SportvliegtuigenWrecks & Relics

En dat is sleutelkistje nr. 2, de ex PH-ALB

PH-SKS (ex PH-ALB) Cessna 150E

Lelystad Airport, 4 december 2020 – Gisteren, 3 december 2020, werd vanuit Hoofddorp per dieplader een tweede Cessna 150 bij Air Waterland gebracht. Ook dit toestel is, net als de vorige week aangekomen D-ECGL, bedoeld als lesmateriaal voor de leerlingen van MBO College Airport uit hoofddorp.

PH-SKS (ex PH-ALB) Cessna 150E

Het toestel dat nu gearriveerd is vloog vroeger in Nederland als PH-ALB. Dit is een oude Cessna 150E met constructienummer 15060797. Het bouwjaar van dit kistje is 1964. Het model 150E was de laatste versie met de rechte staart. Van dit model zijn er 1.637 van gebouwd. De E-versie verschilde eigenlijk alleen in stoelen en een iets hoger (18 kg) startgewicht ten opzicht van het voorgaande D-model. Het D-model was de eerste versie met een achterraam, genaamd ‘Omni-vision’.

De (PH-ALB) / PH-SKS Cessna 150E bij aankomst op Lelystad Airport (Foto: Marinus Bergsma)
De (PH-ALB) / PH-SKS Cessna 150E wordt van de dieplader getakeld (Foto: Marinus Bergsma)

Deze Cessna 150E kreeg in 1964 de Amerikaanse registratie N6097T. Daarop werd het op 28 oktober 1964 ingeschreven in België als OO-SIM bij de Sotramat Flying School. Daarna kwam het toestel naar Nederland.

OO-SIM Cessna 150E op Antwerpen (Foto: Paul Soons)

Op 11 augustus 1965 werd dit toestel als PH-ALB ingeschreven op naam van G.F.M. Alberts uit Geleen. De achternaam van de eerste Nederlandse eigenaar verklaart dan meteen de keuze van de registratie.

de PH-ALB Cessna 150E op Rotterdam – Zestienhoven (Foto: collectie Henk Wadman)

Ruim een jaar later ging het toestel vliegen voor Luchtvaarschoolbedrijf Icarus op Beek. Per 21 augustus 1968 kwam de PH-ALB op naam te staan van de Stichting ter bevordering van de Vliegsport uit Brunssum. Als laatste kwam de Cessna op naam te staan van Aero Limburg uit Sittard. Dat was op 2 september 1969. Al die tijd is het toestel dus beneden de rivieren gestationeerd geweest.
De PH-ALB werd afgedankt en uitgeschreven op 3 november 1975. In de boeken werd aangetekend dat het kistje gesloot zou worden. Maar dat is gelukkig niet gebeurd! In 1987 dook de PH-ALB op in Den Haag bij de Anthony Fokker School. Vanaf dan beging een tweede carrière voor dit toestel als instructional airframe.

Korte tijd heeft er PH-AFS op de voormalige PH-ALB gestaan (Foto: collectie Henk Wadman)

In Den Haag heeft men eerst de nep-registratie PH-AFS op het kistje gezet, als afgeleide van de naam van de school. Later is dat PH-SKS geworden. Dat stond voor ‘Schenk’, ‘Kooyman’ en ‘Schmidt’, toenmalige leeraren op de school. Die namen weten we omdat de eigenaar van Air Waterland, Marinus Bergsma, in 1988 zelf tijdens zijn opleiding aan dit toestel heeft gesleuteld en les kreeg van de genoemde leeraren.

PH-SKS (ex PH-ALB) Cessna 150E met een verwijzing naar de docenten

Beide kenmerken PH-AFS en PH-SKS zijn nimmer officieel ingeschreven geweest. Simpelweg omdat het niet het doel was om dit lesobject weer luchtwaardig te maken.

PH-SKS (ex PH-ALB) Cessna 150E

Na het samengaan van de Athony Fokker School met het Nederlandse Luchtvaartcollege in Hoofddorp verhuisde de Cessna naar Hoofddorp. Daar kwam het toestel aan in 1995. In Hoofddorp was het toestel sindsdien nog altijd in gebruik bij het inmiddels nieuwgevormde MBO College Airport.

PH-SKS (ex PH-ALB) Cessna 150E met daarachter de D-ECGL Reims/Cessna F150L

Door de coronacrisis kan de opleiding onvoldoende gebruik maken van de beschikbare praktijkruimtes. Om de leerlingen niet te veel achterstand op te laten lopen is men op zoek gegaan naar een alternatieve leslocatie. Die is bij Air waterland op Lelystad Airport gevonden.

PH-SKS (ex PH-ALB) Cessna 150E met op de voorgrond de vleugels

Inrichting leslokaal

Inmiddels begint de hoek in de Pionier hangaar al aardig op een leslokaal te lijken. Er zijn diverse motorblokken opgesteld die als instructiemateriaal kunnen dienen. Deze staan allemaal keurig op stevige frames en sommigen zijn opengewerkt zodat het functioneren van de motor uitgelegd kan worden.

Motorblokken
Lycoming motorblok

Verder zijn er verrijdbare gereedschapskarren aangekomen, krukjes, kasten, een schoolbord en meer. Alles staat klaar om vanaf maandag 7 december 2020 de eerste leerlingen te ontvangen. Dan zal eerst een aanvang gemaakt worden met het in elkaar zetten van de PH-SKS, gevolgd door de Duitse Cessna 150.

Motorblokken

Andere PH-ALB’s

Omdat de PH-ALB al meer dan 25 jaar is uitgeschreven was dit kenmerk inmiddels weer beschikbaar voor gebruik. Sinds 13 januari 2017 is de registratie PH-ALB opnieuw uitgegeven. De letters staan nu op een Beech G36 Bonanza die op Rotterdam – The Hague gebaseerd staat. Grappig genoeg staat ook nu de registratie voor de naam van de eigenaar, dit keer meneer Albers in plaats van Alberts bij de eerste PH-ALB.

De registratie PH-ALB staat nu op deze Beech G36 Bonanza (Foto: Henk Wadman)

Of nou ja, eerste PH-ALB… er was nog veel eerder nóg een PH-ALB. Dat was een De Schelde Scheldemusch met constructienummer 49. Dat toestel stond ingeschreven van 6 november 1935 tot en met 13 mei 1937. Dit kistje was eigendom van NV Koninklijke Maatschappij “De Schelde” uit Vlissingen en raakte bij een ongeval op Ypenburg op 11 december 1936 onherstelbaar beschadigd.

Als voorbeeld van een Scheldemusch, hier de PH-AMH in 1937 op Soesterberg (Foto: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

De gegevens over de historie van de PH-ALB zijn mede tot stand gekomen door raadpleging van de website van Herman Dekker (www.hdekker.info). Met dank aan Paul Soons, Marinus Bergsma en Henk Wadman voor hun fotobijdrage aan dit artikel.

 

Geef een reactie