AirShowOld TimersPostzegels

F-AZTT CASA 1.131E Jungmann in de stijl van Léon Biancotto

F-AZTT CASA 1.131E Jungmann

La Ferté Alais, mei 2010 / juni 2014 – We kijken naar een fris oranje-zwarte CASA 1.131E Srs.2000 Jungmann. Het gaat om de F-AZTT. Deze dubbeldekker is eigendom van de Amicale Jean Baptiste Salis. Het toestel is gebaseerd op La Ferté Alais, even ten zuiden van Parijs. Daar hebben we de F-AZTT dan ook gefotografeerd tijdens de jaarlijkse Pinkstervliegshows in 2010 en 2014.

F-AZTT CASA 1.131E Jungmann

De CASA 1.131E is de Spaanse licentieversie van de van origine Duitse Bücker Bü 131 Jungmann. Na de Tweede Wereldoorlog zijn meer dan 550 van deze Jungmanns geproduceerd als lesvliegtuig voor de Spaanse luchtmacht. Toen deze eind jaren zestig en begin jaren zeventig werden afgestoten wisten velen hun weg naar civiele eigenaren te vinden.

De F-AZTT voert een formatie aan van nog twee Jungmanns en een Jungmeister

De F-AZTT heeft ook voor de Spaanse luchtmacht gevlogen. Welk militair serial daarbij hoorde is niet bekend. Het constructienummer van het toestel wordt aangegeven in het Franse luchtvaartregister als 2241.
Nu wil het geval dat de oorspronkelijke serie constructienummers in de 2000-serie liepen van 2000 tot en met 2230. Er is bekend dat toestellen die in het gebruik beschadigd raakten en die weer opgeknapt werden een nieuw constructienummer kregen, voorbij nummer 2230. Het hoogste bekende nummer daarbij is 2248. Het is dus waarschijnlijk dat de F-AZTT een exemplaar betreft dat beschadigd is geweest en herbouwd is ten tijde dat het bij de Spaanse luchtmacht vloog.

F-AZTT CASA 1.131E Jungmann

De F-AZTT is op 17 juli 2002 ingeschreven in het Franse luchtvaartregister. Het bouwjaar dat bij dit toestel vermeld wordt is 1950.

F-AZTT CASA 1.131E Jungmann

Léon Biancotto

De F-AZTT is een CASA 1.131E Srs.2000 Jungmann in de kleuren van de Franse aerobaticpiloot Léon Biancotto (27 mei 1927 – 22 augustus 1960).  Biancotto startte zijn luchtvaartcarrière als instructeur bij de Aeroclub Montluçon voordat hij begon met aerobatics. Tegelijkertijd was hij een testpiloot op lichte vliegtuigen.

Léon Biancotto in zijn F-BCSY Bücker Bü 131D Jungmann (Foto forum bdgest.com)

Lockheed Aerobatic Trophy

Léon Biancotto ontvangt zijn Lockheed Aerobatic Trophy in 1955 uit handen van Sir John Boothman (Foto: Flight, 26 augustus 1955)

In 1955, 1956 en 1958 won hij de prestigieuze Lockheed Aerobatic Trophy in het Britse Coventry. Dit waren de onofficiële wereldkampioenschappen op gebied van aerobatics, oftewel voltige zoals de Franse zeggen.

In 1955 deed Biancotto mee met een oranje-zwarte Stampe-Vertongen SV-4C. Zijn toestellen hadden als kenmerk een zwart/oranje geblokt richtingsroer.
Na de winst vatte het toestel op de terugweg vlam en brandde na een noodlanding geheel uit. Biancotto en zijn medevlieger François d’Huc Dressler bleven ongedeerd. D’Huc Dressler was overigens derde geworden dat jaar en zij deelden het vliegtuig tijdens de wedstrijd.

Zijstapje
François d’Huc Dressler was in 1955 uitvinder van de Aérocryptographie, de manier om aerobatic-figuren in de lucht in een soort steno-vorm op papier weer te geven. Zijn ideeën zijn begin jaren zestig verfijnd door de Spanjaard José Luis Aresti Aguirre tot wat men tegenwoordig ‘Aresti’ noemt.

Aérocryptographie werd later Aresti en is uitgevonden door François d’Huc Dressler

SR-7B Monitor

In 1956 deed Léon Biancotto opnieuw mee, nu met een nieuw toestel, de Stampe-Renard SR-7B Monitor. Dat toestel zou je kunnen omschrijven als een kruising tussen een Stampe-Vertongen SV-4 met maar één vleugel en een De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk.
Ook nu won Biancotto weer. En ook nu was zijn toestel oranje-zwart met een zwart-oranje geblokt richtingsroer. Dat toestel is overigens nog bewaard gebleven. Het is de OO-SRZ en staat in het luchtvaartmuseum in Brussel.

OO-SRZ Stampe-Renard SR.7B Monitor IV waarmee Léon Biancotto in 1956 in Coventry won

In 1957 werd Biancotto “slechts” tweede. De Tsjech Vilém Krysta won met zijn Zlin Z-226A. Het jaar daarop, 1958, zou hij voor de derde maal zegevieren in Coventry. Dat jaar vloog Léon Biancotto met een Zlin Z-226T.

