N34337 Luscombe 10 replica

N34337 Luscombe 10 replica

EAA AirVenture, Oshkosh, 25 juli 2017 – De Luscombe 10 werd in 1945 gebouwd als klein eenpersoons aerobatic vliegtuig. Het ontwerp kwam van de hand van Micha Cantor. Er werden vooraf geen uitgebreide structurele analyses gemaakt, het kistje werd vervaardig uit beschikbare onderdelen. Zo gebruikte men de staart en de vleugels van een Luscombe 8A. Dat was weliswaar een hoogdekker, maar de vleugels werden bij de Luscome 10 als laagdekker geconfigureerd.

Onderdelen van de Luscombe 8 werden bij de originele Luscombe 10 gebruikt

Als motor werd een Continental A65 motor toegepast van 50 pk (37 kW). Dit type werd bijvoorbeeld ook toegepast op de Piper J3 Cub.
Het prototype vloog voor het eerst in december 1945 met de registratie NX33337. Het toestel presteerde veelbelovend, maar toch werd dit model niet verder ontwikkeld. De markt na de Tweede Wereldoorlog voor nieuwe lichte vliegtuigen was slecht omdat er een overschot aan goedkope toestellen afzwaaide uit militaire dienst.
Het verhaal is dat het Luscombe 10 prototype beschadigd is in een storm. Uiteindelijk werd de NX33337 in 1948 door Luscombe gesloopt vanwege een belastingmaatregel. De ontwerper heeft naderhand aangegeven dat ook alle tekeningen van dit model vernietigd zijn door hem.
Toch vliegt er nog/weer een Luscombe 10. Dat is een replica gebouwd door Bill Bradford uit Independence (Missouri). Hij liep al jaren met plannen om, na het zien van foto’s, zelf ook een Luscombe 10 te gaan bouwen. Dat werd een flinke klus omdat er alleen uit boeken slechts een beperkt aantal afmetingen bekend waren. Het toestel bestaat uit ongeveer 15% Luscombe onderdelen, de rest is allemaal nieuw ontworpen/getekend. De replica van de Luscombe 10 is als experimental geregistreerd. Het was origineel was dan wel door de fabriek van Luscombe zelf gebouwd, het is bij een prototype gebleven en het model heeft nooit een typecertificaat gekregen.

N34337 Luscombe 10 replica

De replica stamt uit 2015 en heeft de registratie N34337 (c/n 1-R), één cijfertje verschillend met het origineel (NX33337). Op dit toestel is een iets zwaardere Continental C85-12F motor gemonteerd. Deze heeft iets meer vermogen, 85 pk / 63 kW. De canopy is wat ruimer en boller dan het origineel. Dit om de fabricage daarvan eenvoudiger te maken. De bouwer heeft geurende 26 maanden 40 uur per week aan dit toestel gewerkt. De eerste vlucht werd gemaakt op 19 november 2015.

De cockpit van de N34337 Luscombe 10 replica

In 2016 en 2017 nam Bill Bradford met zijn replica van de Luscombe 10 deel aan de jaarlijkse EAA AirVenture op Oshkosh (Wisconsin). Daar sleepte hij in 2017 de prijs in de wacht voor de beste ‘Champion Replica Classic’.
Tijdens de EAA AirVenture werd de Luscombe binnengebracht door de Nederlandse marshaller Steije Ruiters. Hij was dat jaar vrijwilliger in de Vintage Area.

Steije Ruiters helpt de N34337 Luscombe 10 replica op zijn plek

 

Geef een reactie