G-BUVP CASA 1.131 Jungmann Srs.2000 in de kleuren van de LVA/ML

G-BUVP CASA 1-131E Jungmann Srs.2000 (Keiheuvel, 1 juni 1994)

Keiheuvel, 1 juni 1996 – Deze G-BUVP is een CASA 1.131E Jungmann Srs.2000. Het toestel is in 1958 in Spanje gebouwd met constructienummer 2155. Deze kist heeft dienstgedaan bij de Spaanse luchtmacht als E.3B-539. Net als zoveel CASA Jungmannen uit Spanje is ook dit exemplaar op de civiele markt terecht gekomen. Deze dubbeldekker werd begin Jaren negentig voorzien van de Spaanse testregistratie EC-338 en kwam naar Lelystad Airport.

EC-338 CASA 1.131E Jungmann Srs.2000 in Spaanse luchtmacht kleuren nog voor de restauratie (Lelystad, 3 februari 1991)

Op 12 maart 1993 werd het toestel gerestaureerd ingeschreven als G-BUVP en kwam op naam te staan van DSG Ltd. op het eiland Guernsey. Per 29 december 1995 werd de Nederlander Miklos Schermer Voest de eigenaar. Op 2 september 2004 werd de G-BUVP uitgeschreven als zijnde vertrokken naar Australië. De kist naar Aerotec in Toowoomba (Queensland) gegaan. Weer luchtwaardig maken vond men een te grote klus vanwege de slechte staat van het houtwerk. De eigenaar heeft het toestel daarna in opslag gezet. Uiteindelijk is de kist naar JEM Aviation in Omaka in Blenheim (Nieuw Zealand) gegaan.

LVA/ML

De turquoise kleuren van de CASA zijn een eerbetoon aan de enige Bücker Bu.131 Jungmann die bij de Luchtvaartafdeling / Militaire Luchtvaart (LVA/ML) heeft gevlogen. Dit toestel had de registratie ’75’ en zag eruit zoals de G-BUVP. Alleen stond er dan ook nog een Nederlandse roundel op de romp en op de vleugels. De kist werd op 22 februari 1937 afgeleverd en had als constructienummer D-6.
De ’75’ werd gebruikt als lesvliegtuig en om aerobatics mee te vliegen. De Bücker werd verkozen boven de Koolhoven FK-46. Jachtvliegers die bijvoorbeeld op de Fokker D.XXI zouden gaan vliegen kregen hier hun training op in luchtacrobatiek.

75 Bücker Bu-131 van de LVA/ML op Soesterberg in 1937 (Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

De bedoeling was dat er meer toestellen zouden komen, maar de Tweede Wereldoorlog heeft dat plan doorkruist. De ’75’ werd in de meidagen van 1940 op Texel bij het vliegveld ‘de Vlijt’ door de Duitsers in beslag genomen. Daar was de Bücker voor opleidingen gestationeerd in die tijd. De Luftwaffe heeft daarna ook nog met het toestel gevlogen.

Geef een reactie