Twins

N25PR Piper PA-30-160 Turbo Twin Comanche B overnacht op Lelystad Airport

N25PR Piper PA-30-160 Turbo Comanche B

Lelystad Airport, 2 december 2020 – Gisteravond, 1 december, arriveerde in de avond nog een leuke bezoeker op Lelystad Airport. Het betrof de N25PR. Dit is een klassieke Piper PA-30-160 Turbo Twin Comanche B met bouwjaar 1967. Deze twin arriveerde rond 19:30u en werd vrijwel direct na de landing gestald in de ‘Pioneer hangaar’ op het Hotel-platform.

N25PR Piper PA-30-160 Turbo Comanche B

Van Comanche naar Twin Comanche

De PA-30 Twin Comanche is voortgekomen uit de eenmotorige Piper PA-24 Comanche. Van dit model zijn er 2.156 gebouwd (2.001 PA-30 en 155 PA-39) en de eerste Twin Comanche vloog op 7 november 1962. De Twin Comanche is ontwikkeld door Ed Swaeringen (o.a. bekend van de Swaeringen Metro’s) en het toestel moest de concurrentie aangaan met de Cessna 310 en de Beech Baron. Voor de eerste Twin Comanche werd daadwerkelijk een eenmotorige PA-24 Comanche omgebouwd tot PA-30. De eerste modellen Twin Comanches waren vierzitters, latere versies (B en C) boden plaats aan zes personen en zijn te herkennen aan een extra cabineraampje (zoals bij de N25PR). De Twin Comanche was de opvolger van de oudere tweemotorige Piper PA-23 Apache.

N25PR Piper PA-30-160 Turbo Comanche B

In 1970 ging het model van de PA-30 over in de PA-39 Twin Comanche C/R. De aanduiding C/R stond daarbij voor ‘Counter Rotating’. Dit duidde aan dat beide motoren in tegenovergestelde richting draaiden. Dit werd als een veiligheid verhogend aspect gezien bij het uitvallen van één motoren. Het toestel bleef dan beter beheersbaar. Van de PA-39 zijn er niet veel gebouwd (155). Daarna werd de productie van de Twin Comanche stilgezet.

N25PR

De N25PR is gebouwd in de Piper fabriek in Lock Haven in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Dit toestel kreeg als serienummer 30-1511 mee. Bij aflevering droeg dit toestel tijdelijk de Amerikaanse registratie N8395Y.

Het plaatje met het constructienummer van de N25PR

Deze Turbo Twin Comanche B is uitgerust met twee Lycoming IO-320-C1A motoren. Deze zijn gekieteld met Rajay turbo’s. De krachtbronnen zijn ieder goed voor 160 pk (117 kW).

De N25PR heeft twee Lycoming motoren met een RayJay turbo conversie

Aan de vleugeluiteinden zijn optionele tiptanks gemonteerd. Hierdoor kan het toestel 15 U.S. gallon (75 liter) extra aan brandstof per tank meenemen. In totaal kan dan met 120 U.S. gallon (454 liter) gestart worden.

N25PR Piper PA-30-160 Turbo Comanche B met de 15 U.S. galon tiptanks

Op 27 juni 1967 kwam het toestel fabrieksnieuw in het Verenigd Koninkrijk terecht als G-AVPR. In totaal zou de G-AVPR zes verschillende eigenaren krijgen, waaronder een aantal gevestigd op Jersey. De Britse inschrijving duurde tot 15 januari 2001, toen kreeg het toestel zijn tweede – en huidige – Amerikaanse kenmerk; N25PR. De N25PR kwam op naam te staan van een trustee, een noodzakelijke Amerikaanse vertegenwoordiger in geval van een niet-Amerikaanse eigenaar. De kist bleef gewoon in de UK vliegen en stond als laatste op North Weald (EGSX) gebaseerd met Mark Hadley als eigenaar.

N25PR Piper PA-30-160 Turbo Comanche B

Naar Duitsland

In 2019 en tot nu toe in 2020 is er niet veel met het toestel gevlogen. Op 17 augustus 2020 is deze Twin Comanche overgevlogen naar Duitsland. Tegenwoordig hoort het toestel daar thuis en staat het gebaseerd op het Noord-Duitse Lübeck (EDHL). En daar kwam het toestel dan ook vandaan de avond hiervoor.

N25PR Piper PA-30-160 Turbo Comanche B

Prof check

De Duitse piloot/eigenaar is in het bezit van een Amerikaanse licentie. Hij was naar Lelystad Airport gekomen om een proeve van bekwaamheid op dit type af te leggen. Nu is er in Europa kennelijk maar één Flight Instructor op dit type en die woont in Engeland. Dat maakt het in dit coronatijdperk er allemaal niet makkelijker op om daarmee iets af te spreken. Het eerste plan was om elkaar op het Franse vliegveld van Le Touquet (LFAT) te ontmoeten, maar daar werd om praktische redenen van afgezien. Er werd uiteindelijk besloten om elkaar op Lelystad Airport te treffen voor de checkvlucht. De Britse instructeur was daarvoor per auto naar Nederland gekomen.

Slecht weer

Helemaal mee zat het niet deze dag voor een prof-check. Het weer was niet VFR. Er kon dus niet op zichtcondities gestart worden. Dat is op Lelystad wel een vereiste, ook al was het plan dat de vlucht verder IFR (gevlogen op de instrumenten) zou verlopen. Er is deze dag uiteindelijk niet gevlogen met de N25PR.

Geen onbekende

De N25PR is voor ons geen onbekende. In 2015 en 2018 kwamen we deze fraaie twin al tegen tijdens de LAA Rally op Sywell in september van dat jaar.

Ook sierde deze Twin Comanche in januari 2018 de cover van het Piper Flyer. Dat is het officiële maandblad van de Piper Flyer Association. In het blad zelf kwam het toestel uitgebreid aan bod, met diverse air-to-air foto’s.

De N25PR op de cover van Piper Flyer in januari 2018 (Foto: Keith Wilson)

 

Geef een reactie