AirShowUltralights

Een luchtig verhaal over de D-MLME Zlin Savage Bobber

D-MLME Zlin Aviation Savage Bobber

Hoogeveen, 14 mei 2015 – Vandaag houden we het licht en luchtig! De Zlin Savage Bobber is echt iets aparts. Het is een zeer minimalistisch ogend vliegtuig, maar biedt toch heel veel opties aan de koper. Als basis is een Zlin Savage Classic genomen, het eerste model in deze familie die door het Tsjechische Zlin in 1997 is ontwikkeld. De Savage modellen zijn afgeleid van de legendarische Piper PA-18 Super Cub.

D-MLME Zlin Aviation Savage Bobber

Bij de Bobber zijn de vleugels, de romp, het onderstel en de besturing van de Savage Classic gebruikt. Het resulteert in een toestel dat 472,5 kilo weegt waardoor dit toestel in de ultralight-klasse valt.
Op het oog is dit vliegtuig zeer kaal uitgevoerd. Dat komt door het ontbreken van de bekleding van de romp. Je kijkt er dwars doorheen! In totaal scheelt dat zo’n 25 kilo aan gewicht. Bijkomend voordeel is dan weer dat het toestel goed bestand is tegen zijdelingse rukwinden, die hebben bijna geen vat op het toestel.
Hoewel dit een erg kaal vliegtuig lijkt zijn er toch tal van opties die de koper kan kiezen. Zo kunnen er drijvers in plaats van wielen gemonteerd worden. En als gewone wielen niet genoeg zijn, bijvoorbeeld bij gebruik als bushplane, dan kunnen er grote 29 inch ‘Alaskan Bushwheels’ gemonteerd worden. Ook een zes inch verlengd landingsgestel is een optie.

D-MLME Zlin Aviation Savage Bobber

Er zijn twee motorkeuzes, beide van Rotax. De 912UL van 80 pk kan gemonteerd worden, maar ook de 100 pk sterke 912S.
Voor de veiligheid kan een ballistisch reddingsysteem van Junkers gemonteerd worden. Deze noodparachute kan, in geval van onbestuurbaarheid, het toestel aan een parachute veilig laten neerkomen.

In deze zwarte koker zit het ballistische reddingsysteem

Een ander veiligheidsaspect is de zespuntsveiligheidsgordel. Deze geven aan de inzittenden een veilig gevoel bij het ontbreken van de deuren. En voor de koukleumen; voor koud weer zijn ook cabineverwarming en een kit voor het omsluiten van het hele cabinegedeelte beschikbaar.

D-MLME Zlin Aviation Savage Bobber

Om het toestel nog meer een persoonlijk tintje te geven zijn onder andere de volgende extra’s toepasbaar:

  • 15 verschillende kleuren voor de motor
  • 20 beschikbare kleuren voor de gelaste romp
  • 2 soorten chroom
  • 8 soorten hoogwaardig leder
  • 10 soorten bagagehouders
  • 3 kleuren veiligheidsgordels
  • 2 soorten zittingen (inclusief de optie van hoogwaardige zitting uit de motorindustrie)
  • 10 verschillende laksystemen
  • 4 kleuren voor de propellers
  • 2 soorten originele instrumentenpanelen (zelfs machinaal bewerkt)
  • speciale banden en remmen
  • structuurkleuren voor de rompbuizen
  • specifieke steunen voor bijvoorbeeld metalen brandstoftanks, surfplanken, visstokken of jachtgeweren
De lederen tassen en zittingen kunnen naar smaak worden samengesteld

D-MLME

De Zlin Savage Bobber D-MLME kwamen we in 2015 tegen tijdens ‘Wings & Wheels’ op het vliegveld van Hoogeveen. Dit evenement werd op Hemelvaartsdag van dat jaar gehouden. De D-MLME stamt uit 2011 en hoort thuis op Haren-Dankern. Dit is een Duits ultralight vliegveldje net over de grens bij Ter Apel. De D-MLME heeft constructienummer 212 en is uitgerust met de 100 pk sterke Rotax 912 ULS motor. Het toestel is eigendom van de Nederlander Leon Eikens uit Ter Apel.

D-MLME Zlin Aviation Savage Bobber

Verse lucht

De Zlin Savage in de Bobber uitvoering is geen alledaags vliegtuig. Vanwege het ontbreken van de rompbekleding oogst dit kistje veel belangstelling. Dat was op Hoogeveen ook zeker het geval! En in het licht van de huidige coronaproblematiek is dit naar alle waarschijnlijkheid één van de best scorende vliegtuigen voor wat betreft de tijd die verstrijkt bij het geheel verversen van de aanwezige lucht in de cabine. Coronaproof! 😉

D-MLME Zlin Aviation Savage Bobber

2 gedachten over “Een luchtig verhaal over de D-MLME Zlin Savage Bobber

Laat een reactie achter bij Ben Ubachs Reactie annuleren