AirlinersMuseumWrecks & Relics

F-BHRA Sud Aviation SE 210 Caravelle III van Air France, het eerste productietoestel

F-BHRA Sud Aviation SE 210 Caravelle III – Air France

Baarlo, 29 september 2018 – Deze keer een pareltje uit de burgerluchtvaartgeschiedenis; de allereerste productie Caravelle. Je zou verwachten dat je hiervoor naar een gerenommeerd Frans luchtvaartmuseum moet, maar niets is minder waar. Dit toestel is gewoon in Nederland te bewonderen!
De F-BHRA, want daar hebben we het over, maakt deel uit van de privécollectie vliegtuigen bij PS Aero van Piet Smedts uit het Limburgse Baarlo. Daar heeft de voormalige autohandelaar zich helemaal toegelegd op het verhandelen van oude vliegtuigen. Hij verzamelt, maar verkoopt ook.
De Sud Aviation Caravelle was het eerste verkeersvliegtuig met straalmotoren dat voor de middellange afstand was ontworpen. De Caravelle behoorde tot de eerste generatie passagiersvliegtuigen met straalmotoren. Een tijdgenoot was de De Havilland DH.106 Comet. De Caravelle had een aantal structurele onderdelen met dit toestel gemeen. Zo was de neussectie van hetzelfde ontwerp en ook de cockpit lay-out was hiervan overgenomen.

F-BHRA Sud Aviation SE 210 Caravelle III – Air France

Een Caravelle is goed te herkennen aan de kenmerkende driehoekige cabineramen. Deze “patrijspoortjes” zijn relatief kleiner, maar boden evenveel zicht naar beneden voor de passagiers als de vaker gebruikte ronde of ovalen raampjes.

Kenmerkend aan de Caravelle zijn de driehoekige raampjes
Wist je dat...
…de eerste versies van de Caravelle uitgerust waren met een remparachute? Dat is te zien bij de Caravelle I die tentoongesteld staat in het techniekmuseum van Oslo. Daar staat de LN-KLH (c/n 3) met de parachute er nog aan vast.

De LN-KLH Sud Aviation SE 210 Caravelle III met remparachute in het techniekmuseum in Oslo

182 exemplaren

Van de Caravelle zijn twee prototypes gemaakt. Daarna zouden nog 180 productietoestellen vervaardigd worden. En de F-BHRA was daarvan de eerste met constructienummer 1. Op 18 mei 1958 vloog dit toestel voor het eerst met de tijdelijke testregistraie F-WHRA. Daarna werd het de F-BHRA en is op 3 april 1959 afgeleverd aan Air France. Vanaf 6 mei 1959 is deze Caravelle gebruik genomen door op de lijndiensten in Europa en het gebied rond de Middellandse Zee. De naam die het toestel meekreeg was ‘Alsace’ (Elzas). Alle Air France Caravelles hadden in die tijd Franse streeknamen op de neus staan.

F-BHRA met de naam “Alsace” op de neus

Dit toestel is oorspronkelijk gebouwd als Caravelle I in een serie van twintig stuks. In 1961 is de F-BHRA aangepast naar de Caravelle III standaard met nieuwere motoren. Uiteindelijk is de F-BHRA zeventien jaar in dienst geweest en heeft in totaal 29.174 uur gevlogen. In december 1975 bleef het toestel definitief aan de grond.

Sleutelkist

Op 5 februari 1976 kreeg de Caravelle een rol als sleutelkist bij het opleidingscentrum voor mechanica in Vilgénis ten zuiden van Parijs. Over de weg werd het toestel in drie delen op diepladers van de luchthaven Orly naar de hangaarruimte H66 bij Vilgénis gebracht.

Naar Nederland

Zo’n dertig jaar lang werden met behulp van de F-BHRA generaties vliegtuigmonteurs opgeleid. In 2005 werd de opleiding gesloten en in juni 2006 verhuisde de Caravelle naar Le Bourget. De kosten van deze verhuizing: € 485.000,-. In december 2010 waren er nog plannen om het toestel naar de Airbusfabriek in Toulouse te brengen maar uiteindelijk werd het toestel in april 2011 verkocht aan Piet Smedts. Hij verzorgde zelf op 29 juli 2011 het transport van deze bijzondere Caravelle naar Nederland.

De F-BHRA met de naam “Alsace” staat sinds 29 juli 2011 in Baarlo

Sindsdien is het toestel op afspraak te bezichtigingen op het terrein van PS Aero in Baarlo. Het toestel is in een goede conditie. De Caravelle kan ook van binnen bekeken worden. Het interieur ziet er nog prima uit en heeft helemaal de sfeer van de jaren zestig.

Het interieur is nog compleet een geeft een mooi tijdbeeld

Ook het cockpitinterieur is compleet. Hier nog geen beeldschermen of digitale klokjes. Alles lekker analoog met veel wijzertjes en knopjes.

De cockpit van de F-BHRA

PS Aero is geen museum maar een handelsbedrijf. De toestellen in Baarlo zijn in principe te koop. Dat geldt ook voor deze Caravelle. Prijs op aanvraag.

Aviodrome

Sinds begin 2005 zijn er geen vliegende Caravelles meer. In Nederland is naast de F-BHRA de cockpitsectie van de PH-TRO te vinden. Die staat in het luchtvaartmuseum Aviodrome op Lelystad airport. De PH-TRO was eveneens een Caravelle III uit 1960 (c/n 33) en heeft van 1969 tot en met 1975 bij Transavia gevlogen.

De cockpit van de PH-TRO Sud Aviation SE 210 Caravelle III van Transavia Holland in Aviodrome

Een gedachte over “F-BHRA Sud Aviation SE 210 Caravelle III van Air France, het eerste productietoestel

Geef een reactie