La Ferté Alais, mei 2010 / juni 2014 – We kijken naar een fris oranje-zwarte CASA 1.131E Srs.2000 Jungmann. Het gaat om de F-AZTT. Deze dubbeldekker is eigendom van de Amicale Jean Baptiste Salis. Het toestel is gebaseerd op La Ferté Alais, even ten zuiden van Parijs. Daar hebben we de F-AZTT dan ook gefotografeerd tijdens de jaarlijkse Pinkstervliegshows in 2010 en 2014.
De CASA 1.131E is de Spaanse licentieversie van de van origine Duitse Bücker Bü 131 Jungmann. Na de Tweede Wereldoorlog zijn meer dan 550 van deze Jungmanns geproduceerd als lesvliegtuig voor de Spaanse luchtmacht. Toen deze eind jaren zestig en begin jaren zeventig werden afgestoten wisten velen hun weg naar civiele eigenaren te vinden.
De F-AZTT heeft ook voor de Spaanse luchtmacht gevlogen. Welk militair serial daarbij hoorde is niet bekend. Het constructienummer van het toestel wordt aangegeven in het Franse luchtvaartregister als 2241.
Nu wil het geval dat de oorspronkelijke serie constructienummers in de 2000-serie liepen van 2000 tot en met 2230. Er is bekend dat toestellen die in het gebruik beschadigd raakten en die weer opgeknapt werden een nieuw constructienummer kregen, voorbij nummer 2230. Het hoogste bekende nummer daarbij is 2248. Het is dus waarschijnlijk dat de F-AZTT een exemplaar betreft dat beschadigd is geweest en herbouwd is ten tijde dat het bij de Spaanse luchtmacht vloog.
De F-AZTT is op 17 juli 2002 ingeschreven in het Franse luchtvaartregister. Het bouwjaar dat bij dit toestel vermeld wordt is 1950.
Léon Biancotto
De F-AZTT is een CASA 1.131E Srs.2000 Jungmann in de kleuren van de Franse aerobaticpiloot Léon Biancotto (27 mei 1927 – 22 augustus 1960). Biancotto startte zijn luchtvaartcarrière als instructeur bij de Aeroclub Montluçon voordat hij begon met aerobatics. Tegelijkertijd was hij een testpiloot op lichte vliegtuigen.
Lockheed Aerobatic Trophy
In 1955, 1956 en 1958 won hij de prestigieuze Lockheed Aerobatic Trophy in het Britse Coventry. Dit waren de onofficiële wereldkampioenschappen op gebied van aerobatics, oftewel voltige zoals de Franse zeggen.
In 1955 deed Biancotto mee met een oranje-zwarte Stampe-Vertongen SV-4C. Zijn toestellen hadden als kenmerk een zwart/oranje geblokt richtingsroer.
Na de winst vatte het toestel op de terugweg vlam en brandde na een noodlanding geheel uit. Biancotto en zijn medevlieger François d’Huc Dressler bleven ongedeerd. D’Huc Dressler was overigens derde geworden dat jaar en zij deelden het vliegtuig tijdens de wedstrijd.
SR-7B Monitor
In 1956 deed Léon Biancotto opnieuw mee, nu met een nieuw toestel, de Stampe-Renard SR-7B Monitor. Dat toestel zou je kunnen omschrijven als een kruising tussen een Stampe-Vertongen SV-4 met maar één vleugel en een De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk.
Ook nu won Biancotto weer. En ook nu was zijn toestel oranje-zwart met een zwart-oranje geblokt richtingsroer. Dat toestel is overigens nog bewaard gebleven. Het is de OO-SRZ en staat in het luchtvaartmuseum in Brussel.
In 1957 werd Biancotto “slechts” tweede. De Tsjech Vilém Krysta won met zijn Zlin Z-226A. Het jaar daarop, 1958, zou hij voor de derde maal zegevieren in Coventry. Dat jaar vloog Léon Biancotto met een Zlin Z-226T.
