Almere, 23 december 2020 – Driekwart eeuw geleden, op 22 december 1945 vloog in Wichita de allereerste Beechcraft Model 35 Bonanza. Dit eerste vliegende exemplaar was de NX80150, het derde prototype (c/n 3) van dit model met zijn typerende V-staart.
De eerste twee Bonanza’s waren gebouwd voor statische proeven en vlogen niet. Nummer drie was de eerste om te vliegen. Het toestel werd gevlogen door testpiloot Vern Louis Carstens. Na testvluchten met in totaal drie prototypes kreeg dit model op 25 maart 1947 zijn typegoedkeuring. Vanaf dan konden de Bonanza’s gebouwd worden en afgeleverd aan de klanten.
Het eerste vliegende prototype had een 160 pk (117 kW) sterke Lycoming O-290-A motor met vier cilinders. Vanaf het tweede vliegende prototype (NX80040, c/n 4) kreeg de Bonanza al een sterkere zescilinder E185 motor van Continental. Deze leverde 165 pk (121 kW).
The doctor killer
De Bonanza kreeg indertijd de naam ‘the doctor killer’ mee. Dat kwam omdat in de beginjaren er nog wel eens ongelukken met dit toestel gebeurden doordat onervaren privévliegers met dit relatief complexe toestel aan de haal gingen. De Bonanza was (en is) een duur toestel. Vandaar dat vooral gefortuneerden deze kist aanschaften, waaronder doktoren. Wanneer deze overmoedig waren bij het vliegen met een Bonanza’s kon dat nog wel eens fout aflopen. Doordat de fabrikant gelijk daarop een gedegen opleidingsprogramma ontwikkelde werd de reputatie van de Bonanza snel beter.
Debonair
Van de Bonanza met V-staart is ook een versie met een conventionele staart ontwikkeld. Deze ging aanvankelijk door het leven als Beech Model 33 Debonair. Later werd dit gewijzigd in Bonanza.
Een verlengde Model 33 werd de zespersoons Model 36. Dit ontwerp heeft twee openslaande deurtjes aan de linkerkant om het instappen te vergemakkelijken.
Varianten
Er zijn diverse varianten van de Bonanza op de markt verschenen. Veelal werd een nieuwe variant met een opvolgende letter aangeduid. Sommige toestellen zijn uitgerust met tiptanks om het vliegbereik te vergoten.
De Beech F33C Bonanza is zelfs in staat om aerobatics te vliegen. Ook de Nederlandse Rijksluchtvaartschool had het model F33C in de vloot.
Verder zijn enkele Bonanza’s uitgerust met turbinemotoren. Dit is evenwel een aanpassing die niet door Beechcraft zelf is uitgevoerd.
Twin Bonanza
Dan is er ook nog een Model 50 Twin Bonanza. Hoewel de naam dit doet vermoeden is dit niet een Bonanza met twee motoren. Dit ontwerp is 50% groter dan de eenmotorige basisvariant en heeft eigenlijk geen genen overgenomen van de Beech Model 35.
Travel Air / Baron
Een model dat wel de genen van de Bonanza in zich heeft is de Beech Model 95 Travel Air. Dit is in feite een Bonanza met twee motoren. Uit de Travel Air is de latere Beech Baron voortgekomen. Dat laatste model wordt ook nog altijd geproduceerd.
Still going strong!
Tussen 1947 en 1982 is de Beech Model 35 in productie geweest. De Beech Model 33 Bonanza met zijn rechte staart was tussen 1960 en 1995 leverbaar. De langere Beech Model 36 Bonanza was vanaf 1968 te verkrijgen en is nog altijd als Beech G36 Bonanza te bestellen. Daarmee is de Bonanza het langst geproduceerde vliegtuig ooit. Inmiddels zijn er al meer dan 17.000 exemplaren van dit succesnummer van de band gerold. And still going strong!
Nederlandse Bonanza’s
In het Nederlandse luchtvaartregister staan momenteel maar vier Bonanza’s ingeschreven, de PH-ALB, PH-BNK, PH-KPR en de PH-MOP.
