCE is lid van de Nationale Federatie Historische Luchtvaart en werkt samen met partner organisaties als de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) en de Mobiele Collectie Nederland.

N27FF Fokker F-27-400M Troopship

Op dit moment zijn Zeusch Aviation en Leaseweb de hoofdsponsors van de Stichting VNCE. Niet verwonderlijk dat daarom hun logo’s op het toestel prijken.

N27FF Fokker F-27-400M Troopship

7 gedachten over “Nederlandse Fokker F-27-400M Troopship na 35 jaar terug in Nederland

  1. Fantastic, thank the lord! We almost lost our national airline as well. 🙏For years involved abroad and at SPL as well in logistic Engg. support of F27. Under adverse conditions.. in development countries, we kept them in flying. So reliable and strong, they withstood a lot.

  2. Jammer alleen dat de kist direct de spuithal is ingegaan alwaar de mooie livery wordt verwijderd. Begrijpelijk maar jammer!!!

    1. Hallo John,

      De kist is niet de spuithal ingegaan, maar de hangaar daarnaast. Het toestel zal in deze kleuren blijven.

      Groet,
      Berend Jan Foor

Geef een reactie