Vol inversé
Wereldfaam verwierf hij op 14 mei 1957 met zijn Record du monde de vol inversé. Maar liefst 1 uur en 16 minuten bleef hij aaneengesloten op zijn kop vliegen met de OO-SRZ Stampe-Renard SR.7B Monitor IV tussen Cormeille en Pontoise! Een record dat stand zou houden tot 28 mei 1974. Toen verbeterde de Amerikaan John Leggatt dit met 2 uur, 15 minuten en 4 seconden.
Na afloop kwam Léon Biancotto met gevoelloze benen en knallende koppijn uit zijn toestel. Zijn hoofd op de ingezette foto hieronder van nét na de landing spreekt boekdelen.
Op zijn Jungmann F-BCSY kwam deze opmerkelijke prestatie te staan. Deze is ook terug te vinden op de F-AZTT.
F-BCSY
Het toestel waar Léon Biancotto mee vloog was de F-BCSY Bücker Bü 131D Jungmann. Dit was een voormalig Duits toestel dat uit de Tweede Wereldoorlog was overgebleven. Dit toestel werd opgeknapt en als F-BCSY werd het op 4 mei 1950 ingeschreven. Dit toestel was ook weer oranje-zwart uitgevoerd, net als zijn SV-4C en SR-7B. Op het toestel kwamen wedstrijden te staan waar hij aan had deelgenomen. Ook werd het wereldrecord op de kop vliegen op de romp vermeld. De F-AZTT is op dezelfde manier gespoten als de voormalige F-BCSY.
Dodelijk verongelukt
Biancotto overleed op 22 augustus 1960 bij een vliegtuigongeluk met de F-BFHA Nord 3202 (c/n 16) in Bratislava in Slowakije. Hij was daar als favoriet aan het trainen voor de eerste wereldkampioenschappen aerobatics toen zijn hoogteroer het begaf door een (toen nog) structureel defect van dit vliegtuigtype. Biancotto werd slechts 33 jaar.
Postzegel
In 1962 is ter ere van Léon Biancotto een postzegel uitgekomen in Hongarije. Daar werd een serie van negen zegels met als thema luchtvaart ontworpen door Kékesi, Làszlo, Zsigmond, Janos was de uitvoerder van de zegel. Op de postzegel uit de AirOnline.nl filateliecollectie is de Nord 3202 afgebeeld van Léon Biancotto in oranje, met het kenmerkende zwart-oranje geblokte richtingsroer.
Eveneens om Biancotto te eren vliegt er tegenwoordig in Frankrijk nog een Noord 3202 in de kleuren van de omgekomen aerobatic piloot. Dat is de F-AZND 9c/n 59).
Van F-BCSY naar F-PCSY
Na zijn dood kwam de F-BCSY van Biancotto in handen van Nord Aviation. Zij verkochten het toestel aan Lucien Canu. Toen Canu begin jaren zeventig met dit toestel motorproblemen kreeg met zijn Hirth krachtbron maakte hij een noodlanding. Zijn beste optie was een in aanbouw zijnde landingsbaan bij Parijs. Zo werd dit het eerste toestel dat zou landen op Aéroport de Paris-Charles de Gaulle!
Canu restaureerde het toestel en bouwde er een Lycoming O-360 motor in van 180 pk (132 kW). De F-BCSY kwam te vallen onder de Franse amateurbouw-regels. Dergelijke toestellen beginnen met de registratie F-P… Zodoende werd de F-BCSY omgeregisteerd naar F-PCSY. Het toestel kreeg een cockpitkap, maar die is later weer verwijderd. Ook het constructienummer gewijzigd naar 01. Soms wordt dit toestel aangeduid als Canu 01 maar in het Franse register is het als Bücker Bü 131D Jungmann ingeschreven. Het toestel staat nog steeds op de familienaam Canu geregistreerd. Xavier, Jerome en Stephane Canu zijn momenteel de eigenaren van de F-PCSY.
De F-PCSY heeft ook een tijdje met zijn oranje-zwarte beschildering gevlogen. Op het moment dat wij het toestel tegenkwamen (La Ferté Ailais, mei 1986) zag het historische kistje er wit uit met onder andere een rood geblokt richtingsroer in de geest van Biancotto.