In totaal hebben er 42 Bonanza’s een PH-registratie gekregen. De meeste exemplaren (28) waren voor de Rijksluchtvaartschool/KLM Luchtvaartschool (nu de KLM Flight Academy) op Groningen Airport Eelde. De PH-BNK is de enige overgebleven Beech F33C uit die tijd.
Alle Nederlandse Bonanza’s hadden een rechte staart. Er heeft nimmer een V-Bonanza een PH-kenmerk gehad.
Nederlandse Beech Model 33/35/36 Bonanza’s |
||||
Registratie | Type | C/N | Eigenaar | Opmerking |
PH-ALB | Beech G36 Bonanza | E-4023 | O.F. Albers | |
PH-ASA | Beech F33A Bonanza | CE-1437 | Air Service Limburg | to D-EZBW, N442RG |
PH-ASB | Beechc A36 Bonanza | E-1773 | Air Service Limburg | to D-EPHC, SP-KTZ |
PH-BNA | Beech F33C Bonanza | CJ-130 | Rijksluchtvaartschool | to G-BTHW, N447NA |
PH-BNB | Beech F33C Bonanza | CJ-131 | Rijksluchtvaartschool | cr 12/04/88 IJsselmeer |
PH-BNC | Beech F33C Bonanza | CJ-132 | Rijksluchtvaartschool | to G-BTSK, N249A |
PH-BND | Beech F33C Bonanza | CJ-133 | Rijksluchtvaartschool | to G-BTTF, G-OAHC |
PH-BNE | Beech F33C Bonanza | CJ-134 | Rijksluchtvaartschool | to G-BTTH, N249WL |
PH-BNF | Beech F33C Bonanza | CJ-135 | Rijksluchtvaartschool | to G-BTFN, N249SL, N833AB |
PH-BNG | Beech F33C Bonanza | CJ-136 | Rijksluchtvaartschool | to G-VICM |
PH-BNH | Beech F33C Bonanza | CJ-137 | Rijksluchtvaartschool | to G-BUAZ, G-COLA |
PH-BNI | Beech F33C Bonanza | CJ-138 | Rijksluchtvaartschool | cr 10/05/90 Aduarderzijl |
PH-BNJ | Beech F33C Bonanza | CJ-139 | Rijksluchtvaartschool | to N669KM |
PH-BNK | Beech F33C Bonanza | CJ-140 | A.F.W. van Gils | |
PH-BNL | Beech F33C Bonanza | CJ-141 | Rijksluchtvaartschool | to G-UNST, cr Ashford 27/09/91 |
PH-BNM | Beech F33C Bonanza | CJ-145 | Rijksluchtvaartschool | to G-CCON, G-CGON, N133DA, cr Sugarland, TX, 20/08/01 |
PH-BNN | Beech F33C Bonanza | CJ-146 | Rijksluchtvaartschool | cr 18/05/78 Gander (C) |
PH-BNO | Beech F33C Bonanza | CJ-147 | Rijksluchtvaartschool | to G-BTJI, N249WH |
PH-BNP | Beech F33C Bonanza | CJ-148 | Rijksluchtvaartschool | cr 29/11/88 Hijken |
PH-BNR | Beech F33C Bonanza | CJ-149 | Rijksluchtvaartschool | cr 23/04/87 Eelde |
PH-BNS | Beech F33A Bonanza | CE-955 | Rijksluchtvaartschool | cr 20/05/95 Hohe Linzl (OE) |
PH-BNT | Beech F33A Bonanza | CE-957 | Rijksluchtvaartschool | to G-BTZA |
PH-BNZ | Beech B36TC Bonanza | EA-398 | Bibio NV, Antwerpen (OO) | to N900ZZ |
PH-BWA | Beech A36AT Bonanza | E-2581 | KLM Luchtvaartschool | to ZS-PND |
PH-BWB | Beech A36AT Bonanza | E-2607 | KLM Luchtvaartschool | to N76498 |
PH-BWC | Beech A36AT Bonanza | E-2609 | KLM Luchtvaartschool | cr 08/06/00 Smilde |
PH-BWD | Beech A36AT Bonanza | E-2611 | KLM Luchtvaartschool | cr 08/06/00 Smilde |
PH-BWE | Beech A36AT Bonanza | E-2615 | KLM Luchtvaartschool | to N1568, ZP-BHU |
PH-BWF | Beech A36AT Bonanza | E-2617 | KLM Luchtvaartschool | to N261AL |