Vol inversé

Wereldfaam verwierf hij op 14 mei 1957 met zijn Record du monde de vol inversé. Maar liefst 1 uur en 16 minuten bleef hij aaneengesloten op zijn kop vliegen met de OO-SRZ Stampe-Renard SR.7B Monitor IV tussen Cormeille en Pontoise! Een record dat stand zou houden tot 28 mei 1974. Toen verbeterde de Amerikaan John Leggatt dit met 2 uur, 15 minuten en 4 seconden.
Na afloop kwam Léon Biancotto met gevoelloze benen en knallende koppijn uit zijn toestel. Zijn hoofd op de ingezette foto hieronder van nét na de landing spreekt boekdelen.

De OO-SRZ in Brussel en Biancotto die uitstapt na zijn recordvlucht op 14 mei 1957 (Foto inzet: via leteckabadatelna.cz)

Op zijn Jungmann F-BCSY kwam deze opmerkelijke prestatie te staan. Deze is ook terug te vinden op de F-AZTT.

De verwijzing naar het wereldrecord op de kop vliegen op romp van de F-AZTT CASA 1.131E Jungmann

F-BCSY

Biancotto met de OO-SRZ op de voorpagina van het Franse blad ‘Pilote’ met de van juli 1960 een maand voor zijn dood

Het toestel waar Léon Biancotto mee vloog was de F-BCSY Bücker Bü 131D Jungmann. Dit was een voormalig Duits toestel dat uit de Tweede Wereldoorlog was overgebleven. Dit toestel werd opgeknapt en als F-BCSY werd het op 4 mei 1950 ingeschreven. Dit toestel was ook weer oranje-zwart uitgevoerd, net als zijn SV-4C en SR-7B. Op het toestel kwamen wedstrijden te staan waar hij aan had deelgenomen. Ook werd het wereldrecord op de kop vliegen op de romp vermeld. De F-AZTT is op dezelfde manier gespoten als de voormalige F-BCSY.

Dodelijk verongelukt

Biancotto overleed op 22 augustus 1960 bij een vliegtuigongeluk met de F-BFHA Nord 3202 (c/n 16) in Bratislava in Slowakije. Hij was daar als favoriet aan het trainen voor de eerste wereldkampioenschappen aerobatics toen zijn hoogteroer het begaf door een (toen nog) structureel defect van dit vliegtuigtype. Biancotto werd slechts 33 jaar.

Postzegel

In 1962 is ter ere van Léon Biancotto een postzegel uitgekomen in Hongarije. Daar werd een serie van negen zegels met als thema luchtvaart ontworpen door Kékesi, Làszlo, Zsigmond, Janos was de uitvoerder van de zegel. Op de postzegel uit de AirOnline.nl filateliecollectie is de Nord 3202 afgebeeld van Léon Biancotto in oranje, met het kenmerkende zwart-oranje geblokte richtingsroer.

De Hongaarse postzegel uit 1962 ter ere van Léon Biancotto, let op de geblokte staart

Eveneens om Biancotto te eren vliegt er tegenwoordig in Frankrijk nog een Noord 3202 in de kleuren van de omgekomen aerobatic piloot. Dat is de F-AZND 9c/n 59).

Van F-BCSY naar F-PCSY

Na zijn dood kwam de F-BCSY van Biancotto in handen van Nord Aviation. Zij verkochten het toestel aan Lucien Canu. Toen Canu begin jaren zeventig met dit toestel motorproblemen kreeg met zijn Hirth krachtbron maakte hij een noodlanding. Zijn beste optie was een in aanbouw zijnde landingsbaan bij Parijs. Zo werd dit het eerste toestel dat zou landen op Aéroport de Paris-Charles de Gaulle!

F-PCSY Bücker Bü 131D Jungmann (La Ferté Alais, juni 1986)

Canu restaureerde het toestel en bouwde er een Lycoming O-360 motor in van 180 pk (132 kW). De F-BCSY kwam te vallen onder de Franse amateurbouw-regels. Dergelijke toestellen beginnen met de registratie F-P… Zodoende werd de F-BCSY omgeregisteerd naar F-PCSY. Het toestel kreeg een cockpitkap, maar die is later weer verwijderd. Ook het constructienummer gewijzigd naar 01. Soms wordt dit toestel aangeduid als Canu 01 maar in het Franse register is het als Bücker Bü 131D Jungmann ingeschreven. Het toestel staat nog steeds op de familienaam Canu geregistreerd. Xavier, Jerome en Stephane Canu zijn momenteel de eigenaren van de F-PCSY.
De F-PCSY heeft ook een tijdje met zijn oranje-zwarte beschildering gevlogen. Op het moment dat wij het toestel tegenkwamen (La Ferté Ailais, mei 1986) zag het historische kistje er wit uit met onder andere een rood geblokt richtingsroer in de geest van Biancotto.

Geef een reactie