Lelystad Airport, 18 november 2020 – Aardig wat bezoekers vandaag op Lelystad Airport. Als eerste noemen we de OO-VIF. Deze Diamond DA 62 uit 2019 deed een retourtje Sint-Truiden/Brustem (EBST).
De OO-VIF wordt gevlogen door FlyEurop. Deze chartermaatschappij vliegt sinds mei 2019 met deze fabrieksnieuwe Diamond DA 62.
Een tweede “grijze muis” mochten we verwelkomen kwam vanuit München. Dan bedoelen we de 9H-WIT. Dat is een Pilatus PC-12/47E. Deze Maltees geregistreerde kist wordt gevlogen door NextGen Aviation en heeft Rotterdam – The Hague als thuisbasis.
Eerder die dag was deze kist vanaf Rotterdam naar München vertrokken. In de middag maakte de PC-12 een tussenstop op Lelystad Airport. Aan het eind van de middag werd er gestart voor een kort vluchtje naar Rotterdam – The Hague.
Bij AMN op Teuge is de Franse Robinson R44 Raven II met het kenmerk F-GVPH vliegklaar gemaakt. Deze helikopter was daar eerder dit jaar in gedemonteerde toestand aangekomen. Inmiddels zijn alle boutjes en moertjes weer teruggeplaatst en is de heli weer luchtwaardig.
De F-GVPH kwam op bezoek bij Rotor & Wings. Daar werd de kist op het ‘Hotel-platform’ geparkeerd. Helaas lukte het alleen om met flink tegenlicht deze Robinson te fotograferen. Volgende keer beter / Mieux la prochaine fois!
Bij Air Waterland mocht men een Cessna 152 verwelkomen. Het betrof de D-EHBI. Dat is een in Frankrijk gebouwde Reims/Cessna F152 II. Het kistje uit 1978 is een ervaren toestel. Deze kist heeft namelijk al het respectabele aantal van 12.594 vlieguren in de logboeken staan. Het toestel is in 2013 opnieuw gespoten en ziet er netjes uit. Eerder werd de D-EHBI via Planecheck te koop aangeboden met een vraagprijs van € 65.000,-. Vandaag werd het toestel overgevlogen vanaf zijn voormalige thuisbasis Marl-Loemühle (EDLM).
Gelijk na aankomst begon de crew van Air Waterland met het uitvoeren van de nodige TLC (Tender Loving Care) aan het tweezittertje. Als dat tegen het weekend gereed is vertrek dit kistje naar zijn nieuwe eigenaar.
Bij Zelf Vliegen was vandaag de PH-4S7 te gast. Deze rood-witte Blackshape BS100 Prime staat op Maastricht Aachen Airport gebaseerd. Daar vloog het kistje later in de middag ook naar toe terug. De PH-4S7 is van AirVan, een onderneming gespecialiseerd in de in- en verkoop van vliegtuigen.
Op het moment dat de zon aanstalten maakte om achter de horizon te verdwijnen kwam de PH-WTG van HeliCentre nog binnen. De EC135 was op pad geweest richting Groningen Airport Eelde voor een aantal (vermoedelijk IFR) approaches.
Tot slot nog een paar overige ‘locals’ die het er nog even van namen. Het was namelijk prachtig helder en zonnig vliegweer.