PH-BWG | Beech A36AT Bonanza | E-2619 | KLM Luchtvaartschool | to N195FL |
PH-BWH | Beech A36AT Bonanza | E-2621 | KLM Luchtvaartschool | to N5461 |
PH-BWI | Beech A36AT Bonanza | E-2625 | KLM Luchtvaartschool | to N8345, N94JV |
PH-CMC | Beech F33A Bonanza | CE-1598 | Centaurus | to D-ERMC |
PH-DRL | Beechc A36 Bonanza | E-1784 | Atlantic Bridge Aviation Ltd, Lydd (G) | to G-CHGI |
PH-ERK | Beech F33A Bonanza | CE-909 | N.M. Wagenaar | to N123RK |
PH-HGG | Beech B36TC Bonanza | EA-683 | PARC Air | to SE-MLB |
PH-KMP | Beech F33A Bonanza | CE-1623 | Beheermaatschappij Het Geldschip | to D-EFIT, N844H |
PH-KPR | Beech A36 Bonanza | E-3012 | A.R. Koch / R.J. Proper | |
PH-MOP | Beech F33A Bonanza | CE-1169 | H. van Oorschot | |
PH-MEY | Beech F33A Bonanza | CE-1434 | H.C. Nadaud, Crosne (F) | to F-GMEY |
PH-NFF | Beech D35 Bonanza | D-3637 | Aviolanda Maatschappij voor Vliegtuigbouw | to HB-EGS, D-EVGS |
PH-RUB | Beech A36AT Bonanza | E-2719 | Expoitatiemaatschappij Waterland | to (D-EZGO), D-EPLL, G-TRJB |
Verder zijn er nog een paar buitenlands geresisteerde Bonanza’s in ons land. De meest opvallende is daarbij de N25FP Beech A36 Bonanza 36 in zijn “Lekker Puh” kleurenschema dat op verzoek van de eigenaar ontworpen is door de kunstenaar TRIK©.
De enige V-Bonanza die in ons land verblijft is de N888DB. Dit is een Beech V35B Bonanza uit 1977. Dit is één van de latere V-Bonanza’s. Een erg fraai toestel welke uitgerust is met tiptanks.
Buitenlandse Beech Model 33/35/36 Bonanza’s in Nederland |
||||
Registratie | Type | C/N | Eigenaar | Opmerking |
D-ECBL | Beech A36 Bonanza 36 | E-1541 | NB | Based Maasticht-Aachen |
D-EJAA | Beech A36 Bonanza 36 | E-990 | Bouwman | Based Hilversum |
N100WS | Beech F33A Bonanza | CE-1202 | Aircraft Guaranty Corp Trustee | Based Maasticht-Aachen |
N25FP | Beech A36 Bonanza 36 | E-2720 | G. Kok | Based Lelystad |
N888DB | Beech V35B Bonanza | D-10076 | Transal Aero Services | Based Midden-Zeeland |
OO-EOD | Beech F33A Bonanza | CE-291 | Transal Aero Services | Stored Midden-Zeeland |
De gegevens over de historie van Nederlandse Bonanza’s is mede tot stand gekomen door raadpleging van de website van Herman Dekker (www.hdekker.info).
Een gedachte over “De eerste Beech Bonanza vloog 75 jaar geleden”
Dank voor het mooie Beechcraft Bonanza verhaal. Ik heb het genoegen een paar honderd uur KLS Beechcraft BE36 AT in mijn logboek te hebben mogen bijschrijven. Bijzonder fijn toestel, gaf mij (tot dan enkel ervaring op Cessna 172, Fuji FA200 (of FH20), Slingsby Firefly en Piper Archer) het gevoel dat het een soort vliegende Mercedes was. Dankzij je artikel weet ik nu dat de Bonanza het vliegtuig is dat het langst in productie is. En dat de eerste versie al net na de Tweede Wereldoorlog vloog. Mooi artikel om te bewaren! Dank!