SportvliegtuigenWrecks & Relics

PH-ALI Reims/Cessna F150M klaar om naar Portugal te verhuizen

PH-ALI Reims/Cessna F150M Commuter staat klaar voor vertrek naar Portugal

Lelystad Airport, 3 januari 2021 – In navolging van een “armada” aan Europese Cessna 150/152’s vertrekt zeer binnenkort ook de PH-ALI Reims/Cessna F150M Commuter naar Portugal. Naar Cascais (LPCS), even ten westen van Lissabon om precies te zijn.
Op dit vliegveld zijn en aantal vliegscholen gehuisvest. Een aantal daaraan hebben de afgelopen tijd in Europa diverse lestoestellen gekocht om deze in het gunstige vliegklimaat van Portugal in te zetten bij hun vliegopleidingen.
Eind vorig jaar vertrok via air Waterland nog de D-EHBI die kant op. Al eerder wist Air Waterland de PH-JVB en de PH-SKG daar te slijten. Maar er vliegen meer Duitse en Britse Cessna tweezitters in die contreien rond (o.a. D-EOPS, D-EVAN, G-BMMM, G-CIXP, G-CGSP). Ook de Nederlandse PH-SPV Grob G-115 is hier te vinden.

De PH-ALI zal met zijn Nederlandse kenmerk in Portugal blijven vliegen. Binnen de EU is dat mogelijk. Wel moet er dan een Nederlandse vertegenwoordiger richting ILT aangewezen worden. Dat is een taak die Air Waterland via hun dochterbedrijf NL Aviation op zich neemt.

Aero Limburg

De PH-ALI (c/n F15001161) is al een oudje in ons land. Direct nadat het toestel in 1975 in het Franse Reims gebouwd is ging het vliegen bij Aero Limburg op het toenmalige vliegveld Beek (nu Maastricht-Aachen Airport).

Zo vloog de PH-ALI Reims/Cessna F150M Commuter bij Aero Limburg en Ben-Air (Hilverusm, 1987)

Via een lading aan eigenaren waaronder Ben-Air op Hilversum en Polder Aviation op Lelystad Airport is de PH-ALI sinds september 2018 eigendom van Jesterhoudt Holding B.V. (Dynamic Aviation). Via hen werd deze Reims/Cessna 150M te koop aangeboden op de vliegtuigverkoopsite PlaneCheck.com. Met een respectabele 11.075 vlieguren op het frame mocht het toestel voor €32.750,- (excl. BTW) van eigenaar wisselen. En dat lijkt nu aanstaande te zijn.

PH-ALI Reims/Cessna F150M Commuter in zijn element (Lelystad, 8 maart 2015)

Als optie heeft de PH-ALI vortex generators op de vleugelvoorrand. Hierdoor kan het toestel met een lagere snelheid vliegen waarbij de luchtstroom toch voldoende over de vleugels geleid wordt voor draagkracht.

Op deze foto in de sneeuw zijn de vortex generators op de vleugelvoorrand goed te zien (Lelystad, 4 februari 2012)

Eigen website

In de tijd tussen 2011 en 2014 was er zelfs op naam van Aero Flores van P. Flores een eigen website actief voor dit toestel; www.PH-ALI.nl. De site bestaat op dit moment nog wel maar de toenmalige eigenaar heeft het kistje alweer geruime tijd van de hand gedaan.

De website www.PH-ALI.nl is nog in de lucht

Ouwe bekende

In de Pionier Hangaar bij Air Waterland staat overigens een oud collega van de PH-ALI. Dat is de PH-ALB, de Cessna 150E die eveneens van Aero Limburg was. Dit kistje wordt momenteel als “PH-SKS” voor lesdoeleinden gebruikt door het MBO College Airport uit Hoofddorp. De klassieke Cessna 150E met zijn rechte staart werd op 25 maart 1975 ingeschreven. De PH-ALB verliet het register op 3 november 1975. Dus de toestellen hebben ruim zeven maanden dezelfde broodheer gehad.

Deze Cessna 150 is de vroeger PH-ALB

Zoals op de foto’s te zien is heeft de “PH-SKS” inmiddels zijn vleugels en staart teruggekregen. Bij aankomst per dieplader op 3 december 2020 lag het toestel nog geheel uit elkaar.

De PH-SKS (ex PH-ALB) Cessna 150E zonder vleugels bij aankomst op 3 november 2020

Geef een reactie