Cessna Caravan en CitationJet gezien op Lelystad Airport, maar nog geen sneeuw…

D-IHKW Cessna 525 CitationJet CJ1+

Lelystad Airport, 20 november 2020 – De G-DLAD is een Cessna 208 Caravan uit 2011. Het toestel is van Avonvale Ltd. op het eiland Man. De kist arriveerde vanuit Gloucester Airport (EGBJ). Oorspronkelijk stond Schiphol als bestemming. Kennelijk is dit vluchtplan later gewijzigd in Lelystad Airport, hetgeen wij uiteraard een prijzenswaardig besluit vinden.

G-DLAD Cessna 208 Caravan

Deze Caravan kreeg een parkeerplek toegewezen bij de toren, met zijn neus richting de baan. De cover ging op de pitotbuits en de stang onder de staart, die onbedoeld kiepen van het toestel moet tegengaan, werd aangebracht. Doorgaans een teken voor een wat langer verblijf.

De stang bij de G-DLAD Cessna 208 Caravan tegen het achterover kiepen

Hoewel de G-DLAD pas sinds maart van dit jaar staat ingeschreven vliegt het toestel al geruime tijd in het Verenigd Koninkrijk. In elk geval al sinds 2012. Tot maart 2020 droeg het toestel de Amerikaanse registratie N533DL. Die registratie was een afgeleide van het constructienummer (2080533)

G-DLAD Cessna 208 Caravan

Vliegend kadetje

Afgelopen woensdag verscheen de Duitse Cessna 525 CitationJet CJ1+ D-IHKW al ten tonele. Toen kwam het toestel voor een passagiersvlucht naar het Zwitserse Bern. Vandaag stond de retourvlucht op de planning. De kleine bizjet werd netjes aan het hek van de Delta-platform geparkeerd.

D-IHKW Cessna 525 CitationJet CJ1+
D-IHKW Cessna 525 CitationJet CJ1+

Niet lang na aankomst stapte de tweekoppige bemanning alweer in om door te vliegen naar Münster-Osnabrück. Ditmaal zonder passagier(s).

D-IHKW Cessna 525 CitationJet CJ1+
D-IHKW Cessna 525 CitationJet CJ1+

Voor zover we kunnen nagaan is de CitationJet van Kamps Airplane GmbH. Dat is een onderneming van Heiner Kamps. En dat verklaart ook gelijk ‘HK’ in de registratie. Kamps heeft na zijn bakkersopleiding een zeer succesvolle bakkerijketen in Duitsland opgezet.

D-IHKW Cessna 525 CitationJet CJ1+ in de start

Aquila’s

Breda Aviation stuurde twee van hun Aquila A211’s naar Lelystad. Kort na elkaar landden de PH-BAE en PH-BAN. Beide kistjes werden gebroederlijk naast elkaar op ‘Delta’ geplaatst. Naderhand vertrokken de toestellen naar Hoogeveen.

PH-BAE en PH-BAN Aquila A211

De PH-MAF is van het Mission Aviation Training Centre (MATC). Doorgaans vliegt deze Reims/Cessna F172N Skyhawk II vanaf zijn thuisbasis Teuge. Vandaag vertrok het toestel na een tankbeurt voor een vlucht naar Breda/Seppe.

PH-MAF Reims/Cessna F172N Skyhawk II

Twee bezoekers vanaf Rotterdam – The Hague, de PH-RAD en de PH-XYZ. De PH-XYZ stond korte tijd op het platform bij de toren. De PH-RAD ging op de koffie bij de Diamond dealer, Wings over Holland.

Zeusch Aviation

De 2-MAPZ is al een tijdje op zijn thuisbasis aanwezig. Deze kist voor surveyvluchten hoort in de vloot van Zeusch Aviation. De afgelopen tijd vloog het toestel steeds zijn missies elders in Europa. Vandaag vertrok de Beech C90 King Air na een erg lange aanloop voor een vlucht naar Teuge.

2-MAPZ Beech C90A King Air

Voor de terugvlucht van de crew werd de N747GK Cessna 182T Skylane ingezet. Die vertrok voor de 2-MAPZ en keerde later in de middag weer terug.

N747GK Cessna 182T Skylane

Baron te koop

De Beech Baron N456KW staat momenteel te koop. Het toestel vliegt af en toe. Vandaag deed het toestel een enginerun bij Sierra1. Via de vliegtuigverkoopsite Planecheck wordt de kist met 3.960 vlieguren aangeboden. Voor een vraagprijs van € 235.000,- mag deze Baron uit 1982 met drukcabine van eigenaar wisselen.

N456KW Beech 58PA Baron

Texan

Voor de PH-TXN stonden twee instructievluchten op de agenda. Deze Texan blijft de aandacht trekken in he circuit. Vanwege de looks natuurlijk, maar ook vanwege het heerlijke geluid van de stermotor van deze oude dame.

PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan
PH-TXN / 313 North American AT-6A Texan

Drukte in het circuit

Er werd vandaag veelvuldig om touch and go’s gevraagd door diverse toestellen. Koploper was de PH-TRC met een aanvraag voor vijftien stuks. Door het aanbod van het verkeer moest de toren regelmatig een slag om de arm houden of wees men zelfs resoluut het verzoek voor doorstarts af. Helemaal consequent ging dat niet. Toen een vlieger vroeg hoe lang het ging duren voor hij dan wel zijn touch and go’s mocht maken werd de wedervraag gesteld hoeveel men wilde gaan maken. Drie stuks. Roger, cleared for start up….

First solo met de PH-TRC Blackshape BK160 Gabriél

Actuele sneeuwhoogte 0 cm

Er ligt nog geen sneeuw op Lelystad Airport, dat hebben vandaag zelf vastgesteld. Maar men is inmiddels wel voorbereid op een flink pak. Langs alle afslagen bij de taxibanen en de startbaan zijn oranje stokken in de grond gezet. Die steken straks goed af als het barre winterweer toeslaat. Dan weten de sneeuwploegen waar het asfalt ophoudt. Deze stokjes lijken me overigens niet gezond voor een propeller.

Overal oranje sneeuwstokken

En als alles ondergesneeuwd is, dan staan de sneeuwruimers ook paraat. De luchthaven heeft de beschikking over een serieuze vloot van vier vrachtwagens met grote schuivers/borstels en sneeuwverwijderingsmiddelen (3x de woordwaarde… 😉  ).  Vandaag oefende de ploeg met sneeuwruimers op het platform van de nieuwe terminal. Alles klaar?? Sneeuwen maar!!

Sneeuwploeg op het platform bij de nieuwe terminal

Locals

Als laatste nog een afsluitende galerij met een aantal lokaal gebaseerde toestellen van Lelystad Airport.

Geef een reactie