Roedelvorming op vliegveld Teuge

PH-PHX Christen A-1 Husky

Teuge, 30 december 2020 – Roedelvorming is een bekend verschijnsel bij honden. Een ras dat zich daar bij uitstek voor leent is de husky. Deze werklustige Siberische sledehonden leven graag in gezelschap van elkaar. En nu de wolf (waar de hond van afstamt) zijn intrede op de Veluwe gedaan lijkt te hebben is het niet verwonderlijk dat ook Husky’s in deze regio gedijen. Op Teuge zijn er nu twee gesignaleerd!

Husky 1

Op één van de laatste dagen van het jaar kon men op Teuge een nieuwe bewoner verwelkomen. Het was de PH-PHX Christen A-1 Husky. Dit toestel was van Chris Neidt van CNE Air op Breda/Seppe en is op 29 december 2020 overgenomen door Bert van de Bunte van Van de Bunte Aviation op Teuge. Daar zal deze Husky de vloot komen versteken voor onder andere het slepen van luchtreclame of zweefvliegtuigen.

PH-PHX Christen A-1 Husky

Husky 2

De PH-PHX is de tweede Husky die dit laatste kwartaal van het jaar op Teuge neergestreken is. Eerder werd op 3 november 2020 de PH-DOG ingeschreven van Lex Versteeg van Skydeck Teuge.

PH-DOG Aviat A-1C-180 Husky

De PH-DOG is een Aviat A-1C-180 Husky. Met dit toestel zal ervaring opgedaan gaan worden in het vliegen met staartwielkisten. Ook zal de PH-DOG nog voorzien worden van een sleepinrichting zodat er ook reclame en zwevers mee gesleept kunnen worden.

PH-DOG Aviat A-1C-180 Husky

Christen en Aviat

De PH-PHX en PH-DOG zijn beide Husky’s. De Husky werd rond 1985 ontwikkeld door Christen Industries. Het mag niet verbazen dat de goede eigenschappen van de Piper PA-18 Super Cub tot dit model hebben geleid. De Husky heeft sterke gelijkenissen met de Super Cub. Toch is de Husky een ander ras.

PH-DOG Aviat A-1C-180 Husky

Christen Industries was in 1972 opgericht door Frank L. Christensen om zijn Christen Eagle II te bouwen. Dit is een aerobatic-kistje die afgeleid is van de Pitts Special.

PH-PHX Christen A-1 Husky

De eerste Christen A-1 Husky vloog in 1986 en het jaar daarop startte de productie. Die productie liep door tot 1991. Toen werd Christen Industries overgenomen door Aviat Aircraft. Vanaf dan worden de toestellen aangeduid als Aviat A-1 Husky.

PH-PHX

PH-PHX Christen A-1 Husky

Aangezien de PH-PHX gebouwd is in 1990 is het een Christen A-1 Husky. Dit toestel is uitgerust met een forse Lycoming O-360-C1G motor van 180 pk (134 kW). Het toestel heeft eerst in Duitsland gevlogen als D-EFEO. Op 17 januari 2006 verscheen deze kist als PH-PHX in Nederland op naam van A.M. Prince uit Zonnemarie. De kist werd verkocht op 4 maart 2008 aan C.M. Struik uit Wolphaartsdijk en daarna op 26 juli 2012 aan C. Neidt van CNE-Air uit Roosendaal. Het constructienummer van de PH-PHX is 1130.

PH-PHX Christen A-1 Husky

Op de staart van de PH-PHX is een grote sticker aangebracht met daarop een husky afgebeeld. Daar staat ook op “Aviat Aircraft”. Dat klopt niet helemaal hebben we net kunnen lezen.

Op de staart van de PH-PHX staat Aviat Aircraft, maar deze Husky is bij Christen Industries gebouwd

PH-DOG

PH-DOG Aviat A-1C-180 Husky

De PH-DOG is een nieuwer toestel en stamt uit 2014. Dit exemplaar is vanwege zijn jongere bouwjaar bij Aviat gebouwd. De exacte typeaanduiding is Aviat A-1C-180 Husky. Het toestel is op 23 juli 2014 nieuw in Groot-Brittannië ingeschreven als G-OGGI. Op 15 april 2019 is de G-OGGI nog een keer van eigenaar gewisseld. Als G-OGGI is dit toestel op 3 september 2020 aangekomen.
Inmiddels is de Britse registratie per 6 oktober 2020 doorgehaald en gewisseld  (per 3 november 2020) voor een toepasselijke Nederlands kenmerk. De PH-DOG heeft constructienummer 3211 en is uitgerust met een Lycoming O-360-A1P van 180 pk (134 kW). Het toestel is nog als nieuw en had bij de koop nog maar 490 vlieguren op de teller.

PH-DOG Aviat A-1C-180 Husky

De PH-DOG is uitgerust met een forse propeller. Die harkt het toestel moeiteloos door het luchtruim.

PH-DOG Aviat A-1C-180 Husky heeft een flinke propeller
PH-DOG Aviat A-1C-180 Husky

Zoek de verschillen

Het verschil tussen beide toestellen zit met name in het maximale startgewicht. Dat is bij de PH-PHX 816 kg en bij de PH-DOG 998 kg. Bovendien heeft de PH-DOG een modernere cockpit met meer digitale instrumenten. Ook is het interieur met meer luxe afgewerkt dan bij de PH-PHX.

De cockpit van de PH-PHX Christen A-1 Husky
Het instrumentenpaneel van de PH-DOG Aviat A-1C-180 Husky

Luxe of niet, beide kisten zijn harde werkers. Ze staan te trappelen om vanaf Teuge te gaan opereren. Vandaag trok de PH-PHX er al twee keer op uit om een paar oefencircuitjes te maken.

PH-PHX Christen A-1 Husky

Niet in de roedel

Er leven in Nederland nog een vier ander Husky’s die niet in een roedel verblijven. Dit zijn de volgende toestellen:

  • PH-BON Aviat A-1 (c/n 1212 – bouwjaar 2012) op Soesterberg)
  • PH-ELT Christen A-1 (c/n 1131 – bouwjaar 1990) op Terlet
  • PH-GOZ Aviat A-1 (c/n 1211 – bouwjaar 1992) op Hilversum
  • PH-KIS Christen A-1 (c/n 1109 – bouwjaar 1989) op Rotterdam – The Hague

 

Geef een reactie