
Lelystad Airport, 13 november 2020 – Bij het bedrijf Air Waterland staat momenteel een Duits geregistreerde Socata TB-10 Tobago. Het toestel, de D-ECPL, is zaterdag 7 november 2020 gearriveerd vanuit Paderborn (EDLP). Daar was het door de crew van Air Waterland opgehaald met de LN-TFS Piper PA-28-1818 Archer III.

De D-ECPL is in november 1980 gebouwd in het Franse Tarbes en heeft constructienummer 0165. De exact veertigjarige sportkist is daarmee één van de vroeg gebouwde TB’s. De Tobago werd onlangs te koop aangeboden via Planecheck.com en Aircraft24.com. Met 1.787 uren op de teller was de vraagprijs voor het toestel € 48.000,-. Via Air Waterland gaat de kist nu naar een nieuwe eigenaar in Portugal. Daar zal de D-ECPL als leskist ingezet gaan worden.

Onderhoud
De afgelopen dagen is er al het nodige aan onderhoud gestart bij Air Waterland in de Pioneer Hangaar. De motor en propeller zijn verwijderd. Om te voorkomen dat het toestel achterover klapt wordt de staart tijdelijk ondersteund door schragen. Zodra de werkzaamheden zijn afgerond en zodra de situatie rond corona dit toelaat zal de kist zuidwaarts vliegen voor een nieuw hoofdstuk in zijn carrière.

Vorige hoofdstukken
Een vorig hoofdstuk in het leven van deze TB-10 speelde zich af in Zuid-Afrika. Nadat deze kist in 1980 de tijdelijke registratie F-ODND had meegekregen verhuisde het toestel op 13 januari 1981 naar Zuid-Afrika als ZS-KWE.

Tussen 2003 en 2007 werd de ZS-KWE gesignaleerd in Duitsland en Tsjechië. Kennelijk was de Tobago toen al naar Europa verhuisd. Op 31 oktober 2007 werd de ZS-KWE uitgeschreven naar Duitsland en werd het de D-EKWE (afgeleid van ZS-KWE). Daaropvolgend kreeg het toestel op 9 juni 2009 een Amerikaans kenmerk en werd het de N662PL. Die registratie werd per 23 mei 2013 uitgeschreven en vanaf daar is het de D-ECPL. geworden.
Onder de staartvleugel staan nog twee typeplaatjes, vaag is op de ene nog vaag D-EKWE te zien, inclusief bouwjaar en maand 11/1980. Op de andere staat provisorisch met de hand D-ECPL gegrafeerd.

D-ECPL
Als je naar de registratie kijkt, dan zie je dat de letters “D-EC” recht staan. De letters “PL” staan een beetje schuin. Die twee zijn het overblijfsel van de vorige registratie N662PL. Die zijn blijven staan en daar is “D-EC” voorgezet met als resultaat: D-ECPL.
