N772S De Havilland DH-104 Riley Dove Turbo Executive 400

N772S De Havilland DH-104 Riley Dove Turbo Executive 400

EAA AirVenture, Oshkosh, juli 2017 – Deze oorspronkelijke De Havilland DH.104 Dove 6A is in 1956 in het Britse Hawarden gebouwd en draagt constructienummer 04467. De Dove 6A was een Executive uitvoering van dit model. Nog hetzelfde jaar is deze kist afgeleverd naar Venezuela en kwam op naam te staan ven de Banco Agricola Y Pecuario. Dat is de Venezolaanse ‘Boerenleenbank’. De Dove kreeg de registratie YV-P-BAP. Dat kenmerk beviel kennelijk niet want nog datzelfde jaar werd het gewijzigd in YV-T-OTN.
Tien jaar daarna, in 1966, werd de DH.104 voorzien van de Riley Turbo Executive 400 conversiekit. Daarover later meer. De registratie werd rond 1966 gewijzigd in YV-R-HPR. Drie jaar later (1969) is dit nog een keer veranderd in YV-E-HPR.

Naar de VS

Na 1969 is het toestel naar de Verenigde staten verhuisd en kwam het bij een vliegtuighandelaar terecht. Op 8 december 1970 werd de registratie N4566 werd toegekend. In 1971 werd het toestel omgeregistreerd naar zijn huidige registratie N772S. De N772S kwam in handen van de eigenaar van Service Auto Rentals in Sarasota uit Florida. Deze eigenaar zou er tot zijn dood in 1986 mee vliegen.
Tot een grote restauratie in 1993 vloog de N772S niet meer. Op 25 februari 2019 verdween het toestel helaas uit het Amerikaanse register. Op dat moment was de kist (sinds september 2012) eigendom van Don Marcrum uit Vestavia (Alabama).

Airline History Museum

De niet-luchtwaardige Dove in oktober 2020 is overgenomen door het Airline History Museum in Kansas City (Missouri). Zij hebben het toestel op een dieplader gezet en opgehaald. Samen met veel onderdelen van andere Doves is men in twaalf uur terug gereden van Alabama naar het museum in Kansas City.

N772S De Havilland DH-104 Riley Dove Turbo Executive 400

De N772S wordt nu tentoongesteld in de museumhangaar. Laten we hopen dat in de toekomst dit museum de Dove naar een luchtwaardige conditie weet terug te brengen. Dat zal aan lange en vermoedelijk kostbare weg worden. “Time will tell…”

Oorsprong

De oorspronkelijk De Havilland DH-104 Dove is van 1946 tot en met 1967 in productie geweest. Dit model is een ontwerp van Ronald Bishop  die ook verantwoordelijk was voor de fraaie De Havilland DH98 Mosquito en later de De Havilland DH106 Comet Airliner.
De Dove was de opvolger van de succesvolle De Havilland Dragon Rapide toestellen. Er zijn 544 DH.104’s gebouwd.

De G-ARDE De Havilland DH.104 Dove 6 is een oorspronkelijke Dove (Schaffen-Diest, 12 augustus 1989)

Opties voor conversie

De conversie van de N7772S is uitgevoerd door de Riley Aeronautics Corporation van Jack M. Riley uit Fort Lauderdale in Florida. Het werd daarmee een DH.104 Turbo Executive 400. De eerste Riley Dove vloog in 1963. De conversie bestond uit een zestal opties waar de klant een keuze in kon maken.

Riley conversion opties:
  1. Bij de eerste conversie optie werden de (bij de N772S) twee Havilland Gipsy Queen 70 Mk.2 zescilinder luchtgekoelde motoren van ieder 380 pk (279 kW) vervangen door modernere achtcilinder turbo-supercharged Lycoming IO-720-A1A exemplaren, eveneens goed voor 400 pk (294 kW). Dit is een motor die bijvoorbeeld ook op de Piper PA-30 Comanche 400 is toegepast. Meest in het oog springende modificatie was de schuine staart. Deze verving de meer ronde oorspronkelijke staart. Er zijn overigens ook conversies uitgevoerd zonder de staart aan te passen, die kregen de naam ‘Riley Dove 2’ mee. Tot slot werd bij de eerste optie ook de hoofdligger aangepast als “fatigue-free”. Door deze aanpassingen werd de kist een stuk sneller en het gewicht nam af met 363 kg.
  2. De tweede optie  was een aanpassing in de cockpit. Het instrumentenpaneel werd aangepast naar één geheel en werd overzichtelijker.
  3. De derde optie was het verzinken van de popnagels van de vleugels en een epoxy coating aanbrengen op de vleugelvoorrand.
  4. Als vierde kon de cabinedeur vervangen worden door een exemplaar met een trap erin.
  5. Optie vijf was het restylen van het cabine interieur. De stoelen werden opnieuw bekleed en er werd betere geluidsisolatie aangebracht.
  6. Ten slotte kon de eigenaar ervoor kiezen om de kist opnieuw te laten spuiten. Daarbij werd gebruik gemaakt van epoxy-houdende verf voor een lage bescherming van het toestel.

Ook in Engeland

Naast conversies in Florida werden buiten de VS de conversies uitgevoerd door McAlpine in Engeland. Zij deden dit op Luton Airport bij Londen. De verkoop werd geleid door Keegan aviation.

Advertentie van de Britse conversie van de Dove (The Aviation Ancestry Database)

In totaal is er bij zeventien Doves een conversie uitgevoerd. Vier daarvan zijn bij McAlpine uitgevoerd, de rest bij Riley in de VS.

AirVenture

De N772S kwamen we tegen in de zomer van 2017. Toen was dit toestel te gast op de jaarlijkse EAA AirVenture op Oshkosh in Wisconsin. Het evenement waarbij wij ons als een kind in een snoepwinkel wanen! 🙂
In 2017 was dit de enige Riley Dove in de VS en de enige luchtwaardige ter wereld. Helaas is dat nu (hopelijk niet definitief) voorbij.

F-BGOA

We zijn ooit maar één andere Riley Dove tegengekomen in onze luchtvaartcarrière. dat was op Toussus Le Noble (LFPN) bij Parijs. daar stond in 1991 de F-BGOA. Deze omgebouwde DH.104 Dove (c/n 04344) uit 1952 stond toen al stored op dit veld en werd voor instructiedoeleinden gebruikt voor een lokale luchtvaartopleiding.

F-BGOA De Havilland DH-104 Riley Dove Turbo Executive 400 (Toussus le Noble, mei 1991)

 

 

Geef een reactie