PH-JVZ Tecnam P2006T Mk.II Premium Edition nieuw op Lelystad Airport

PH-JVZ Tecnam P2006T Mk.II Premium Edition

Lelystad Airport, 3 november 2020 – Sinds 28 oktober 2020 staat de fabrieksnieuwe Tecnam P2006T Mk.II gebaseerd op Lelystad Airport. Op het randje van sunset arriveerde die dag de Italiaans gebouwde twin in de Flevopolder.
Het toestel heeft uiteraard als bouwjaar 2020 en kreeg het constructienummer 318 toegewezen. En omdat de fabriek Costruzioni Aeronautiche Tecnam S.p.A bij 001 is begonnen kunnen we stellen dat dit het 318de exemplaar is. Er vliegen overigens nog meer P2006T’s want dit model wordt ook in China gebouwd bij Lusy Co. LTD. Die toestellen beginnen bij CP-001 en verder.

PH-JVZ Tecnam P2006T Mk.II Premium Edition

De Tecnam P2006T is een lichte twin. Het toestel beschikt over een tweetal Rotax 912 S3 motoren van ieder 100 pk (75 kW). De P2006T is momenteel het lichtste tweemotorige vliegtuig met een EASA certificaat. Het toestel biedt plaats aan vier personen.

Mk.II

De eerste P2006T vloog op 13 september 2007. In het voorjaar van 2017 introduceerde Tecnam de P2006T Mk.II. Dit is een verbeterde versie met onder andere een Garmin G1000 Nxi Next Generation Flight Deck. Verder werden de stoelen opnieuw ontworpen. Deze zijn nu elektrisch verstelbaar. De (sfeer)verlichting is aangepast en voorzien van dimmers.

PH-JVZ Tecnam P2006T Mk.II Premium Edition

Van de Mk.II is een Premium Edition verkrijgbaar. Daarbij ontvangt de eigenaar alcantara lederen stoelbekleding en een donker plafond. De PH-JVZ is zo’n nieuwe Mk.II in de Premium Edition. Het kleurenschema is één van de drie standaard opties die Tecnam hun kopers biedt. Per optie kan men kiezen voor kleine detailverschillen zoals een ander gekleurd lijntje. De PH-JVZ is grijsblauw (standaard) met een donkerrode bies (door de koper bepaald).

Visual van het kleurenschema van de PH-JVZ

Bij KLM Aeroclub

Na de landing op 28 oktober op Lelystad Airport is de PH-JVZ in de hangaar van de KLM Aeroclub gestald. Daar was onlangs ruimte ontstaan omdat de – daar voorheen gestalde – Cirrus SR22 LN-ELG tegenwoordig op Rotterdam – The Hague is gebaseerd. De PH-JVZ maakt overigens geen deel uit van de vloot van de KLM Aeroclub. Het toestel is eigendom van ZX Machines BV. De registratie is een afgeleide van initialen van de eigenaar daarvan.

De LN-ELG Cirrus SR22 GTS g3 is naar Rotterdam – The Hague verhuisd (Lelystad, 29 juli 2019)

Vandaag, 3 november 2020, maakte de Tecnam voor het eerst een vlucht. De reis ging in de middag naar Teuge. Niet lang daarna arriveerde de kist weer “op honk”.

Vier P2006T’s

Momenteel staan er vier Tecnam P2006T’s in Nederland ingeschreven. De eerste die ermee ging vliegen was Zelf Vliegen op Lelystad Airport. Een paar deuren verder dan de PH-JVZ staat hun PH-TWN gestald.

De PH-TWN Tecnam P2006Tvan Zelf Vliegen was de eerste van dit type in Nederland (Lelystad, 9 juni 2016)

Twee andere P2006T’s worden gebruikt door Kavel10 tijdens surveyvluchten boven ons land. Deze onderneming heeft in februari 2019 de PH-KIO aangeschaft en in september 2020 is daar hun tweede toestel, de PH-KAT, bijgekomen. De PH-KAT heeft overigens constructienummer 317 en is dus het toestel wat voor de PH-JVZ (met c/n 318) is afgeleverd.

PH-KIO Tecnam P2006T vliegt voor Kavel10 (Teuge, 7 maart 2020)
Registratie Type C/N Ingeschreven Bouwjaar Eigenaar
PH-JVZ Tecnam P2006T Mk.II 318 23-okt-20 2020 ZX Machines BV
PH-KAT Tecnam P2006T 317 22-sep-20 2020 Cormileon BV
PH-KIO Tecnam P2006T 279 27-feb-19 2019 Cormileon BV
PH-TWN Tecnam P2006T 169 01-apr-16 2016 Zelf Vliegen BV

Geef een reactie