Sportvliegtuigen

PH-VFD Piper PA-28-161 Warrior II “nieuw” bij Vliegclub Flevo

PH-VFD Piper PA-28-161 Warrior II

Lelystad Airport, 29 november 2020 – Afgelopen zaterdag meldde de Vliegclub Flevo het al via hun Facebookpagina; de Piper Warrior II G-BJSV van de vliegclub is omgeregistraard naar PH-VFD. Op 11 november 2020 werd de G-BJSV in Engeland uitgeschreven. Een paar dagen later, op 16 november 2020, dook het toestel op in het Nederlandse luchtvaartregister. Bij Wings over Holland, waar de toestellen van Vliegclub Flevo in onderhoud zijn, is ondertussen de registratie op het toestel zelf gewijzigd.

PH-VFD Piper PA-28-161 Warrior II voor de hangaar van Vliegclub Flevo

Vandaag, 29 november 2020, vloog de PH-VFD voor het eerst. Op de toren moest men de administratie daarbij even op orde brengen, de “Victor-Foxtrot-Delta” kende men nog niet. De PH-VFD mocht een retourtje naar Teuge uitvoeren.

Papa-Hotel-Victor-Foxtrot-Delta

Niet nieuw

De PH-VFD is niet nieuw in Nederland. Tussen 13 maart 1980 en 24 november 1981 heeft dit toestel al als PH-VZL ingeschreven gestaan. Nadat deze kist als Piper PA-28-161 Warrior II (c/n 28-8016229) in 1980 bij de Piper Aircraft Corporation in Vero Beach (Florida) is gebouwd kreeg het korte tijd de Amerikaanse registratie N35787 opgespeld. Even leek het erop dat het toestel naar België zou vertrekken als OO-HLM, maar dat is niet doorgegaan.

Het typeplaatje met het constructienummer van de PH-VFD

De kist werd als PH-VZL in Nederland ingeschreven op naam van Netherlands European Air Services. Dat was op 13 maart 1980. Netherlands European Air Services was in die tijd de importeur voor Piper op Rotterdam – Zestienhoven. Een paar dagen later, op 27 maart 1980, ging de PH-VZL over naar de Stichting Vliegclub Maastricht.

PH-VFD Piper PA-28-161 Warrior II

Veel plezier heeft men niet aan de PH-VZL beleefd. De Piper raakte namelijk beschadigd op Seppe op 7 september 1981. Het kistje schoot door op de baan. Dat was vooralsnog het einde van het Nederlandse avontuur. Op 24 november 1981 werd de importeur Netherlands European Air Services weer de eigenaar (dat was om 13:00u) en een half uur later diezelfde dag werd de PH-VZL uitgeschreven en naar Engeland verkocht (dat was om 13:30u).

De oorspronkelijke PH-VZL PA-28-161 Warrior II (Foto: Wim Zwakhals)

G-BJSV

In Engeland werd de Warrior II de G-BJSV. AF Aviation Ltd. werd de eigenaar op 25 november 1981. Er zouden nog een paar eigenaren volgen in de boeken van de G-BJSV. Dat waren respectievelijk Jeremy Cole op 30 april 1990, Airways Flight Training (Exeter) Ltd. op 21 September 1995 en James Devoy op 31 juli 2015.

G-BJSV Piper PA-28-161 Warrior II (Midden-Zeeland, 2 juli 2016)

Hierna werd de Vliegclub Flevo eigenaar. Dat was op 15 april 2016. De G-BJSV kwam toen te staan op naam van Flevo Aviation B.V. In 2016 heeft het toestel ook vrijwel gelijk de clubkleuren van Vliegclub Flevo aangemeten gekregen. Vanaf 2016 was de G-BJSV op Lelystad Airport gebaseerd.

Brexit

Vanwege de aanstaande Brexit worden meer Britse vliegtuigen, die in het buitenland in eigendom zijn, overgeheveld vanuit het Britse luchtvaartregister. Vandaar nu de Nederlandse registratie.

PH-VFD Piper PA-28-161 Warrior II
PH-VFD Piper PA-28-161 Warrior II

Opmerkelijk

Bij de toekenning van het kenmerk PH-VFD is wel iets opmerkelijks aan de hand. Het is natuurlijk een opeenvolgende registratie in de reeks PH-VFA, VFB en VFC. En daarbij staat “VF” uiteraard voor ‘Vliegclub Flevo’. Van deze drie Piper PA-28-161 Cadets is alleen de PH-VFC nog in de vloot.

De PH-VFC Piper PA-28-161 Cadet van Vliegclub Flevo

Doorgaans krijgt een toestel, dat voorheen als een PH-kenmerk had, hetzelfde kenmerk terug als het vliegtuig opnieuw in Nederland wordt ingeschreven. Dat is hier niet het geval. Anders had het toestel nu als PH-VZL door het leven gegaan.

PH-VFD Piper PA-28-161 Warrior II

Het is zo dat een Nederlands kenmerk na 25 jaar (dat was eerst 30 jaar) weer opnieuw toegekend mag worden. Kennelijk mag er na meer dan 25 jaar dan ook een nieuw kenmerk gekozen worden als een toestel weer terugkeert in het Nederlandse register. Een situatie die naar ons idee maar hoogst zelden is voorgekomen. Wij weten zo niet één-twee-drie eenzelfde voorbeeld.

PH-VFD Piper PA-28-161 Warrior II

Who’s next?

Er is nog één ander Brits geregistreerd toestel in de vloot van de Vliegclub Flevo. Dat is de G-OBFS. Deze Piper PA-28-161 Warrior III heeft ook nog niet de huiskleuren gekregen. Zullen we inzetten op een aanstaande metamorfose en een het kenmerk PH-VFE?

Who’s next? G-OBFS Piper PA-28-161 Warrior III?

De gegevens over de historie van de PH-VFD zijn mede tot stand gekomen door raadpleging van de website van Herman Dekker (www.hdekker.info).

2 gedachten over “PH-VFD Piper PA-28-161 Warrior II “nieuw” bij Vliegclub Flevo

Geef een reactie