Sportvliegtuigen

PH-MJS Beech A23A Musketeer Custom III op Midden-Zeeland

PH-MJS Beech A23A Musketeer Custom III

Midden-Zeeland, 15 september 2020 – Op het Zeeuwse vliegveld Midden-Zeeland zagen we het afgelopen najaar de PH-MJS staan. We troffen deze Beechcraft A23A Musketeer Custom III voor het eerst en dat terwijl dit toestel al ruim 28 jaar in Nederland staat ingeschreven. Het feit dat we dit toestel nog niet eerder hebben gezien is er vermoedelijk in gelegen dat deze Musketeer een buitenlandse eigenaar heeft.
De Musketeer was te vinden bij Vliegwerk Holland op het vliegveld van Midden-Zeeland. Dit onderhoudsbedrijf treed tevens op als (verplichte) Nederlandse vertegenwoordiger voor de Belgische eigenaar H.E.C. Peeters.

Down Under

De PH-MJS heeft constructienummer M-1077, is in 1967 gebouwd en kreeg toen de tijdelijke Amerikaanse registratie N2824B. In 1968 dook het toestel op “Down Under” en werd het de VH-MJS in Australië. Die registratie stond voor de eerste eigenaar; S.J. Middleton uit Bellevue Hill bij Sidney.
Midden Jaren zeventig was deze kist gebaseerd in Melbourne. Tussen 1987 en 1990 was de VH-MJS niet actief. Uiteindelijk is het toestel in 1992 verhuisd naar Nederland. In ons land werd het op 29 oktober 1992 de PH-MJS. Lekker makkelijk, alleen van de “V” hoefde een “P” gemaakt te worden.

PH-MJS Beech A23A Musketeer Custom III

Diverse versies

De eerste versie van Model 23 van Beechcraft vloog op 23 oktober 1961 en kreeg op 20 februari 1962 het felbegeerde typecertificaat. Dit ontwerp kreeg de naam Musketeer mee. Later is er een lichtere trainingsversie van ontwikkeld, de Beech 19 Musketeer Sport. De Beech 24R is de versie met een intrekbaar landingsgestel die de naam Sierra meekreeg. Uit zo’n beetje alle modelnamen zijn weer subversies ontwikkeld.
De PH-MJS is een Musketeer Custom III. Dit model week iets af van de Musketeer II. Verschillen waren een iets hoger startgewicht en enkele interieurwijzigingen. Kregen de eerste A23’s nog een Lycoming motor mee. De latere modellen (Musketeer II en Musketeer Custom III) waren voorzien van een Continental krachtbron. De PH-MJS is uitgerust met een Continental IO-346-A van 165 pk (123 kW).

PH-MJS Beech A23A Musketeer Custom III

De Beech Model 23 moest in de markt een antwoord bieden op de populaire Cessna 172 en de Piper PA-28 Cherokee. Van de A23A Musketeer Custom III zijn er 194 gemaakt. In totaal zijn er van de Beech 19/23/24 reeks 4.366 exemplaren gefabriceerd.

Geef een reactie